klimatska neutralnost

Zašto se u vodik investiraju milijarde? Analiza njemačke strategije za dekarbonizaciju

Foto: Bridget Bennett/REUTERS
FILE PHOTO: Air Liquide opens its North Las Vegas Hydrogen Production facility
Foto: Annegret Hilse/REUTERS
German Chancellor Scholz tours industrial trade fair in Hanover
Foto: Bridget Bennett/REUTERS
FILE PHOTO: Air Liquide opens its North Las Vegas Hydrogen Production facility
25.07.2024.
u 14:21
Do 2045. godine Njemačka bi trebala postati klimatski neutralna - među ostalim i uz pomoć vodika. Uz vlastitu proizvodnju, vlada planira i uvoz iz inozemstva. No, ni jedno ni drugo nije baš tako jednostavno.
Pogledaj originalni članak

Usred Rurske oblasti se u krugu tvornice thyssenkrupp Steel u Duisburgu nalaze četiri velike visoke peći. "One proizvode oko deset milijuna tona čelika svake godine", kaže Matthias Weinberg, voditelj Centra za metalurgiju u toj firmi. "Pritom nastaje i oko 20 milijuna tona CO2 svake godine." To se sada treba promijeniti. Do 2045. godine thyssenkrupp namjerava svoju proizvodnju čelika učiniti klimatski prihvatljivom. Na području tvornice u Duisburgu građevinski radovi su već počeli. Umjesto prljavog ugljena uskoro će se koristiti vodik. "Novim procesom ćemo svake godine uštedjeti oko 3,5 milijuna tona ugljičnog dioksida", kaže Weinberg. To je jedan od najvećih projekata dekarbonizacije, odnosno smanjivanja ovisnosti o fosilnim gorivima, na svijetu.

"Vodik može igrati važnu ulogu u mnogim sektorima," kaže Tom Smolinka iz instituta Fraunhofer. Može se koristiti ne samo u industriji čelika ili kemijskoj industriji, već i u prometnom sektoru ili u elektranama. Zato se i savezna vlada oslanja na vodik - i želi ga kao energent etablirati u Njemačkoj. No, to nije tako jednostavno. Do sada su u tijeku samo manji pilot projekti, što tehnologiju čini prilično skupom. Osim toga, potrebno je izgraditi kompletnu infrastrukturu. Za to su nužna postrojenja za proizvodnju, tzv. elektrolizatori. A bit će potrebno i oko 10.000 kilometara cijevi za transport vodika. Također, potencijalni korisnici, poput tvornica čelika ili cementa, moraju prilagoditi svoja postrojenja. Sve to zahtijeva milijarde investicija, piše DW

Uvoz će vjerojatno biti potreban

Unatoč tome, savezna vlada u idućim godinama očekuje ogromnu potražnju koja će postajati sve veća. Potreba bi na kraju mogla biti tolika da se vodik više neće proizvoditi isključivo u Njemačkoj. Ministarstvo gospodarstva stoga dugoročno planira uvoziti 50 do 70 posto iz inozemstva - na primjer, putem cjevovoda ili brodovima.

"Najbrže se može realizirati cjevovod do Danske i dalje do Norveške. Također razgovaramo s Velikom Britanijom i Irskom o izgradnji cjevovoda", kaže savezni ministar gospodarstva Robert Habeck. Mogući su i uvozi iz Francuske, Španjolske i Portugala. "A korištenje postojećeg plinovoda do Alžira bio bi još jedan koridor za uvoz", dodao je ministar iz stranke Zeleni.

VEZANI ČLANCI: 

Konkurencija za vodik

No većina planova za sada postoji samo na papiru, iako već postoje tzv. energetska i vodikova partnerstva s oko 40 zemalja diljem svijeta. Trenutno je najvažnije osigurati si potrebne količine vodika kada, kako se očekuje, u drugim zemljama počne proizvodnja u velikim razmjerima. Savezna vlada do sada nije bila posebno konkretna. Još uvijek nije jasno odakle točno vodik treba doći i koliko će sve to koštati. Jedino što je sigurno: vlada već sada ulaže mnogo novca kako bi etablirala korištenje vodika u Njemačkoj.

Kritike iz oporbe i gospodarstva

Oporbene stranke CDU i CSU kritički gledaju na te planove. "Moramo bolje iskoristiti naše potencijale u Europi," kaže Andreas Jung, stručnjak CDU/CSU-a za energetiku. On se prvenstveno boji međusobnog konkuriranja unutar Europske unije i kaže: "Naš cilj bi bila zajednička europska nabava." Naime, ako bi svaka zemlja u Europi sama nabavljala vodik, cijena bi mogla znatno porasti.

Više zelenih tema pronađite na Rezolucija Zemlja!

Foto: VL
Rezolucija Zemlja pasica

>>> FOTO Ovo su najukletija mjesta u Hrvatskoj: Kuća iz koje dopiru krikovi, crnokosa ljepotica nestaje iz vozila...

Foto: PIXSELL
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Škrinjari: Napuštena kuća koja je prema pričama mještana opsjednuta duhovima
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Škrinjari: Napuštena kuća koja je prema pričama mještana opsjednuta duhovima
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Škrinjari: Napuštena ku?a koja je prema pri?ama mještana opsjednuta duhovima
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Škrinjari: Napuštena kuća koja je prema pričama mještana opsjednuta duhovima
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Škrinjari: Ku?a sagra?ena 1977. godine navodno je opsjednuta duhovima
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL
Lovranska Draga: Hotel restoran Draga di Lovrana u kojem su navodno bili duhovi
Foto: Nel Pavletic/PIXSELL
Lovranska Draga: Hotel Draga di Lovranau
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Olujni oblaci i kratkoročan "proboj" sunca iznad Dubrovnika
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Dubrovnik
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Dubrovnik
Foto: Franjo Lepan/24sata
Nova Gradiška: U nesre?i na autocesti beba zadobila ozljede opasne po život
Foto: Ivica Galovic/ PIXSELL
Nova Gradiška: Teška prometna nesreća na autocesti A3 u kojoj su poginule dvije osobe
Foto: Robert Belosevic/PIXSELL
Napušteni sanatorij Brestovac
Foto: Robert Belosevic/PIXSELL
Napušteni sanatorij Brestovac
Foto: Robert Belosevic/PIXSELL
Napušteni sanatorij Brestovac
Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
Na današnji dan 1981. u promet je pušten Tunel Učka
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Na današnji dan 1981. u promet je pušten Tunel Učka
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Ostaci nadgrobnih spomenika na starom Jurjevskom groblju
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Ostaci nadgrobnih spomenika na starom Jurjevskom groblju
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Ostaci nadgrobnih spomenika na starom Jurjevskom groblju
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Ostaci nadgrobnih spomenika na starom Jurjevskom groblju
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Ostaci nadgrobnih spomenika na starom Jurjevskom groblju
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Ostaci nadgrobnih spomenika na starom Jurjevskom groblju

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

XA
xaron
05:34 26.07.2024.

Ovo su hvale vrijedni napori za očuvanje okoloce. Ipak treba znati da Kina ima 3092 elektrane na ugalj i da stalmo pravi nove i to tempom od 300 MW tjedno, tako da ovi napori i ne djeluju i ne djeluju ubjedljivo na globalnoj razini.

Avatar anti azovac
anti azovac
17:24 25.07.2024.

Kojom metodom se dobija vodik? Ispiranjem reciklirane ambalaže ?