Ministar obrane Ante Kotromanović kaže da vijest sa zatvorene sjednice Vlade RH, kako će naša država poslati pomoć u oružju iračkoj vojsci i vojsci iračkih Kurda, ne treba napuhavati s obzirom na to da je riječ o zajedničkoj akciji kojoj će se odazvati sve članice Saveza. Riječ je o donaciji, sve ide u organizaciji SAD-a, a doniramo ono čega imamo viška u skladištima pa tako sada šaljemo uglavnom streljivo.
Jačanje ratne mornarice
No, Kotromanović se priprema za summit NATO-a koji će se sredinom rujna održati u britanskom Walesu. Tamo će domaćin, na zadnjem svojem zadatku kao politička tajnica NATO-a, biti Kolinda Grabar-Kitarović pa će to biti zanimljiv susret nakon što su ona i ministar u medijima “razmijenili strelice” zbog stanja u HV-u.
Kotromanović će, zajedno s predsjednikom Ivom Josipovićem, morati pred NATO-om potvrditi koje od ciljeva Saveza RH namjerava ispuniti, a ministra najviše zabrinjava to što će morati obećati da Hrvatska neće više smanjivati vojni proračun. Težak zadatak za Kotromanovića s obzirom na stanje državnih financija. No, Kotromanović, koliko želi zadržati borbenu komponentu HRZ-a, još je uporniji u potrebi jačanja Hrvatske ratne mornarice. Bit će tu uskoro dobrih vijesti, SAD će izgledno pojačati HRM s dva minolovca, Šveđani (Saab) napravit će pregled koje se još od preostalih brodskih raketa RBS isplati remontirati, a Ministarstvo je odlučilo i kupuje superbrzi presretač M 46, za prijevoz diverzanata, specijalnih snaga te za razne antiterorističke zadatke. Superbrzi čamac izgrađen je u pulskoj tvrtki “Olimp-Nautica”, a projekt je razvio Brodarski institut u Zagrebu.
Od Pule do Dubrovnika
Prvi je put presretač pokazan prije tri godine na vojnim izložbama, a sada će, nakon što prvi brod kupi HV, proizvođači steći reference i za prodaju u inozemstvu. Riječ je o čamcu (guma specijalne tehnologije) dužine 14,25 metara koji, putem dva Yanmar dizelska motora od po 480 KS, razvija 55+ čvorova brzine. Prototip je vozio brzinom od 56 čvorova, dakle oko 104 km na sat. Visina mu je manja od 4 m, pa mu je radarski odraz smanjen na 45 posto, a deplasman 7300 kg, od čega se na gorivo odnosi oko tone.
O kakvom se “monstrumu” radi govori podatak da brod može doploviti bez pristajanja, brzinom od 50 čvorova od Pule do Dubrovnika! Brzinom od 40 čvorova ima autonomiju od 500 nautičkih milja. Brod je opremljen jahaćim sjedalima proizvođača Ulmans, koja omogućuju udobnost pri vožnji na valovitom moru, a tih antišok (izdrže 7 G) sjedala može se postaviti 20, za vod vojnika. Brod je poseban po tome što plovi u svim uvjetima, a zbog 20 komora i dna broda od kevlara praktično je nepotopiv. Opremljen je profesionalnim radarom Raymarine, GPS uređajem i FLIR kamerom. Upotreba specijalnih materijala u gradnji trupa osigurava zaštitu ljudi od streljiva lakog kalibra, a udarce u obalu brzinom od 15 do 20 čvorova brod izdrži bez oštećenja. Na pramčanom dijelu broda može se ugraditi upravljiva oružana stanica od 12,7 mm, ali i top do 20 mm. MORH bi trebao superbrzi presretač kupiti uskoro, a ovisno o opremi, stoji od 400 do 500 tisuća eura.
Ili će se ipak odlučiti na štedljiviju varijantu; eskadrilu pedalina naoružanih loptama za plažu?