Jedan od glavnih kandidata za isporuku borbenih zrakoplova Hrvatskoj je i Korean Aerospace Industries (KAI), južnokorejski proizvođač borbenih zrakoplova. O kvaliteti i sposobnostima njihova zrakoplova FA-50 govori Joonho Song, voditelj projekta FA-50.
Zašto bi Hrvatska uopće izabrala FA-50?
Nabavom FA-50 Hrvatska dobiva odličnu borbenu platformu. Zrakoplov je nakon osam godina razvoja dovršen 2005. i riječ je o suvremenoj letjelici s karakteristikama borbenih zrakoplova 4. i 5. generacije koja koristi cijeli niz borbenih sustava. Više od 160 zrakoplova danas je već u uporabi u ratnim zrakoplovstvima nekoliko zemalja, a odlikuje se, uz ostale performanse, i vrlo malom potrošnjom goriva te niskim troškovima uporabe i održavanja. Hrvatska može koristiti zrakoplov za cijeli niz uloga. Za napredno usavršavanje pilota na nadzvučnim mlažnjacima, za uvođenje pilota u upravljanje borbenim zrakoplovima i, naravno, kao borbeni zrakoplov u slučaju ratnih operacija. Imajući sve to u vidu, FA-50 ima najbolji omjer cijene i kvalitete u odnosu na sve ostale konkurente. Cijena samog zrakoplova ovisi i o broju aviona koje Hrvatska bude nabavljala.
Koje su uopće tehničke karakteristike zrakoplova?
FA-50 razvio je KAI, ali s američkim timom Lockheed Martin Avionauticsa, pri čemu je kao osnova korišten američki zrakoplov F-16 i njegovi su sustavi uvedeni u našu letjelicu, čime se ona savršeno uklapa u NATO-ov sustav zrakoplovstva. FA-50 nadzvučni je zrakoplov, leti brzinom od 1,5 Macha, a kokpit je posebno dizajniran za prikupljanje informacija, pregled situacije i brze reakcije pilota. Naravno, upravljanje je tzv. sustavom fly-by-wire čime se osiguravaju optimalne aerodinamičke performanse, ali i maksimalna sigurnost, te se pilot može usredotočiti na svoju borbenu misiju. Koristi se NATO-ovo naoružanje, sustavi zrak-zemlja, zrak-zrak kao i pametne bombe poput JDAM-a. Ujedno, ima i sustav Link-16 kojim koordinira akcije s ostalim NATO-ovim zrakoplovima na bojišnici.
Može li se FA-50 nositi s bržim zrakoplovima?
Brži zrakoplovi ne lete maksimalnim brzinama neprestano zbog potrošnje goriva. Najvažniji raspon brzina za zrakoplove je ispod brzine zvuka jer se tu odvija najveći broj borbenih operacija i bitaka. Brzina FA-50 sasvim je dovoljna kada se uzmu u obzir njegove manevarske sposobnosti i za borbene i za obrambene misije.
Naoružanje?
Poput zrakoplova F-16, naš FA-50 ima cijeli niz oružanih sustava na raspolaganju. Tu su rakete zrak-zrak, zrak-zemlja, konvencionalne i pametne bombe, rakete... Sve je to kompatibilno s NATO-ovim standardima. Republika Koreja usvojila je američke standarde i s tim sustavima FA-50 bez ikakvih problema izvršava zadaće air-policinga, bliske zračne potpore, presretanja u zraku, nadzora granice i mora, ali i operacije u okviru svojega članstva u NATO-savezu.
Srbija je, kao naš susjed, najavila nabavu novih zrakoplova MiG-29. Kako bi se FA-50 protiv njih držao u borbi?
Imajući u vidu trenutačne mogućnosti FA-50 u borbi, drži se da MiG-29 ima prednost u borbama izvan optičke vidljivosti. Ali, ako Hrvatska koristi veću flotu FA-50, moguće je ostvariti prednost.
Koliko bi vremena bilo potrebno za isporuku zrakoplova Hrvatskoj?
Uobičajeno, od 24 do 48 mjeseci. Ipak, moguće je isporučiti i brže ako to kupac zatraži.
Kakva je cijena zrakoplova i kakve su mogućnosti financiranja?
Cijena zrakoplova FA-50 ovisi o njegovoj konačnoj konfiguraciji, no bazni model jeftiniji je od 30 milijuna dolara po komadu. Cijena FA-50 upola je manja od cijene njegovih konkurenata. U jednoj varijanti financiranje je moguće za do 85 posto krajnje vrijednosti ugovora, s otplatama kroz 10 godina i to nakon odgode od 3 godine.
Postoji li offset program koji KAI može ponuditi Hrvatskoj?
U posljednjih 10 godina KAI je dogovorio više od milijardu dolara offset programa diljem svijeta. Kroz naše iskustvo u razvoju pogodnog offset programa za kupca, KAI može ponuditi ne samo transfer tehnologije, tehničku pomoć izravno ili neizravno vezanu uz FA-50 program, već i cijeli niz drugih optimaliziranih offset programa koji bi bili usuglašeni s hrvatskim potrebama i temeljeni na zajedničkoj koristi, ali i koji bi bili u skladu s hrvatskim propisima o offsetu i industrijskoj suradnji.
Opišite kvalitetu vaših zrakoplova u odnosu na Gripen kao svoga glavnog konkurenta.
FA-50 je višenamjenski borbeni zrakoplov koji obavlja trenažne i borbene misije. Ratno zrakoplovstvo Koreje imalo je prilično veliku korist u obuci svojih pilota. S druge strane Gripen je puno skuplja i rizičnija varijanta u obuci pilota koji s Pilatusa PC-9 prelaze na mlazne zrakoplove.
Zašto ne nabavimo nove F-16 zrakoplove od Amerikanca? Za to čak imamo i love jer ako otpustimo sve one ljude iz onih 80 agencija koje su osnovane da se tamo zapošljavaju podobni iz HDZ i SDP imali bi za nove F-16 avione za njihovo naoružanje i obuku pilota. Ovi domoljubi neka se malo žrtvuju za Hrvatsku.