spas za zrakoplovstvo i posao stoljeća za luku rijeka

Koreja nam nudi 16 lovaca za 750 milijuna dolara: 'Uzmete li naše lovce, robu za EU slat ćemo preko luke Rijeka'

Foto: Korea Aerospace Industries
Koreja nam nudi 16 lovaca za 750 milijuna dolara: 'Uzmete li naše lovce, robu za EU slat ćemo preko luke Rijeka'
26.04.2016.
u 15:00
Tvrtka KAI nudi 16 aviona za 750 milijuna dolara, tvrdeći da je 40 % jeftinija od konkurencije
Pogledaj originalni članak

Istoga trenutka kada sam gurnuo ručicu gasa zrakoplova prema naprijed osjetio sam kako me potisak lijepi za sjedalo. U samo nekoliko sekundi brzinomjer je pokazao da vozim pistom preko 200 kilometara na sat, povukao sam palicu prema sebi a veliki lovac naglo se počeo uspinjati prema nebu pod strmim kutom...

Nisam doduše toga trenutka sjedio u kabini pravoga korejskog lovca FA-50, nego u njegovu trenažnu simulatoru koji je potpuno vjerno dočaravao osjećaj pilotiranja tim nadzvučnim zrakoplovom. Naime, Večernji list prvi je i za sada jedini medij kojem je dopušteno da posjeti tvornicu KAI (Korean Aerospace Industries) koja nudi svoj lovac dvosjed Hrvatskoj za obnovu ratnog zrakoplovstva. I pri tome, imajući na umu performanse, cijenu zrakoplova, ali i offset program koji će J. Koreja ponuditi Hrvatskoj, računa na odlične izglede za uspjeh.

– Imamo ponudu i uvjete koje naši konkurenti ne mogu nadmašiti, ali adute još čuvamo u rukavu – kaže nam Joonho Song, direktor prodaje KAI-ja za Europu dok prolazimo ogromnom halom u Sacheonu, gradu na samom jugu Južne Koreje. U hali se istodobno sklapa desetak zrakoplova. Gužva je, dovršava se isporuka lovaca koje su naručili Iračani za napade na položaje ISIL-a, a 300 zrakoplova uskoro će naručiti i SAD za obuku pilota svog ratnog zrakoplovstva.

Remontno-trenažni centar

Sam zrakoplov, čiji je prototip poletio nedavno, tijekom 2011., kao da je građen za zemlje poput Hrvatske. Brzina mu je nešto veća od 1,5 macha, no glavni tehnički aduti su mu pokretljivost, elektronika, sustavi obrane... Naoružan je 20-milimetarskim topom, baš kao i cijelim nizom različitih bombi i raketa. Toliko je pokretljiv u zraku da ga rado koristi i cijeli niz vojnih akrobatskih grupa.

– Zrakoplov je naš vrhunski proizvod. Elektroniku je razvio Samsung, a motor je američki, jer zrakoplov radimo u suradnji s Lockheed Martinom. Od kada je prvi put poletio, već smo isporučili kupcima više od 140 zrakoplova FA-50 u nekoliko zemalja širom svijeta. Ipak, Hrvatska nam u planovima ima posebno mjesto, ne vidimo je kao budućeg kupca, nego kao partnera. Naime, Hrvatska bi KAI-ju bila ulazna točka na europsko tržište, pa bismo ponudili da u Hrvatskoj osnujemo logističko-remontno-trenažni centar za lovce FA-50 koji će biti prodavani u tom dijelu svijeta, ali i centar za obuku pilota – kaže nam Song pojašnjavajući offset program. No očito je prijedlog o osnivanju logističko-remontno-trenažnog centra tek početak priče o offsetu koji Korejci nude Hrvatskoj. Nitko u KAI-ju to nije htio ili mogao potvrditi, no očito se ozbiljno razmatra mogućnost da Korejci ponude ono što nitko drugi ne može. Preusmjerili bi naime transport dobrog dijela korejske robe koja se uvozi u Europu, od automobila do mobitela i televizora, iz luka u Hamburgu i Rotterdamu u Rijeku. Time bi, zauzvrat za kupnju zrakoplova, generirali ogroman posao ne samo riječkoj luci nego i cijelom transportno-logističkom sustavu Hrvatske, autocestama, željeznici...

Iz hale za sklapanje zrakoplova Soong nas vodi u kontrolni centar gdje je na zidu ogroman, desetak metara širok ekran s interaktivnom slikom svijeta. Označene su baze u kojima se nalaze zrakoplovi, a status svakog aviona pažljivo se nadzire. Fotografiranja ovdje nema, podaci na zaslonu su povjerljivi.

– Imamo podatke u realnom vremenu što se događa sa zrakloplovima, pa čim vidimo da je neki od aviona u remontu, počnemo pripremati potrebne rezervne dijelove i prije nego što nam klijenti dostave narudžbu. Tako su naši zrakoplovi gotovo neprestano operativni, ne događa se da letjelice budu prizemljene ni sat više nego što je potrebno. Naš sustav podrške je besprijekoran – objašnjava Soong. Naravno, u ponudi Hrvatskoj, uz sustave podrške, uključena je i obuka pilota, ali i obuka ekipe za održavanje zrakoplova. Procjenjuju da bi hrvatskim pilotima trebalo nekoliko mjeseci obuke u Južnoj Koreji da bi glatko prešli s MiG-ova na korejske lovce navlas slične zrakoplovu F-16. Obučavali bi ih KAI-jevi piloti, ali i piloti Korejskog ratnog zrakoplovstva koji upravo u tim zrakoplovima već nekoliko godina patroliraju južnokorejskim zračnim prostorom nadgledajući granicu s njihovim sjevernim susjedom.

Soong nas potom vodi u hangar za gotove zrakoplove. Ondje je desetak sivo obojenih aviona, na repnom krilu su im iscrtane iračke zastave. To su lovci bombarderi koji će za nekoliko tjedana krenuti u napade na položaje islamista u Iraku. Potpuno su opremljeni, oružani sustavi su već ugrađeni, spremni su za polijetanje. Djeluju graciozno, brzo, snažno, djeluju upravo onako kako zamišljate lovca bombardera. Djeluju opasno.

Uz vrhunske karakteristike i složenu elektroniku, FA-50 imaju još jednu ogromnu prednost u odnosu na konkurente. Cijenu. Procjenjuje se da je cijena koštanja jednog zrakoplova FA-50 gotovo upola manja od zrakoplova koji se nude Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, poput švedskog Gripena pa čak i poput polovnih F-16 koje Hrvatskoj nudi SAD.

Kredit na 10 godina

– Uz to što nam je cijena na razini od oko 60 posto cijene koju konkurenti traže za svoje letjelice, mi Hrvatskoj nudimo i financiranje. Zrakoplove dajemo na kredit od 10 godina, pri čemu još dajemo i tri godine počeka. Sve što treba u prve tri godine platiti je 15 posto vrijednosti, ostatak dajemo na kredit koji osigurava Izvozna banka Južne Koreje – kaže Soong objašnjavajući nam shemu financiranja. Sustav je tako zamišljen da je znatno učinkovitiji od leasinga zrakoplova koje nude konkurenti. Prema financijskim analizama, za 14 zrakoplova konkurenata potrebno je kroz leasing od 30 godina izdvojiti oko tri milijarde dolara. Istodobno, 16 korejskih lovaca u samo trinaest godina potpuno su otplaćeni za oko 750 milijuna američkih dolara. Gotovo četiri puta manje novca. Pri tome su i operativni troškovi korejskih zrakoplova tridesetak posto manji od operativnih troškova konkurentskih zrakoplova.

– Svakako računamo na uspjeh u poslovima obnove Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, pogotovo što Hrvatsku ne smatramo samo potencijalnim kupcem već i poslovnim partnerom. Smatramo Hrvatsku našim vratima u Europu, od čega bismo svi imali koristi. Naše mogućnosti prije nekog vremena pokazali smo i zapovjedniku HRZ-a koji je prošle godine bio kod nas, pokazali smo ga i hrvatskom pilotu koji je probno letio s FA-50 – kaže Soong.

Južnokorejski proizvođači uvjereni su da imaju vrlo dobre šanse na natječaju koji će, očekuje se, hrvatska Vlada raspisati do kraja 2016. ili u proljeće 2017. godine. I za optimizam imaju razloga. Ne samo da su njihovi zrakoplovi novog, suvremenog dizajna, da su tehničkim karakteristikama prilagođeni Hrvatskoj, da su izuzetno niske cijene i visoke kvalitete, nego nabava korejskih zrakoplova donijela bi Hrvatskoj veliki offset program koji je djelomično vezan uza zrakoplovnu, ali većim dijelom i za civilnu industriju. A upravo je pokretanje gospodarskih kapaciteta ona dodana vrijednost koju Južnokorejci očito planiraju ponuditi kao svojevrsni bonus obnovi borbene komponente Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

>> 'Nismo razgovarali o kupovini švedskih borbenih zrakoplova, to nije moja odluka' 

>> Svi ruski avioni zbog kojih se tresla Europa

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 19

Avatar sandinista
sandinista
20:33 26.04.2016.

Ne sumnjam ni najmanje da od svega nece biti nista. Nema te stranke u hr koja nece zatuci u korijenu svaku sansu, svaku investiciju, svaki pokusaj da uhvatimo korak sa modernim svijetom.

Avatar Danko - SLOBO danko
Danko - SLOBO danko
17:44 26.04.2016.

Da mi je samo znati šta će mo smislit da se izjalovi ovaj posao stoljeća misleći na cjelokupan aranžman a ponajmanje na lovce presretače ?

DU
Deleted user
17:26 26.04.2016.

Zvuči odlično. Jesu li zrakoplovi kompatibilni sa NATO standardima?