Kolumna

Zašto su Hrvati izgubili Mađare kao prirodne partnere i investitore

Foto: Reuters/PIXSELL
Viktor Orban
Foto: Bernadett Szabo/REUTERS/PIXSELL
Angela Merkel i Viktor Orban
22.08.2019.
u 22:02
Mađarska je za 31 milijun eura kupila 320 tisuća četvornih metara zemljišta za gradnju multimodal-nog robnog terminala. Ali ne u Rijeci, nego u Trstu. U razvoj tog terminala uložit će još sto milijuna eura
Pogledaj originalni članak

Baš nekako ovih dana prije okruglo 150 godina tadašnje Ugarske državne željeznice započele su gradnju željezničke pruge između Karlovca i Rijeke. „U ljeto 1869. godine trasa nove pruge je definitivno obilježena, obavljena su ispitivanja terena i započela je gradnja“, čitam u monografiji „110 godina Riječke željeznice“. Ovih dana prije stoljeće i pol zagrebački poduzetnici Guido i Oskar Pongratz počeli su dovoditi hrvatske inženjere, radnike i opremu na trasu podijeljenu na pet sekcija... To se, nakon nagodbe s Bečom i nakon što se već 12 godina željeznički promet odvijao prugom Beč Trst, mađarski dio Austro-Ugarske Monarhije žurio sagraditi vlastiti najkraći željeznički put do mora radi bržeg i jeftinijeg izvoza svojih proizvoda u prekomorske zemlje.

Nakon toga, stoljeće i pol postojala je podjela prema kojoj su Beč i njemu gravitirajuća područja većinom izvozili i uvozili robu preko Trsta, a Budimpešta i njezine regije preko Rijeke. Ovih dana, međutim, to se promijenilo: 8. lipnja Mađarska je za 31 milijun eura kupila 320 tisuća četvornih metara zemljišta za gradnju multimodalnog robnog terminala. Ali ne u Rijeci, nego u Trstu. U razvoj tog terminala uložit će još sto milijuna eura, u skladu sa „strategijom po kojoj Mađarska obnavlja svoju infrastrukturu radi razvoja svojega transportnog sustava, osobito željeznice“. Tršćansku investiciju mađarski ministar vanjskih poslova i trgovine Péter Szijjártó dodatno je obrazložio „urgentnošću u svjetlu kineskih investicija na novom maritimnom Putu svile“ te „nedostatkom pruga velikih brzina u središnjoj i istočnoj Europi“.

Što se to dogodilo? Zašto su Hrvati izgubili Mađare kao prirodne partnere i investitore na krupnim infrastrukturnim pothvatima? Od Budimpešte prema Zidanom Mostu, Ljubljani i Trstu vlakovi mogu putovati preko Zagreba i preko Pragerskog, a nijedan krak tih pruga još nije za velike brzine prometovanja. Od Zagreba preko Karlovca do Rijeke pruga jest „spora“, vijugava i brdovita, ali je i nakon 150 godina čudesna i iskoristiva, a već se projektira i nova koju je većim dijelom spremna financirati Europska unija, što znači neizravno i Mađarska. I u Rijeci i njezinu zaleđu našlo bi se nekoliko stotina tisuća kvadrata za ekskluzivno mađarski terminal... Ali, nije poznato da su ih Mađari i pokušali naći i kupiti. Očito, Mađari ovaj put nisu htjeli imati posla s Hrvatima, a kupnjom zemljišta u Trstu to su im jasno i demonstrativno poručili. O razlozima se ne trebamo puno domišljati. Od osamostaljenja Hrvatske do danas zajednički su poslovi Hrvatske i Mađarske, kao i mađarskih i hrvatskih državnih tvrtki, opterećeni koruptivnim, nerazumnim i kapricioznim odlukama i potezima, a među zadnje spada i namjera Vlade Andreja Plenkovića da jednostrano izbaci MOL iz Ine.

To je sve otišlo tako daleko da se i ne vidi kako bi se moglo okončati i popraviti. A moralo bi se jer najkraći mađarski put do mora ide kroz Hrvatsku, a Riječkoj željeznici nužno je da opet izvozi mađarsku, a ne samo da uvozi kinesku robu. 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

Avatar Gilles Auguste Kremer
Gilles Auguste Kremer
10:33 23.08.2019.

Šteta da Ratko nije napisao u ovom tekstu kako je Orbanova kćer fino bacila pelenu u hrvatsku prirodu.

Avatar arba_arba
arba_arba
10:51 23.08.2019.

Narodi I drzave nemaju prijatelja, nego samo zajednicke interese

KA
Kayman
10:07 23.08.2019.

A koju povijest ste vi učili : mađari naši prirodni saveznici!? A gdje to? U pljački Hrvatske sa vladajućima, jedino tako. Fuj Vodi si Orbana doma...