Noćni let avionom čiji pogon ovisi jedino o tome koliko Sunčeva svjetla uspije uloviti pomoću 12 tisuća solarnih pločica na krilu i repu do jučer je mnogima izgledalo kao nemoguća misija. Kada je pilot André Borschberg danas točno u 9 sati prizemljio pokusni avion HB-SIA poslije 26 sati i 9 minuta neprekidnoga leta, ni mnogo važniji cilj – neprekidni let oko svijeta bez spuštanja! – više ne izgleda posve nemoguć.
– Ovo je najnevjerojatniji dan u mojoj 40-godišnjoj pilotskoj karijeri! Toliko dugo letjeti, a ne potrošiti ni kap goriva! – izjavio je pokusni pilot, suosnivač i ravnatelj tvrtke Solar Impulse.
Preletio 1100 kilometara
Službeno, zrakoplov je letio najvećom brzinom od 68 čvorova, prosječnom brzinom od 23 čvora, a najveća dosegnuta visina bila je 8564 metra. Novinari koji su u stvarnom vremenu pratili telemetriju instrumenata u kabini mogu posvjedočiti da su – ne lažu li instrumenti – rezultati bili osjetno bolji. Avion je preletio najmanje 1100 kilometara, pa će stratezi leta oko svijeta mnogo toga morati ukalkulirati u novi avion. Teoretski, letjelica može u zraku ostati, a da uopće ne sleti!
A što je s ljudskom izdržljivošću? Dok su se u kontroli u Payerneu za instrumentima smjenjivale ekipe, pilot je sve vrijeme morao ostati budan. Nije imao ugrađene instrumente za automatsko letenje, pa se zbog krhkosti konstrukcije nije smjelo dogoditi da zadrijema ni na trenutak. Nekontrolirani je pokret mogao završiti lomom letjelice!
Žuljalo ga je sjedalo
Kako je 57-godišnji André Borschberg na velikoj visini, temperaturi nižoj od 20 Celzijevih stupnjeva ispod ništice i pod maskom s kisikom uspio izdržati u pilotskoj gondoli?
U rukave jakne ugrađen je vibrator koji bi počeo javljati ako bi se krila nagnula za više od pet stupnjeva. Koncentraciju održavam vježbajući jogu, a pomoglo je i neudobno sjedalo koje me je sve vrijeme žuljalo – objasnio je pilot.
1100 kilometara za 26 sati?!...tko zeli letjeti takvim avionom?