Ako Crkva ne može odstupiti od doktrine o nerazrješivosti braka osim kad postoje razlozi za njegovo poništenje, može li ipak malo ‘olabaviti’ svoje stavove o razvodu? Kad ih kritizira, može li i dublje ući u problematiku razvoda i više osvješćivati muškarce o važnosti ravnopravnosti muškarca i žena, da se primjerice jednako brinu o djeci i kućanskim poslovima?
Većina ljudi brak ne doživljava privremenim ni usputnim kad u njega ulazi, iako poslije mnogi brakovi puknu zbog niza problema.
Crkva ne mijenja doktrinu
Prije koju godinu istraživanje sociologinje religije Dinke Marinović Jerolimov i sociologa Branka Ančića pokazalo je mimoilaženja u stavovima Crkve i vjernika.
U zemlji s više od 90% deklariranih vjernika i 86% katolika kontracepcija je prihvatljiva 68,1% vjernika, razvod 55% ispitanika, a gotovo polovini ispitanika i život u izvanbračnoj zajednici. Sociolog religije Ivica Maštruko kaže da Crkva ne može odustati od stavova o braku, no može se u praksi polako prilagođavati promjenama u društvu i zato su išli s naputcima kojima se olabavljuje nevaljana ženidba.
– U praksi će doći do pomaka Crkve u toleranciji rastava i razvoda, ali ne i do promjene doktrine. I dalje će se inzistirati na nerazrješivosti braka, ali Crkva se stalno reformira i jednog bi dana moglo doći do ublažavanja stavova Crkve, ali to ne treba očekivati sada. Crkva prihvaća promjene u društvu, može imati više razumijevanja za rastave i razvode, ali neće mijenjati doktrinu. Odnos prema braku u suvremenom društvu u propisima i u svim državama daleko je tolerantniji u odnosu na konzervativni stav Crkve.
Preveliko toleriranje rastava i razvoda izazvalo bi i otpore unutar crkvenih krugova, pa čak i kod većine vjernika. Drugo je to što se vjernici u praksi ponašaju sukladno kretanjima u društvu, ali žele i čvrste uporišne točke koje se u Crkvi ne mijenjaju, čak ako ih ne poštuju u privatnom životu – kaže Maštruko.
Iako se i Crkva deklarativno zalaže za ravnopravnost žena i muškaraca, dodaje da ona prvenstveno stavlja naglasak na ulogu žene majke koja čuva obitelj, što je u simbolici kršćanstva.
Ne podčinjavanju žena
Sociolog Ivan Balabanić s Hrvatskog katoličkog sveučilišta drži da Crkva prihvaća društvene promjene i ne negira ulogu žene u društvu i na poslu.
– Puljićevu izjavu više shvaćam kao kritički opis današnjeg stanja da se brak, koji bi trebao biti doživotan u interesu djece i obitelji, shvaća kao privremeno druženje te kao poziv da ljudi promisle kad ulaze u brak. Službeni stav Crkve nije da žena treba biti podređena muškarcu, Crkva govori o teškom položaju žene i majke, a obrazovni sustav bi više od Crkve djecu trebao djecu educirati o ravnopravnosti muškaraca i žena.
Papa: Prekinuti trudnoću zapravo znači ubiti nekoga
O svetosti braka govore ljudi koji nikada u braku nisu bili!