Za željezničku nesreću u kojoj je 21. prosinca, kada se putnički vlak 5100 zabio u betonski odbojnik na zagrebačkom Glavnom kolodvoru, ozlijeđeno 68 ljudi odgovorni su TŽV Gredelj te Održavanje vučnih vozila. Zaključak je to istražnog izvješća HŽ-ova povjerenstva koje je u posjedu Večernjeg lista.
Članovi tog povjerenstva smatraju da su vlaku koji je vozio na relaciji Sisak-Zagreb kočnice otkazale zato što je došlo do propuhivanja jednog ili oba kočna cilindra na oba postolja lokomotive, te jednog ili oba kočna cilindra na vagonu. To se dogodi ili zbog kvara u pripremi stlačenog zraka ili zbog kvara na nekom dijelu kočnice.
Nadasve je zanimljivo to što je povjerenstvo utvrdilo da je lokomotivi tog vlaka i dan prije nesreće, dakle 20. prosinca, otkazala kočnica na tzv. B postolju te je bila na izvanrednom popravku u Održavanju vučnih vozila, tvrtki u 100-postotnom vlasništvu HŽ Vuče vlakova.
Međutim, popravak je trajao samo sat i pol, od 21 do 22.30 sati, te povjerenstvo smatra da je to bilo nedovoljno za radove koji su navedeni u odjavi što “navodi na zaključak da prijavljena neispravnost nije kvalitetno otklonjena”! Što je još zanimljivije, povjerenstvo je utvrdilo da je podatak o vremenu odjave, tj. završetku popravka naknadno ispravljan. U izvješću pak stoji kako je odgovornost Održavanja vučnih vozila pak ta što “za ispravnost kočnica i kočionih uređaja jamči održavatelj”.
Gredeljeva pak krivica jest ta, smatraju članovi tog povjerenstva osim Ivana Perkovića, što njegove radionice koje “održavaju kočnice moraju osigurati pogonsku ispravnost i besprijekorno djelovanje kočnica u periodu između dva redovna popravka”. No, piše nadalje tu tom izvješću, “nadzor nad kakvoćom popravaka vitalnih sigurnosnih uređaja na željezničkim vozilima nije na zadovoljavajućoj razini”.
Povjerenstvo je, naime, uočilo da mjerni instrumenti kojima se Gredelj koristi nije ovjerila vanjska ustanova koja je ovlaštena za umjeravanje instrumenata. Institucija koja je pak izdala certifikat Gredelju za glavnu radionicu više ne postoji te, stoji u istražnom izvješću, nije poznato tko nadzire kakvoću popravaka, a Komisija za kočnice ne radi.
Stoga je povjerenstvo, među ostalim, preporučilo da glavna Gredeljeva radionica za kočnice ishodi važeći certifikat za popravke kočne opreme.
I onda je Kalmeta kriv što radnici neznaju obavljati svoj posao...strašno