Kolumna

Vozač je uvijek prisutan, a zapravo nevidljiv, zato ima moć nad onim koga vozi

Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Vozač je uvijek prisutan, a zapravo nevidljiv, zato ima moć nad onim koga vozi
21.04.2023.
u 13:36
Mora to biti osoba od povjerenja političara, jer može svašta vidjeti i čuti – a može informacije i podijeliti ili dopuniti razgovorima s drugim vozačima, u dugim satima dok čekaju s upaljenim limuzinama
Pogledaj originalni članak

Oh, ne, opet vozač – pomislio sam kad sam pročitao da je ovaj tjedan Vanja Marušić, ravnateljica USKOK-a, podnijela ostavku zbog svog šofera. Čini se da je službenu Škodu slupao svojom krivnjom izvan uredovnog vremena, napravivši 13.000 eura štete, što je ravnateljica zataškala. Vozači su često u crnim kronikama. Krajem prošlog mjeseca završeno je suđenje Nevenu Blaževiću, voditelju hitnih intervencija Gradskog stambenog komunalnog gospodarstva u Zagrebu, između ostalog i zbog toga što je omogućio vozaču zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, Vladimiru Džaji, da si pomalja stan na račun osiguravajućeg društva, davši mu lažnu potvrdu da mu je pukla cijev.

Drugi Bandićev vozač, Zdravko Krajina, bio je uhićen s Denisom Mohenskim zbog sumnji u muljažu s kućicama na svjetski poznatom zagrebačkom Adventu, a u prilog mu nije išlo to što je vlasnik istarske vile od milijun eura. Gradonačelnik Bandić je bio snimljen kako sluša savjete svog vozača Ivana Jurčića oko toga koliko je uputno kontaktirati s nekim uhićenicima, pa je gradonačelnika razumno podsjetio da je "ovo izborna godina".

Vozač po struci i Goran Husić, uhićen je lani zbog malverzacija s Ininim prirodnim plinom. Uskok je svojedobno uhapsio i Blaža Curića, kuma zamjenika predsjednika HDZ-a Milijana Brkića i vozača potpredsjednika vlade i ministra poljoprivrede Tomislava Tolušića – sumnjičilo ga se da je pokušao provaliti tajnu istragu i praćenje Franje Varge, čovjeka koji je izradio lažne SMS-ove za Zdravka Mamića. Jedan je vozač u Hrvatskoj ipak bio i osuđen, Danijel Miočić, šofer ministra prometa Božidara Kalmete – otkrilo se da je s nekoliko urotnika tražio od lokalnog poduzetnika 100.000 eura da mu se dodijeli posao asfaltiranja puteva.

Odakle moć vozačima? U njegove ruke političari polažu svoj život, oni ih voze i u radno i u privatno vrijeme, i znaju s kim se i kada sastaju. Mora to biti osoba od povjerenja, jer može svašta vidjeti i čuti – a može informacije i podijeliti ili čak dopuniti razgovorima s drugim vozačima, u onim dugim satima dok čekaju s upaljenim limuzinama pred institucijama, ljeti da budu ohlađene, a zimi ugrijane.

Vozač je, poput konobara ili bolničarke uvijek prisutan, a zapravo nevidljiv, zato je idealan i za uhođenje i za počinjenje raznih zločina – sjetimo se samo Roberta De Nira u filmu "Taksist". Vozači su i moderni ubojice, o kojima često čitamo nakon nesreća, i moderni heroji, poput Slavka Spahije, vozača školskog autobusa koji je 2021. godine uspio izbjeći i fatalni sudar s autom i spasiti svu djecu koju je prevozio u Suhopolje.

Bez vozača ne bi bilo ni šverca droge i ljudi, ali ni spašenih života u ambulantnim kolima. Morgan Freeman je 1989., vozio Jessicu Tandy u simpatičnom filmu "Vozeći gospođicu Daisy" i dovezao je ravno do njenog prvog Oscara, a Jugoslavija je šoferima odala počast humorističnom serijom Kamiondžije gdje su glumili Miodrag Petrović Čkalja i Pavle Vuisić; Severinin "Gas gas" turbofolk je oda tom časnom zanimanju, a na hrvatskom postoji i roman "Šoferi", Ludwiga Bauera, o njegovim doživljajima za vrijeme Domovinskog rata dok je vozio UN-ovce.

Zanimljivo je da je socijalistička država baš zanimanje vozača uzela za svoju glavnu metaforu – samoupravljanje. Samoupravljanje je trebalo značiti da smo mi sami, radni ljudi i građani, gospodari svoje sudbine; volan naših života ne drži netko drugi, nego mi osobno šofiramo.

Posao vozača, kao radničko zanimanje, nije bilo zazorno – čak su dva narodna heroja bili vozači. Zagrebački mehaničar Josip Jutriša bio je u NDH vozač generala Viktora Prebega, što mu je omogućilo da se slobodno kreće u visokim ustaškim krugovima te nabavlja oružje i provaljuje u časničke stanove, čak i da ih otima. Puno poznatiji bio je Ličanin Marko Orešković, prije rata vozač ministra građevine, a u ratu politički komesar Glavnoga štaba Narodnooslobodilačke vojske Hrvatske; vozačka prošlost ostala mu je u nadimku Krntija, kao podsjetnik na prastari taksi koji je vozio po Beogradu.

Naši današnji narodni heroji su Ljubo Ćesić Rojs, koji je počeo kao vozač, a završio s blokadom računa, i Luka Rajić koji se sklonio na sigurno. Demokracija je razbila iluzije o samoupravljanju i dodijelila nam vozače, samo što je u našem naopakom svijetu vozač postao važniji od onog koga vozi i zadobiva nad njim moć. Naši vozači nas ne voze, nego vozaju. I to sve više i brže. Gas gas! 

VIDEO: Plenković žestoko kritizirao pojedine zastupnike: To je nedopustivo, naročito agresivan pristup prema predsjedniku Sabora

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.