U ozaljskom poduzeću IM Metal već više od dva mjeseca stoji šest novih vatrogasnih vozila koje MUP, odnosno vatrogasne postrojbe, još uvijek nisu preuzeli. Tih šest vozila prvi je dio programa nabave 210 vatrogasnih vozila za razdoblje od 2003. do 2009. godine. Taj je posao vrijedan oko 600 milijuna kuna bivša vlada zaključila s međunarodnim konzorcijem kojem je na čelu njemački Debis International, a u njemu je i ozaljska tvrtka. Konzorcij je dobio posao bez javnog natječaja jer je bivša vlada posao proglasila javnim interesom.
Zahtjevi još u obradi
No, u Ozlju su na vrijeme završili prvih šest vozila, što je otvorilo druge probleme u, očito, ne baš najbolje pripremljenu poslu koji je trebao organizirati MUP još dok mu je na čelu bio Šime Lučin. Umjesto da se unaprijed znalo kome će se prodati šest vozila završenih lani i još 34 koja će biti gotova ove godine, tek se obrađuju zahtjevi gradova i općina koji će omogućiti MUP-u da odredi prioritete. Pitanje je uopće koji grad ili općina mogu kupiti vozila jer moraju za ona proizvedena prošle i ove godine platiti 25 posto cijene i sve ostale troškove.
- Vozila iz prvog kontingenta smještena su u Ozlju, dok Vlada ne verificira prijedlog utvrđenih prioriteta nabave i distribucije vozila. To se očekuje tijekom veljače - kaže Žarko Katić, pomoćnik ministra unutarnjih poslova.
Čitava je situacija još apsurdnija jer nitko u određivanju prioriteta nije uključio Hrvatsku vatrogasnu zajednicu (HVZ) kao krovnu vatrogasnu organizaciju u Hrvatskoj.
- Proračuni jedinica lokalnih samouprava za ovu godinu doneseni su, naravno, lani. Kako će neki grad ili općina naći i 25 posto vrijednosti novog vozila ako taj izdatak nisu planirali u proračunu - pita Željko Popović, načelnik HVZ-a.
Vozila stara 20 godina
Popović dodaje kako je problem što nova vozila mogu nabaviti samo jedinice lokalne samouprave koje imaju javne vatrogasne postrojbe, odnosno profesionalne vatrogasce. S druge strane, u obzir mogu doći samo ona dobrovoljna vatrogasna društva koja imaju barem dva stalno zaposlena, kaže Popović, a takvih je vrlo malo.
- Stotine općina i 50-ak gradova imaju samo DVD-e. Praktično do novog vozila ne može doći niti jedan otok, osim Krka i Lošinja koji imaju profesionalne vatrogasce, a da ne pričamo o područjima od posebne državne skrbi - kaže Popović. Dok šest novih vozila skuplja prašinu u Ozlju, vozni park hrvatskih vatrogasaca u prosjeku je stariji od 20 godina, a mnogo tih vozila trebalo bi završiti u muzeju.
Renato Ivanuš