Kako bi Radimir Čačić prošao da mu se sudilo na hrvatskom sudu zbog nesreće u kojoj su dvije osobe poginule? Kakva je sudska praksa u Hrvatskoj kad su u pitanju nesreće sa smrtnom posljedicom i je li itko kod nas tko je skrivio nesreću u kojoj je dvoje mrtvih uvjetno kažnjen? U kojim to okolnostima optuženi koji su krivi za nečiju smrt u prometu nikako ne mogu izbjeći zatvor, a u kojim mogu dobiti uvjetnu osudu?
Sve su to pitanja koja je nametnuo slučaj Čačić. Razgovarali smo načelno s dvojicom zagrebačkih sudaca koji očekivano nisu željeli komentirati slučaj Čačić jer im to zakon brani, a uz to nijedan si sudac ne bi dopustio javno komentirati predmet koji je u tijeku i koji dobro ne poznaje. No pristali su načelno govoriti o sudskoj praksi, o načinu kažnjavanja i o tome što je to bezobzirna vožnja i kršenje propisa zbog koje se završava u zatvoru. Na pitanje koje su to okolnosti u kojima se optuženog koji je skrivio nečiju smrt može uvjetno osuditi, sudac zagrebačkog Općinskog kaznenog suda Nenad Lukić iznosi svoj stav:
Bezobzirna vožnja
– Ako se osoba proglasi krivom za prometnu nesreću u kojoj je čovjek mrtav, protivnik sam uvjetnog osuđivanja zbog svrhe kažnjavanja, generalne prevencije i poruke društvu koja se šalje presudom. Uvjetna osuda nije kazna nego samo upozorenje kaznom zatvora, drugim riječima nemoj više to raditi i nećeš ići u zatvor. Kad je netko mrtav, a optuženi proglašen krivim, posljedice su prejake da bi se izrekla uvjetna osuda kao osuda na kušnju i samo upozorenje kaznom zatvora. Protivnik sam i toga da se za osobu koja skrivi nesreću piše da je nekoga ubio jer nije nekoga ubio nego usmrtio, da je sjeo u automobil s namjerom da nekoga ubije, ne bi mu se sudilo za prometnu nesreću nego za ubojstvo – kaže sudac Nenad Lukić. Prije nekoliko godina pijanoj sam vozačici Renati P. (30), koja je usmrtila bračni par na Jarunu u pješačkoj zoni sa 1,73 promila, izrekao osam godina zatvora, no Županijski sud je tu kaznu pravomoćno smanjio na tri godine zatvora.
Zagrebački sudac Marijan Bertalanič govoreći o sudskoj praksi i načinu kažnjavanja kaže:
– Kad je u pitanju izazivanje prometne nesreće sa smrtnom posljedicom, postoje dva oblika tog kaznenog djela: je li netko s umišljajem skrivio nesreću, a umišljaj znači bezobzirnu vožnju, drastično prekoračenje brzine ili vožnju u pijanom stanju za što je predviđena kazna od tri do deset godina zatvora ili je nesreću skrivio iz nehaja, nepažnje za što je predviđena kazna od šest mjeseci do pet godina zatvora. Prema našem zakonu ako netko bezobzirno vozi ili je vozio pijan, sud tu gotovo nema prostora izreći uvjetnu osudu. Bezobzirno voziti znači i pregaziti pješaka na zebri. Nepažnja ili nehaj zbog koje netko skrivi prometnu nesreću blaži je oblik kaznenog djela i što se tiče zagrebačke sudske prakse ako postoje olakotne okolnosti, ako je neosuđivan, ako je i žrtva pridonijela nastanku nesreću, to može završiti i uvjetnom osudom – kaže sudac Marijan Bertalanič.
Sudac Bertalanič imao je slučaj u kojem je vozača Darka Ć. zbog smrti dvoje ljudi na autocesti uvjetno osudio na dvije godine zatvora uz rok kušnje od pet godina, a ta je presuda sada pravomoćna. Nesreća koju je skrivio Darko Ć. i koju prvi put navodimo gotovo je identična po okolnostima nesreći koju je skrivio Čačić, jedino što Darko Ć. nikad nije ni prekršajno kažnjavan za kršenje prometnih propisa.
Nesreća slična Čačićevoj
Darko Ć. je u srpnju 2009. audijem A6 na autocesti A3 kod čvora Lučko, vozeći se brzinom od oko 100 km/sat, prekasno uočio kamion ispred sebe te je bez kočenja, a kako bi izbjegao kamion, skrenuo ulijevo i udario u stražnji dio kamiona. Kamion je u zanošenju naletio na rubni kamen i zaštitnu ogradu Hrvatskih autocesta, te preko zaštitne ograde sletio s ceste i prevrnuo se. Vozač kamiona je zbog teških ozljeda preminuo na mjestu nesreće, kao i njegov suputnik. Vozač je dobio uvjetnu kaznu, a ne zatvorsku presudilo jer nije bezobzirno vozio, nije drastično prekršio prometne propise, bio je neosuđivan i nikad nije ni prekršajno kažnjavan. Priznao je krivnju u potpunosti i pokajao se. I još jedna okolnost te nesreće podsjeća na Čačićevu, oštećenici nisu bili vezani sigurnosnim pojasima, a time su s obzirom na teške ozljede glave pridonijeli smrtnom ishodu.
Za vozače koji prođu kroz crveno na semaforu nema milosti
Ogorčeni otac našeg europskog prvaka: 'Mom sinu nisu dali ni centa obećanog novca za zlato'
Na putu do europskog zlatza porazio je petoricu protivnika, a za sjajan uspjeh trebao je biti nagrađen s 15.000 eura. Međutim, njegov otac Pero otkrio je kako njegov sin nije dobio niti novčića za veliki uspjeh.
Velika tuga u obitelji Lane Klingor Mihić: 'Spavaj mirno, voljena moja'
Noćas je zauvijek zaspala Antina baka Marija, žena koju sam pored svoje majke, beskrajno voljela. Toliko snažna žena, ogromnog srca i nevjerojatne dobrote. Svaki komad njene dobre duše nosi moj Ante. Po njoj smo Marli dali ime, napisala je na Facebooku
Demi Moore nekad i sad: Kako se jedna od najljepših glumica mijenjala tijekom godina
Je li ovakva ambalaža put prema čišćoj budućnosti?
U svijetu koji se suočava s rastućim izazovima klimatskih promjena, briga o okolišu postala je ne samo odgovornost nego i ključni imperativ za tvrtke.
Stakleni stropovi i ljepljivi podovi: kako nevidljive prepreke koče napredak žena
Metafore poput "staklenog stropa", "ljepljivog poda" i "potrgane prečke" već su dugo prisutne u jeziku kada se govori o rodnoj neravnopravnosti u poslovnim strukturama.
Ovaj članak kao da je pisala Čačićeva PR agencija i Ankica Mamić, a ne 'neovisni' (koje li smijurije) novinar.