autobusi i vlakovi

Vozila javnog gradskog prijevoza u Hrvatskoj troše puno goriva, no manje od osobnih automobila

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: ZET se od danas vraća na jesenski vozni red
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: ZET od danas primjenjuje ljetni red vožnje
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Obnovljeno okretište Črnomerec
26.08.2022.
u 11:24
Vlakovi u prosjeku troše 174,83 litre dizela na 100 kilometara, a u njima se prosječno nalazi 95 osoba. Po jednoj osobi to je oko 1,84 litre dizelskog goriva
Pogledaj originalni članak

Većina ljudi u Hrvatskoj koristi javni gradski prijevoz samo ako to mora pa je tako, prema podacima iz 2011. godine, za odlazak na posao 51% zaposlenik koristio osobni automobil, a 41,3% javni gradski prijevoz. Usporedbom podataka autobusa javnog gradskog prijevoza i vlakova u Hrvatskoj, Revija HAK izračunala je isplativost vožnje javnim prijevozom te utjecaj na okoliš u odnosu na vožnju osobnim automobilom.

Prosječna potrošnja autobusa javnog prijevoza u Osijeku, Splitu i Zagrebu jest 43,87 litara na 100 prijeđenih kilometara. Automobili troše 10 ili 20 posto potrošnje jednog autobusa, no važno je uračunati koliko se putnika prevozi u kojem vozilu. U jednom se autobusu u prosjeku vozi 55 ljudi pa po jednoj osobi potrošnja iznosi 0,8 litara dizela, što je vrijednost koju niti jedan automobil ne može postići.

Vlakovi u prosjeku troše 174,83 litre dizela na 100 kilometara, a u njima se prosječno nalazi 95 osoba. Po jednoj osobi to je oko 1,84 litre dizelskog goriva. Prema tome, automobili su ponovo inferiorniji po pitanju isplativosti.

Utjecaj na okoliš

Automobili u prosjeku imaju emisiju od 118 g CO2 po putniku na kilometar, a u Hrvatskoj su, zbog starosti vozila, emisije CO2 zasigurno veće od 120 g/km. Uzimajući u obzir 1266 g CO2/km po jednom gradskom autobusu u kojem se u prosjeku vozi 55 putnika, po jednom putniku je to oko 23 g CO2/km

U Zagrebu ZET-ovi autobusi pogonjeni na Eurodiesel BS u prosjeku troše 47,99 l/100 km dok autobusi pogonjeni na plin (CNG) u prosjeku troše 53,51 kg/100 km. Vozači imaju naputak da, ukoliko stajanje autobusa traje duže od pet minuta, obavezno gase motore zbog ekonomičnosti i buke koju stvaraju. ZET-ovi autobusi na dizel u prosjeku godišnje prelaze oko 70.000 kilometara te imaju emisiju od 1266 g/km dok emisija CO za plinske autobuse iznosi oko 531 mg/kWh. U prosjeku, jedan autobus ZET-a dnevno preveze oko 1000 putnika.

Autobusi Gradskog prijevoza putnika d.o.o. Osijek su u prvih pet ovogodišnjih mjeseci u prosjeku na 100 kilometara trošili 38,62 litre euro dizela. Dnevno jedan autobus u prosjeku preveze 650 ljudi. Prosječna godišnja potrošnja svih vozila voznog parka autobusa Promet Split iznosi oko 45 litara euro dizela na 100 km, a jedan autobus u prosjeku dnevno preveze oko 550 putnika, uz prosjek od 55 ljudi po jednom autobusu.

Vlakovi na hrvatskim prugama u prosjeku troše 174,83 litre dizela na prijeđenih 100 kilometara. Dizel-električne lokomotive serije 2044 prosječno ispuštaju 8,7 kg C02/km, a koriste se za vuču vlakova za prijevoz putnika na relacijama Osijek – Koprivnica, Osijek – Zagreb i Zagreb – Split. Prosječno se po vlaku na relaciji Osijek – Koprivnica vozi 80 putnika, na relaciji Osijek – Zagreb 125 putnika, a na relaciji Zagreb – Split 50 do 100 putnika ovisno o ljetnoj sezoni.

Dizel-električni vlak serije 7022 prosječno ispušta 6,55 kg CO2/km, dizel-električni vlakovi serije 7023 prosječno ispuštaju 4,40 kg CO2/km, dizel-hidraulični vlakovi serije 7121 prosječno 3,21 kg CO2/km, dizel-hidraulični vlakovi serije 7122 prosječno 2,62 kg CO2/km, a dizel-hidraulični vlakovi serije 7123 4,97 kg CO2/km.

Prema navedenim podacima, javni prijevoz je blaži prema okolišu nego vožnja automobilom, a financijski prihvatljiviji za vozače i putnike.

VIDEO Natočio gorivo u Orebiću pa ostao šokiran: 'Jedna topla ljudska priča o lokalnom baji koji suprotno odluci Vlade RH pljačka ljude'

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

ZH
zhecko
12:33 26.08.2022.

Gradske autobuse postepeno zamjeniti sa električnim ! 🙂

HR
Hrvoje5
12:21 26.08.2022.

Dakle, ovako, što se tiče ZET-a... U ovakvoj krizi i podivljalim cijenama goriva, ekipa svako jutro u garažama i parkiralištima (npr Dubrava) prije negoli preuzmu bus , bjesomučnbo turiraju motore i po sat vremena. Time ne postižu baš ništa osim prekomjerne potrošnje goriva, dizanja buke i upropaštavanja motora, pogotovo dizelskih. Vjerojatno misle da su im to oni TAS golfovi dvojke i da je vani -40 stupnjeva, pa ih je potrebno zagrijavati, zaista ne znam, ali znam da ovo već graniči s ludilom.

MT
makan tahi
13:54 26.08.2022.

na okretištima ostavljaju buseve da rade u leru dok stoje