Europski parlament

Vinjete u EU ostaju, ali samo za osobne automobile

Foto: Zarko Basic/PIXSELL
HAC
27.10.2018.
u 08:19
Cestarine za kamione i autobuse u svim članicama EU od 2023. moraju se naplaćivati po prijeđenom kilometru, dok će ta obveza za kombije i minibuseve vrijediti od 2027. godine
Pogledaj originalni članak

Nova pravila o cestarinama u EU podržali su u četvrtak zastupnici Europskog parlamenta, a to znači da će članice Unije u kojima se sada prolazak autocestom za te vrste vozila naplaćuje na osnovi vremena, odnosno preko vinjeta, morati prijeći na naplatu po udaljenosti. Vinjete za teška vozila trenutačno imaju Švedska, Litva, Letonija, Danska, Bugarska, Rumunjska, Nizozemska i Belgija. Iz Europskog su parlamenta poručili da je cilj tih novih pravila pravednija naplata cestarine te smanjenje emisija CO2.

Naplata prema emisiji CO2

Prema tim novim pravilima, cestarina će se za teška vozila naplaćivati, osim prema prijeđenim kilometrima, i prema ispuštanju stakleničkih plinova. Ovisno o ispuštanju emisija CO2, odredit će se različite cijene cestarine pa će tako vozila koja manje zagađuju plaćati manje, odnosno imat će pravo na popuste. Tako će primjerice cestarina za električna vozila biti 50 posto manja od najniže cestarine. Također se predlaže uvođenje više cijene cestarine na određenim mjestima ili u određeno doba dana s pojačanim prometom, što uzrokuje dodatno zagađenje okoliša.

Zemlje članice pritom mogu iz ovog prijedloga isključiti autobuse radi poticanja korištenja javnog prijevoza. Osim toga, moći će odrediti popuste za učestale vozače miniautobusa i kombija radi poticanja mobilnosti u predgrađa i udaljena područja.
Iako je u prijedlogu Europske komisije bilo navedeno da će zemlje članice koje imaju i vinjete za osobna vozila morati prijeći na naplatu po kilometru, a što je bio podržao i Odbor za transport Europarlamenta u svibnju ove godine, u dokumentu koji je u četvrtak usvojio Parlament to se više ne spominje.

U njemu je navedeno da će se odrediti ograničenja za kratkotrajne vinjete koje neke zemlje EU primjenjuju za vozače osobnih automobila te da zastupnici podržavaju ideju da sve zemlje koje koriste ovaj sistem omoguće dnevne i tjedne vinjete.
Vinjete za automobile primjenjuju se u Austriji, Bugarskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji i Njemačkoj.
Hrvatski eurozastupnik Jozo Radoš objašnjava da prijedlog direktive usvojen u Europarlamentu ostavlja mogućnost upotrebe vinjeta za automobile i nakon 2027., no uz određena ograničenja.

Tako bi se dopustile samo kratkotrajne vinjete od jednog ili sedam dana.

Dakle, više ne bi bilo moguće kupiti mjesečnu ili godišnju vinjetu.

Radoš napominje da su automobili bili u bazičnom prijedlogu Komisije, no pučani i konzervativci u Parlamentu isključili su ih iz nje. Ističe da to ne znači da se tijekom pregovora koji slijede oko donošenja te direktive osobna vozila neće vratiti u nju. Prema njegovoj procjeni, ti pregovori neće završiti u prilog vinjetama. Nova pravila mora odobriti Vijeće EU.

Minimalna cijena

No ako one i ostanu, Radoš kaže da će se i na njih morati odnositi pravilo obračuna po prijeđenom kilometru, a i njihova cijena morat će se određivati i prema zagađenju.

Direktivom će biti određena minimalna cijena cestarine po kilometru, a Radoš kaže da će se ići i prema harmonizaciji cijena bez obzira na obračun cestarine po kilometru ili po vremenu da bi se smanjile razlike među njima. Tako više neće biti moguće voziti se sedam dana za samo desetak eura.

Hrvatska bi pak početkom sljedeće godine, kad bude završena studija, trebala znati koji će novi sustav naplate cestarine biti uveden na autoceste Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb. Kod nas će biti zadržana naplata po prijeđenom kilometru, no uvest će se elektronička i beskontaktna naplata

>> Pogledajte što su za Večernji TV rekli zaposlenici HAC-a o gužvama na autocestama

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 20

RI
Ringo
08:48 27.10.2018.

Najveći biser je naplaćivanje cestarine po CO2. Tko troši više, potroši više goriva u kojemu je već debela trošarina i to bi bilo to, čemu dodatna komplikacija?

HR
Hrabraja
09:16 27.10.2018.

nema logike, pa logičnije je da ljudi koriste sigurnije autoceste nego da se voze lokalnima i vise zagaduju

Avatar links
links
09:09 27.10.2018.

znači.. kod nas ostaju vinjete? u snovima, treba stoku pohlepnu, stranačku nahraniti