tomislav debeljak

'Za mornaricu gradimo brod kakav nema nitko na svijetu'

Foto: Ivana Ivanović/PIXSELL
Tomislav Debeljak
Foto: Hrvoje Jelavić/Pixsell
Tomislav Debeljak,Kolinda Grabar Kitarović
15.12.2014.
u 13:30
Svaki tjedan u Brodosplitu zapošljavamo pet do 10 ljudi, šaljemo ih i na ispomoć van
Pogledaj originalni članak

Iz Brodosplita u zadnje vrijeme stižu samo dobre vijesti. Potpisali su ugovor za gradnju pet ophodnih brodova za MORH, dobili su posao gradnje još jedne brane u Veneciji, nedavno su isporučili megakliješta za postavljanje naftovoda pod morem, grade turističke brodove i najveći jedrenjak na svijetu... Sa strane gledajući, zvuči dobro, a kakva je zaista situacija u splitskom škveru, razgovarali smo s Tomislavom Debeljakom, većinskim vlasnikom DIV-a i predsjednikom uprave Brodosplita.

Jesu li poslovi koje ste ugovorili i radite dovoljni za škverske kapacitete i jeste li zadovoljni?

– Takav sam da nikad nisam potpuno zadovoljan. Da sam zadovoljan, davno bih stao, kada sam imao 10, 50 ili 100 zaposlenih ljudi. Što se tiče DIV-a, svake godine mi je cilj 42 posto porasta prometa, to znači svake dvije godine dvostruko. Do sada, to sam i ostvario. Ima godina koje nisu bile sretne, ali onda druga povuče više...

Ima li za 2500 škverana dosta posla?

– Sljedeća godina u nekim "peekovima" traži da utrostručimo broj zavarivača, u antikorozivnoj zaštiti, gdje trenutačno imamo radnika više nego što ih ima u cijeloj Hrvatskoj, trebat će nam ih još 50 posto. U samom opremanju nećemo ih trebati, imamo viška ljudi. Njih ćemo slati u Italiju, Njemačku. Njih 100-200 otići će tamo, ali u čeliku i AKZ-u će nam trebati 700-800 radnika.

Splitske škverane slat ćete u Italiju i Njemačku?

– Da, ljudi određene struke ići će na ispomoć van. U gradnji broda imate cikluse. Imate one koji rade s čelikom, one koji boje i one koji opremaju interijere. Sljedeća godina bit će godina čelika zbog "Vrata Venecije", tad će oni koji rade s čelikom i oni koji boje imati jako puno posla, ali opremaši neće imati što raditi. Naslijedili smo škver u stanju u kakvom je bio, a struka uopće nije bila izbalansirana. Napravili smo koliko smo mogli, imamo 500 ljudi koje koristimo umjesto kooperanata. Na primjer, opremaši rade na dizalicama.

Foto: Hrvoje Jelavić/Pixsell

HDZ-ova predsjednička kandidatkinja Kolinda Grabar Kitarović jučer je u sklopu posjeta Splitu obišla i Brodosplit (Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL)

Jesu li ljudi educirani za više poslova?

– To je jedan od većih problema škvera jer su ljudi specijalizirani za jedan posao. U obrazovanje i školovanje ljudi ulažemo jako puno. Kvalitetan radnik treba biti multifunkcionalan.

DIV otvara i akademiju za obrazovanje odraslih u škveru?

– Ta akademija, odnosno centar za obrazovanje imat će i opće struke, ali prije svega bit će specijaliziran za naše poslove jer puno puta nema struke koja nam treba. Osim toga, zajedno s fakultetima imat ćemo centar kompetencija za brodogradnju, da ne moramo naručivati neke dijelove iz Norveške, nego da ih stvara hrvatska pamet.

Brodosplit će graditi brane za "Vrata Venecije". Jesu li ugovori već potpisani?

– Ugovore ćemo potpisati početkom siječnja. Riječ je o poslovima od oko 50 milijuna eura. Prve smo materijale već naručili, radovi će početi početkom 2015. godine.

Najavili ste i feštu u Veneciji?

– Da, kada potpišemo ugovor. Planiramo organizirati jedan koncert, ali neka to ostane iznenađenje.

Završava prvu jahtu

Važan vam je i ugovor s MORH-om za koji gradite ophodne brodove?

– Da, bit će to najkvalitetniji brod te vrste, s najboljim performansama u svijetu. Proizvod će biti vrhunski, uvjeren sam da će biti još narudžbi.

Očekujete i poslove vezane uz istraživanje nafte u Jadranu?

– Nedavno smo isporučili kliješta za postavljanje naftovoda u podmorju. Ona su pokazatelj kakve sve komplicirane stvari možemo raditi. Što se tiče istraživanja nafte, apsolutno sam uvjeren da ćemo biti prvi servisni centar jer imamo najveću koncentraciju znanja.

Kako napreduje najveći jedrenjak na svijetu?

– Model trupa je kompletan, a stotinjak projektanata radi i dalje na njemu pa ćemo potkraj ljeta 2015. početi s rezanjem limova.

Gradite li i za vlastitu flotu?

– Upravo se završava prva jahta koju smo sagradili za vlastitu flotu – "Katina". Početkom ožujka "Katina" plovi u Dubai, bit će u čarteru. Danas je brodogradnja velikih trgovačkih brodova svuda negativna. I Kinez kada radi negativan je, ali u istom trenutku program putničkih brodova i jahta u svijetu je pozitivan, a mi smo u tom dijelu stvarno majstori.

Kako se nosite s jeftinom konkurencijom, Kinezima i Korejcima?

– Izašli smo iz poslova u kojima su nam oni konkurenti. Recimo, "Vrata Venecije" oni ne mogu graditi. Također, možete li zamisliti najveći jedrenjak na svijetu "Made in China"?! To mora graditi europsko brodogradilište, a kada nam je Europa konkurencija, jako dobro plovimo. No, sva europska brodogradilište dobivaju velike poticaje, a mi ih u prestrukturiranju ne smijemo dobivati jer ispaštamo tuđe grijehe iz prošlosti.

Plaća li država svoje obveze u restrukturiranju?

– Plaća, nakon što smo prihvatili da se jedan dio od 80 milijuna prebaci za sljedeće razdoblje pa je DIV morao uletjeti preko noći sa 60 milijuna kako bismo isplatili plaće, Ali, nakon toga, sve ide na vrijeme.

Rekli ste da vam je cilj u škver uvesti poštene plaće. Jeste li uspjeli?

– Ja bih htio da je idealno, ali nije. Ljudi su se trgnuli, shvatili što je to poštena plaća, na dobrom smo putu.

Hoćete li isplatiti božićnice?

– Bude li poštena plaća, isplatit ćemo punu božićnicu, koliko je moguća. Npr. dva zavarivača, obojica imaju plaću 100, a jedan napravi 30, a drugi 120. Ovaj prvi trebao bi imati plaću 60, a ovaj drugi 110. Ako je škver zaradio 17 milijuna kuna, toliko možemo podijeliti, ako bude pošteno, bit će i za božićnice. To sada rješavaju poslovođe.

Stalno se pitate tko zna koji je zakon danas izišao i bojite se da niste platili nešto što morate te da će vam još nabiti i kaznu

Djeci ste uručili darove?

– Da, ukupno 1800 paketa za djecu škverana. Dijeljeni su u krugu škvera, uz konje i kočije.

Rekli ste da ćete do 2016. imati 5000 zaposlenih. Hoćete li?

– Takav je plan, svaki tjedan zaposlimo 5 do 10 ljudi, a u tih 5000 ubrajam i kooperante.

Dali ste jedini korektnu ponudu za kupnju Jadroplova, a niste izabrani. Hoćete li se javiti na novi natječaj?

– Ne znam, vidjet ćemo. Ne možemo čekati Jadroplov, idemo svojim putem. Tražili smo da nam pokažu ugovore nakon dubinskog snimanja da bismo znali ima li štetnih ugovora. Odgovorili su da je to poslovna tajna.

Znači da država prodaje mačka u vreći?

– Tako nekako.

Niste dobili ni posao gradnje čiovskog mosta, iako ste dali najpovoljniju ponudu?

– Žalili smo se i zato što je postupak u tijeku ništa više od toga ne smijem reći.

Iskazali ste zanimanje da u Sisku sagradite tvornicu betonskih pragova?

– Da. DIV je najveći proizvođač kolosiječnog pribora u Europi. Imamo tvornicu betonskih pragova u Srbiji, a i u Hrvatskoj namjeravamo sagraditi tvornicu. Mislili smo je graditi u Zagrebu, no nismo našli lokaciju, a sada bismo je gradili u Sisku. Vidjet ćemo. Zaposlit ćemo stotinjak ljudi.

Antipoduzetnička klima

Kakva je situacija u Kninu, u tvornici vijaka?

– Prošle i ove godine zaposlili smo 260 ljudi, a trenutačno zapošljavamo još 100 ljudi. Ne znam postoji li neki grad koji je imao veće smanjenje nezaposlenosti od Knina. A zapošljavamo isključivo mi. Po planovima, sljedeće ćemo godine zaposliti još tristotinjak ljudi. Trebali bismo i više, ali neću sad pretjerivati.

Kako vam je kao gospodarstveniku poslovati u Hrvatskoj?

– Oh...

Možete li malo opširnije?

– Po pitanju bilo čega, totalna antipoduzetnička klima. Svaki gospodarstvenik u Hrvatskoj osjeća se kao Al Bundy iz serije Bračne vode. Najgore je to što se stalno pitate tko zna koji je zakon danas izašao i bojite se da nešto niste platili što morate pa da vam još ne nabiju i kaznu. Mjerodavni stalno donose nove zakone i najavljuju da će olakšati poslovanje, ali sve je još gore.

Kako onda ipak uspijevate?

– Ponekad radim neprekidno i 23 sata. To mi se upravo neki dan dogodilo. Jeo sam sendvič na sastanku sa 15 ljudi. Nijednom nisam slušao vijesti, pogledao portale, ni ženu nisam nazvao. Eto! Puno je posla. Škver je bio vrlo zaostao. Uloženo je puno truda i puno muke. Nadao sam se da će se sve to okrenuti u šest mjeseci, a prošlo je godinu i pol dana, napravili smo dosta toga, ali još ima puno posla.

Škver ima budućnost?

– Apsolutno!

>>Debeljak: Probao sam joint – duša je funkcionirala, ali ne i mozak

>>Brodosplit za Obalnu stražu gradi brodove vrijedne 385,4 milijuna kuna

>>Splitski škver gradit će brane za dva kanala koji će štititi Veneciju

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 70

NZ
NAĐI-zaZAGREBbezkumova
13:43 15.12.2014.

Da nam je 200 Tomislava Debeljaka na menadžerskim i upravnim funkcijama više, a jedno 200 raznoraznih grčića, josipovića, jovića i ovakvih na istim pozicijama manje... ovo bi bi bila druga država.

JA
james49
13:54 15.12.2014.

Prije dvije godine, na svim se portalima vodilo natjecanje, tko će po Debeljaku više pljuvati, a gle sad!

GR
GRUP
13:42 15.12.2014.

Dr Kujundzic OSH Policiju i HV treba obnoviti i naoruzati modernim sustavima! Obavijestajne sluzbe staviti u sluzbu hrvatskog naroda i nacionalnih interesa te napraviti logistiku za slucajeve prirodnih nepogoda te Hrvatsku bez mina !!