Putnici sa strahom od letenja imaju ovih dana većih razloga za nervozu nego ikad prije. U samo sedam dana u tri zrakoplovne nesreće diljem svijeta, u Ukrajini, Maliju i na Tajvanu, poginule su 462 osobe. Kada se tome broju doda i 239 stradalih putnika i članova posade iz aviona Malaysia Airlinesa koji je nestao u ožujku, broj poginulih u zrakoplovnim nesrećama i nestancima aviona penje se na 701. Otprilike isti broj poginulih kao i u sukobima na području Ukrajine.
Avion i dalje najsigurniji
Kada se i ovom broju dodaju najmanje dvije stotine stradalih u malim nesrećama zrakoplova, s jednim, dva ili tri poginula, kakvih je diljem svijeta bilo na desetke u posljednjih nekoliko mjeseci, ne čudi razlog za nervozu pri svakom ulasku u avion. I službeno je 2014. godina, koja je tek zašla u svoju drugu polovicu, već dobila epitet najgore u povijesti zrakoplovne industrije. No statistika često vara, pa tako i u ovom slučaju. Zrakoplovne kompanije diljem svijeta prevezu više od 3 milijarde putnika, dok je svakoga dana na nebu više od 100.000 zrakoplova. Onaj veliki broj poginulih s početka teksta, ma kako zastrašujući bio, zapravo je samo kap u moru putnika koji bez ikakvih problema prolaze putovanja zrakoplovom svakoga dana. Prema statistikama, putovanje zrakoplovom još je uvijek najsigurniji oblik putovanja, znatno sigurniji od putovanja autobusom, vlakom ili automobilom.
– Kada negdje padne zrakoplov, o tome se piše diljem svijeta, za to svi znaju. Kada se sudare dva autobusa, s desecima mrtvih, o tome se piše samo u lokalnim ili nacionalnim medijima. Ostatak svijeta za to nikada ne čuje. A sudari autobusa puno su češći nego padovi zrakoplova – kaže pilot Josip Degmečić. No, ma koliko se vodilo računa o sigurnosti letenja, javnost do rušenja malezijskog zrakoplova iznad Ukrajine gotovo i nije znala da zrakoplovi lete iznad ratnih zona.
Ne samo iznad Ukrajine, koju sada sve aviokompanije zaobilaze u širokom luku, nego i iznad ostalih kriznih područja svijeta. Američka uprava za zrakoplovstvo već je odavno preporučila da se ne leti preko određenih kriznih područja, a na karti se, uz Ukrajinu, nalaze i područja poput Iraka, Libije, Somalije, Sirije, Konga ili Afganistana.
Ne poštuju preporuke
No malo koja zrakoplovna kompanija poštuje ove preporuke, a rezultat je oboreni Boeing iznad Ukrajine.
– Nitko nije ni pomišljao da bi itko sa zemlje raketom gađao civilni zrakoplov – kaže Degmečić. Ako zrakoplovne kompanije ne mogu natjerati preporuke, natjerat će ih marketing. Jer putnici će sada zasigurno provjeravati kojom rutom ide let prije nego kupe za njega kartu.
zastarjeli avioni, ustede na odrzavanju, zamjenski dijelovi, avioprijevoznici pod pritiskom da posluju pozitivno udvostrucuju broj letova a razmak izmedju letova predvidjen za pregled i sitne popravke je sveden na minimum, umorni piloti koji odradjuju duple smjene itd…sve se to akumulira godinama i bilo je pitanje vremena kad ce pocet pucat…premda nemam strah od aviona, moram priznat da ce mi svako slijedece putavnje bit jako nelagodno...