AGROTURIZAM Ugledni engleski Guardian Lojzekovu hižu preporučio kao nezaobilaznu hrvatsku destinaciju

Za zagorskom hižom poludjeli i Englezi

Foto: import
Za zagorskom hižom poludjeli i Englezi
02.12.2006.
u 15:46
Pogledaj originalni članak

Kad se prije petnaestak godina Lojzek Grden počeo baviti seoskim turizmom, nije ni slutio da će jednoga dana Lojzekova hiža završiti na turističkim stranicama jednih od najutjecajnijih svjetskih dnevnih novina. Pokojni Lojzek želio je samo ponuditi svoje domaće proizvode putniku namjerniku koji dođe u taj zaselak u selu Gusakovec u srcu Zagorja, samo četiri kilometra od svetišta u Mariji Bistrici.

Mukotrpan rad
Malo-pomalo, obitelj Grden razvijala je svoje gospodarstvo, napravila ugodnu klijet u kojoj se poslužuje najbolja zagorska hrana, a kad se gosti opuste uz dobro zagorsko vino (Grdenovima je i to uspjelo), mogu se odmoriti u nekoj od 15 soba koje se nalaze u sklopu imanja.
– Nije bilo lako. Imali smo i teških trenutaka jer nam nitko ništa nije pomogao – kaže nam 29-godišnji Darko Grden koji je u vođenju gospodarstva uspješno naslijedio oca.
– Najgore je prošlo, otplatili smo kredit i sada idemo dalje – optimistično nastavlja Darko koji zaista ima velike planove.
A i ovo što je postigla njegova vrijedna obitelj ide među najbolje što seoski turizam nudi u Zagorju. Zasluge pripadaju cijeloj obitelji, prije svega njegovu pokojnom ocu Lojzeku (po kojemu je hiža i dobila ime), zatim majci Pavici te supruzi Lidiji.
–  Nudimo domaću hranu koja je pripremljena od namirnica koje su proizvedene u domaćinstu – kaže Darko.  Šunka, salama, špek, sir, gljive, purice, guske, race s mlincima, a na kraju nezaobilazne zagorske štrukle – nabraja Darko.
 Lojzekova hiža svoj je ugled i popularnost stjecala godinama. Prvo su došli Zagrepčani, zatim turisti iz drugih dijelova Hrvatske, a u posljednjih nekoliko godina dolazi sve više stranaca, posebno Engleza i Amerikanaca.

Oduševljeni stranci
Stranci su, ističe naš domaćin, posebno oduševljeni prirodom, domaćom hranom te izgledom naše stare autohtone hiže. To su, ustalom, primijetili i u uglednom engleskom Guardianu koji je Lojzekovu hižu preporučio kao nezaobilaznu hrvatsku destinaciju. Dolaze tu na izlete i učenici iz cijele Hrvatske, a u posljednje vrijeme Zagorje su otkrili i školarci iz Dalmacije.
– Ovdje mogu vidjeti krave, kokoši, purice, paunove, zečeve, svinje, ali i voziti se u pravim zagorskim kočijama. Vrlo je popularna i škola u prirodi – kaže Darko. Dolaze obitelji s djecom, ali i biznismeni koji se žele opustiti u prirodi, daleko od znatiželjnika.
No, nije sve bajno, posebno kad je riječ o lokalnoj turističkoj zajednici koja, prema Darkovim riječima, nije učinila ništa. Ali to je za Darka samo dodatni izazov koji ga motivira.
– Prevelika je žrtva pala, previše smo truda uložili da bismo napustili sve ovo – odlučan je Darko. Proširit će i preurediti imanje, najavljuje, ovaj put uz puno povoljniji krediti. Tvrdi da će sve ostati kao i sada te da neće biti intervencija koje će narušiti starinski ambijent i arhitektonski sklad. Obećao je da se stara Lojzekova hiža nikad neće pretvoriti u modernu Lojzekovu vilu.


Djelotvorni austrijski recept - oku sve ugodno

Dr. Saša Poljanec-Borić Iz Instituta “Ivo Pilar” smatra da se država mora aktivnije uključiti u razvoj kontinentalnog, pogotovo seoskog turizma. – Problem je u tome što Hrvatska nije poznata kao kontinentalni brend – kaže dr. Poljanec-Borić te dodaje: – Budući da ponuda seoskih gospodarstava nije zaokružena, vrlo često djeluje zapušteno i neuredno. Austijanci su doveli do savršenstva koncept – oku sve ugodno. U toj je zemlji sve uređeno tako da imate osjećaj ugode i ljepote, a sve se temelji na konceptu zajedničkog djelovanja privatnog i državnog ulaganja. Ističe da je u svemu tome bitno razviti i kontrolu kvalitete jer nije dopustivo da se neka gospodarstva reklamiraju kao seoska, a da se u njima nudi konfekcijska hrana. Dr. Borić kaže da je teško reći kada će Hrvatska dostići austrijsku razinu te ističe da je naš morski turizam vrlo razvijen i profitablan, ali da sada treba izraditi strateški plan za cijelu Hrvatsku.

Pogledajte na vecernji.hr