Istraga protiv pilota Roberta Garića koji je 9. srpnja 2007. upravljao vojnim helikopterom MI-8, koji se malo nakon polijetanja srušio u krugu vukovarske vojarne pri čemu su poginule tri osobe, dok ih je još osam bilo ozlijeđeno, postala je pravomoćna. Odlučio je tako Županijski sud u Vukovaru, odbivši Garićevu žalbu na rješenje o provođenju istrage koju je protiv njega pokrenulo Općinsko državno odvjetništvo u Velikoj Gorici.
Istraga protiv njega pokrenuta je u listopadu 2015., osam godina nakon pada helikoptera, a sumnjiči ga se za opće opasnu radnju protiv ljudi, imovine i sigurnosti prometa.
Konkretnije, Garić je osumnjičen da iz nehaja nije postupio prema propisima i tehničkim pravilima o zaštitnim mjerama, što je u konačnici rezultiralo padom letjelice i smrću troje ljudi. Helikopter je pao, smatra tužiteljstvo, jer Garić nije primijetio da je brzina okretaja nosećeg rotora ispod dopuštene granice. Pogreškom smatraju i to što nije propisno “zalebdio” na visini od 3-5 metara, već na visini od 20-30 centimetara.
Zapela komandna palica
Također, sumnjiči ga se i da nije na vrijeme počeo spuštati helikopter radi prisilnog slijetanja. Zbog toga je izgubio kontrolu nad letjelicom koja je u spiralnom okretanju repom udarila u krov hangara, nakon čega je i pala na tlo.
U svojoj obrani, iznesenoj u rujnu lani, Garić je naveo da mu je u trenutku kada je počeo s polijetanjem zapela komandna palica. Rekao je i da ja broj okretaja rotora smanjio jer nije mogao pokrenuti komandnu palicu, nakon čega se helikopter počeo okretati.
– Pokušao sam izbjeći hangar, no nisam uspio. S tim sam helikopterom i prije ljeta imao problema, a i drugi su se piloti žalili na njega. Helikopter je 2007. bio u Zrakoplovno-tehničkom zavodu (ZTZ) u Velikoj Gorici na popravku – iskazivao je Garić u obrani.
Da je imao problema s helikopterom i prije pada te da je on preinačen, zbog čega mu se poremetila aerodinamičnost i ležište, bio je jedan od navoda koji je Garić naveo i u svojoj žalbi kojom je tražio obustavu istrage.
Uz to je naveo i da u spisu nedostaje tehničko-letačka dokumentacija helikoptera, što po njemu u pitanje dovodi njegovu odgovornost za pad letjelice.
Tvrde da nije pratio propise
No njegove žalbene navode sud je odbacio, smatrajući da nedostatak spomenute dokumentacije ne dovodi u pitanje visok stupanj vjerojatnosti da je do pada došlo zbog Garićeve pogreške.
Što se tiče Garićevih navoda da je helikopter pao zbog preinaka, sud se poziva na mišljenje sudskih vještaka za zračni promet i zrakoplovne nesreće. Prema vještacima, vjerojatan uzrok pada je “pogrešna procjena pilota u fazi polijetanja, koji nije postupao po propisanim postupcima za vertikalno polijetanje i lebdenje helikopterom MI-8MTV-1”.
Garić se u svojoj žalbi pozivao i na izvješće Povjerenstva za istraživanje zrakoplovnih nesreća iz 2008. godine u kojem je navedeno da je helikopter pao zbog neovlaštene ugradnje spužve oko komandi aviona.
Taj nalaz Povjerenstva pobili su sudski vještaci, koji su naveli da u izvješću Povjerenstva nigdje nema podataka da je prilikom očevida pada helikoptera kao ni kasnijim pregledom olupine uistinu i nađena ta spužva. Inače, zbog sumnje da su neovlašteno ugradili spužvu u helikopter, četiri djelatnika ZTZ-a su više od pet godina bili pod istragom, no na kraju je istraga protiv njih obustavljena lani, kada se na udaru istražitelja našao Garić.
>> 8 godina nakon pada vojnog helikoptera pilot pod istragom DORH-a
to su helikopteri koji su dospjeli s istocne njemacke po cijeni od 220 tisuca njemackih maraka sa tivom a hrvatska drzava je placala 750 tisuca maraka firmi hemerson iz zagreba vlasnika hudoletnjaka ivana razlika se talila sa ortacima a helikopteri pdaju .pao je i general curetic na plesu sa istom masinoom ali su rne zalijecene