O sudbini Ubera, platforme za naručivanje usluge prijevoza, u Hrvatskoj uskoro će se donijeti politička odluka, a to je, kako neslužbeno doznajemo – zabrana ili legaliziranje njegova poslovanja. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković krajem prošlog tjedna jasno je rekao da Uber u Hrvatskoj posluje nelegalno i, kako doznajemo, skloniji je opciji da se zabrani njegov rad.
No konačna odluka bit će donesena na razini Vlade jer o tome uz Butkovića moraju donijeti sud ponajprije premijer Andrej Plenković te potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva Martina Dalić. I dok se ta odluka ne donese, inspekcija prometa će, kažu u resornom Ministarstvu, hvatati Uberove vozače i oduzimati im vozila. Tu pak postoji problem kapaciteta jer cijelo područje Hrvatske pokrivaju samo 34 prometna inspektora.
Potrebna licencija
Prema podacima Ministarstva prometa, inspektori Uprave prometne inspekcije u ovoj su godini izrekli prekršajnih mjera Uberovim vozačima u iznosu od 1,5 milijuna kuna. Naime, u Ministarstvu prometa ne dvoje da Uber, koji je stigao u Hrvatsku prije nešto više od godinu dana, posluje nelegalno. Oni za to imaju uporište u Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu koji kaže da je za prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potrebna licencija koju izdaje nadležno tijelo državne uprave u županiji, odnosno Gradu Zagrebu.
S obzirom na to da partner-vozači Ubera obavljaju prijevoz putnika putem aplikacije, takav prijevoz se, smatraju u Ministarstvu, može obavljati samo kao taksi prijevoz. U Uberu pak tvrde da oni nisu taksi služba, nego iznajmljuju putnicima vozača i vozilo, no u Ministarstvu smatraju da za to ne postoji pravna norma jer nijedna jedinica lokalne samouprave nije donijela akt kojim bi se uredilo iznajmljivanje vozila s vozačem kao oblikom posebnog prijevoza sukladno Zakonu.
U Ministarstvu su utvrdili i da tvrtka Uber Croatia obavlja marketing i promociju uime i za račun druge tvrtke – Uber B.V. Nizozemska te da je nizozemski Uber vlasnik aplikacije i upravlja njome u Hrvatskoj te sklapa ugovore s partner-vozačima i kod nas. Uber je, prema spoznajama Ministarstva, potpuno ili djelomično zabranjen u Mađarskoj, Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Rumunjskoj, Japanu, Indiji, SAD-u, Španjolskoj, Nizozemskoj.
Pravna zastupnica Uberovih partnera Martina Prpić iz odvjetničkog društva Kovačević Prpić Simeunović kaže da Uberovi partneri pružaju uslugu posebnog oblika prijevoza sukladno odredbi članka 60. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koji predviđa djelatnost iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem. Prema njenom mišljenju, navedeni Zakon je nedorečen u dijelu definiranja i regulacije usluge iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem.
Različito tumačenje
– Naime, članak 60. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, bez navođenja konkretnih parametara, delegira odgovornost za regulaciju tih usluga na lokalnu upravu i samoupravu, odnosno na Grad Zagreb. Trenutačno, prema informacijama, tijela lokalne uprave i samouprave u Hrvatskoj i Grad Zagreb nisu regulirala uvjete za obavljanje ove djelatnosti. Zbog toga dolazi do različitih pravnih tumačenja mogućnosti pružanja te usluge, koja je predviđena nacionalnim zakonodavstvom, što stvara pravnu nesigurnost i otežava rad samim pružateljima usluga koji uredno podmiruju sve obveze prema državi – kaže Martina Prpić.
U Uberu kažu da je potrebno što prije modernizirati postojeću hrvatsku regulativu sukladno preporukama Europske komisije koja zagovara razvoj ekonomije dijeljenja i novih poslovnih modela poput Ubera. Na tom predmetu surađuju, kažu, s predstavnicima iz više ministarstva te se nadaju da će nakon Švedske, Estonije, Litve i Portugala i Hrvatska postati referentna država u području digitalne ekonomije i ekonomije dijeljenja.
Taxi Cammeo pak, koji je u Splitu pokušao raditi kao i Uber, iznajmljivati vozila s vozačem, jučer se povukao iz tog grada.
>> Je li Uber 'samo' aplikacija ili je ipak taksi tvrtka?
Eh, kako dozvoliti Uber kada bi onda birokracija ostala bez dodatnog izvora prihoda? Kako bi onda Irfan i njegov sin (jel se tako zvao) tukli druge taksiste i vikali na putnike?... Uber je jako dobar primjer borbe protiv monopola, birokracije, korupcije i prenormiranosti. Jednostavno, čisto i kvalitetno... Najbolja stvar je ocjena vozača, pa putnik može birati hoće li uzeti vozača ili ne. Koliko puta sam imao neugodnosti u taksiju, a o prevari s "navijenim" taksimetrima da ne pričam. Račun nikada nisam dobio... Butković ovdje očito štiti neke lobije, ako je čista tržišna igra, kako onda muljati...