Imaju veliki značaj

Najstarije ceste u Hrvatskoj: Jedna je nastala nakon što je car Josip II. pao s konja

Foto: Antun Matija Weiss
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL/Ilustracija
Dubrovnik: Jadranska magistrala kod Ratca izuzetno opasna
09.12.2023.
u 17:06
U Hrvatskoj postoji 27 cesta koje kriju svoj veliki gospodarski, povijesni i kulturni značaj za Hrvatsku i ovaj dio Europe, a danas više nemaju nekadašnju komunikacijsku važnost.
Pogledaj originalni članak

Prometnice su oduvijek predstavljale povezanost, život i razvitak. U prošlosti su prašnjave, neasfaltirane ceste predstavljale moderne prometnice, a prve takve, bile su one koje su početkom 18. i 19. stoljeća izgrađene na prostoru Gorske Hrvatske. Povezale su Podunavlje i Primorje. Jedan od graditelja takvih prometnica kroz prostor Gorske Hrvatske izjavio je: „Približite ljude i učinit ćete ih radinima i vještima. Odijelite ih, povratit ćete ih u divljaštvo do te mjere da neće imati ni pojma o napretku.”

U Hrvatskoj postoji 27 cesta koje kriju svoj veliki gospodarski, povijesni i kulturni značaj za Hrvatsku i ovaj dio Europe, a danas više nemaju nekadašnju komunikacijsku važnost. Ipak, te ceste su danas turistički vrlo zanimljive, budući da su prometno rasterećene i u najvećem dijelu prolaze kroz prostore iznimno sačuvanog okoliša i nesvakidašnjih prirodnih ljepota. 

Jedna od njih, koja povezuje Podunavlje s Primorjem je KarolinaKarolina (Karolinska cesta) je bila prva cesta koja je vodila iz kontinentalnog dijela Hrvatske za Rijeku. Predstavljala je prvi značajniji žitni put iz Podunavlja i Posavine prema Jadranu, a nazvana je po austrijskom caru Karlu VI. koji je inicirao gradnju i koji se prvi njome provezao još dok je trajala gradnja. Zbog uštede novca cesta je probijena po uskoj trasi kroz teški i nenastanjeni teren sa oštrim zavojima i strmim usponima, pa se zbog toga pokazala neadekvatnom, a danas atraktivna i neobična upravo zbog tih svojih graditeljskih karakteristika.

POVEZANI ČLANCI:

Lujzijanska cesta nastala je kao alternativa Karolinskoj cesti. Jedna od tehnoloških čuda tog vremena povezuje Karlovac s Rijekom, a ime je dobila po Mariji Lujzi, kćeri Austro-Ugarskog cara Franje II., piše Adriatic.hr.

Jednu od najpoznatijih cesta u Hrvatskoj, Jadransku magistralu, prate trase koje su izgrađene još u vrijeme Rimskog Carstva. Prvotni cilj magistrale bio je povezivanje južnog i sjevernog dijela Hrvatske, a izgradnjom autoceste sve više je dobila na turističkom značaju jer vodi do brojinh nacionalnih parkova i parkova prirode. 

Jadranska magistrala

Majstorska cesta predstavlja najkraći put do DalmacijeZbog nepristupačnog planinskog terena izgradnja je predstavljala veliki izazov. Zahvaljujući upornosti inženjera Josipa Kajetana Knežića cesta je puštena u promet 1832. godine. Ovo remek djelo graditeljstva pružit će vam jednako spektakularno iskustvo zbog jedinstvene panorame.

Jozefinska cesta ima nadimak „zeleno srce” Hrvatske, a povezuje Karlovac i Senj. Prema legendi cesta je izgrađena jer se tadašnji car Josip II. iz prve ruke uvjerio u lošu povezanost Senja s kontinentalnim dijelom Hrvatske i to tako što je tijekom putovanja na području Kapele pao s konja. 

Zaboravljena cesta Rudolfina vodi kroz rijetko naseljeno područje koje krase brojne šume i mnoge druge prirodne ljepote, a u  vožnji  često možete naići na konje ili na neku divlju životinju.

>> VIDEO Blagdanska čarolija u Fužinama: Šuma vilenjaka i Zimski vrt Djeda Božićnjaka oduševit će svakoga!

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

DU
Deleted user
18:44 09.12.2023.

Dobar članak za obnovu povjesti!. Ta mračna AU nam je bila kriva za sve ( tako smo učili na satovima povijsti !), pa smo 1990. shvatili zablude svojih lutanja kroz povijesne zbiljnosti! :) ps Imam AU mape inženjera koji su mapirali moje selo, još uvijek su najtočnije unatoč novim tehnologijama ! .

NE
NervozniPoštar
18:55 09.12.2023.

Sve su to gradili mrski tuđini, kao i najvažnije zgrade u Zagrebu.

DU
Deleted user
22:33 09.12.2023.

Sjećam se tog pada. Ja kao mladi šef žandarmerije sam ga vodio, konj je naglo zakočio i kad je Imenjak Drugi napravio salto preko glave, stropoštao se po kanalu jedno dvadeset metara i ljuljno glavom u bukvu, ona plava pelerina sva crvena od krvi, ja sam vidio da ljudi padaju s konja ali ovako da se može past' to još nisam vidio.