Turizam ili seksizam

Zbog premijerkine primjedbe ipak izbacuju stražnjicu iz spota

Foto: 'Photoshop'
Zbog premijerkine primjedbe ipak izbacuju stražnjicu iz spota
13.04.2010.
u 19:10
Ministarstvo turizma i HTZ odlučili su, kažu, uvažiti primjedbu premijerke Jadranke Kosor.
Pogledaj originalni članak

Pet dana bilo je dovoljno ministru turizma Damiru Bajsu i direktoru Hrvatske turističke zajednice Niki Buliću da se predomisle i uvide kako se u jednom od dvaju novih turističkih spotova - vrijeđaju žene.

Nakon što im je premijerka Jadranka Kosor u prošlu subotu ukazala da je ženska stražnjica u krupnom planu (u bikiniju i samo na sekundu) neprimjerena i seksistička, turistički su se čelnici danas i javno s time složili.

Ministar kaže da su izbacivanje spornog kadra osim premijerkine primjedbe bile bitne i reakcije ženskih udruga, ali da je odluku prepustio struci, HTZ-u i agenciji BBDO, koja je radila spot.

Struka se, pak, oglasila priopćenjem u kojem stoji da će "žensko tijelo na plaži zamijeniti drugim kadrom".
Direktor BBDO-a Luka Duboković kaže da još nisu odlučili kojim će scenama zamijeniti spornu, ali da će to biti obavljeno u idućih desetak dana.

Spot se još vrtio na CNN-u i Eurosportu i nakon polemike u Hrvatskoj
Jučer je bilo nemoguće dobiti odgovor na pitanje emitira li se spot sa ženskom stražnjicom, zbog kojega im je packe udijelila premijerka Jadranka Kosor, i dalje na CNN-u i Eurosportu.

Emitiranje spota koji premijerka smatra seksističkim počelo je na tim televizijama i prije nego što je uopće predstavljen hrvatskoj javnosti, a suradnici direktora HTZ-a Nike Bulića odgovor, koji nikada nije uslijedio, najavljivali su riječima: za pet minuta, za nekoliko minuta i sl.

Direktor agencije koja je radila spot Luka Duboković kaže da nema informacija vrti li se spot i dalje te da mu ne zna daljnju sudbinu. Za neke, pak, informacije koje su počele kružiti u javnosti i prema kojima su za posao sa spotom od HTZ-a dobili pola milijuna eura, milijun kuna i slično, kaže: budalaština!

– Posao je širi od izrade dvaju spotova, tu su i plakati, distribucija itd. A svaki od ta dva spota radili smo u tri inačice, od 10, 20 i 30 sekundi. Svi su rađeni za prikazivanje u 25 zemalja i, naravno, na 25 jezika. Spotovi imaju stotinjak inačica i samo su dio cijelog posla vrijednog između 70 i 80.000 eura – kaže Duboković.

 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 87

DE
Deprimirani
13:25 14.04.2010.

Šteta!! Pa to je najbolji dio!!

CG
Crna guja
13:55 14.04.2010.

Evo komentara koji razgolićuje svu bijedu hrvatske političke (ne) kulture: Djevojacka straznjica u promotivnom spotu Turisticke zajednice zasjenila je cak i pitanje objavljenog spiska hrvatskih branitelja. Njome se bave umne glave nacije analizirajuci da li seks prodaje ili ne prodaje, tko je uvrijedjen a tko nije, je li premijerka zavrtjela spin kako bi skrenula paznju s vaznih na nevazne teme, da li pravo na javni govor imaju samo vlasnice mladih straznjica ili to imaju i stare i nelijepe zene. Pukao je gnojni cir balkanskog primitivizma, citiram anonimnog komentatora najnovije kontroverzne pojave hrvatskog drustvenog zivota, pa se na brojnim web portalima cijede primjedbe o ruznim feministkinjama i njihovim starim straznjicama te o straznjici premijerke. Da, premijerka Kosor je u drustvu svojih ministara u losem drustvu. Da, njezina izjava o jedinstvu nacije je totalitarna politicka fantazija. Da, u Hrvatskoj raste broj nezaposlenih i zemlja ekonomski nezaustavljivo klizi nizbrdo. Tocno, da sam ja dala primjedbu o seksizmu nitko se na to ne bi ni osvrnuo, dok se na premijerkinu primjedbu ulizicke svite slazu ritualno i masovno (mada nerado). Istina je, ponizavajuce je u ovom slucaju biti na istoj liniji sa don Kacunkom. I da, mlada osuncana straznjica je ljepsa od moje i premijerkine. Ali to nema nikakve veze sa temom straznjice u promotivnom spotu Hrvatske turisticke zajednice financiranom javnim novcem. Mlada i jedra straznjica u malenom bikinicu, kadrirana u krupnom planu i odvojena od manje bitnih sastojaka istog tijela i od osobnosti buduce pravnice, na kojoj je nevjerojatnim odsutnoscu tankocutnosti napisano upozorenje da je se ne przi previse, listom u znak prihvacanja njezno nazivana guzom, jest paradigma nacina na koji se tretiraju zene i kakva im je uloga namijenjena u hrvatskom drustvu. I stoga jest seksizam obezglavljeno zensko tijelo tretirati kao turisticki resurs i kao sredstvo prodaje turistickog proizvoda Hrvatske. Stoga jest seksizam o javnom trosku organizirati natjecaj za najljepsu straznjicu te pregledati tristotinjak razgolicenih zena koje se javljaju na natjecaj primjeren i namijenjen iskljucivo zeni. Ne radi se o seksizmu, zborno pjevaju filmasi i politicari, turisticki djelatnici i mlade ambiciozne starlete, politicki komentatori i premijerkini politicki protivnici, jer Jaca nema ekonomski program, jer podilazi braniteljima, jer ih je ona uostalom u tolikom broju i stvorila, jer je njezina pozadina (ne guza!) stara i neprivlacna kao i straznjice feministkinja koje podrzavaju njezin stav. Ne radi se o seksizmu jer CNN, BBC World, Eurosport i Euronews, koji vec prikazuju ovaj profinjeni recept za odmor, nemaju nikakvih primjedbi. Ne radi se o seksizmu jer je ovaj kratki kadar cedan naspram ostalih prikaza zenskih tijela. Ne radi se o seksizmu jer i Izrael promovira svoj turizam koristeci zenska tijela (doduse s glavom). Ne radi se o seksizmu jer tako misli mlada ambiciozna nositeljica guze nacionale, pobjednica na natjecaju placenom drzavnim novcem u ostroj konkurenciji tristotinjak isto tako mladih i nadarenih pretendentica na to da im se guza kadrira u prvom planu planetarno prikazivanog marketinskog hita. Strah od mogucnosti da autoritet predsjednice Vlade ukloni prirodne ljepote ovoga tipa iz javnog optjecaja, ganuce pri pogledu na mladu najezenu guzu lisenu svih ostalih dijelova slozenog i zahtjevnog mehanizma nazvanog zena, strast opozicionara u prilici da kidise na premijerku doista neuspjesne vlade, svi ovi razliciti intuitivni i misaoni procesi otupjeli su ostricu logike brojnih aktera javnog zivota, koji vec nekoliko dana imaju potrebu izreci svoj sud o pojavi komercijalne upotrebe zenskog tijela, koju uglavnom smatraju minornom, ali im ju je premijerka nametnula kao vazno politicko pitanje. Isprobajmo sljedeci silogizam: Genov i Kesic ne mogu komentirati videospot HTZ jer imaju otromboljene straznjice, dakle spot sa guzom u krupnom planu je bas slatak. Ili ovaj: Jadranka Kosor (za ovu priliku familijarno zvana Jaca) nema ekonomski program i ima ovecu straznjicu, dakle ono sto je rekla o ljupkoj i maloj guzi je neprihvatljvo. Dobro, ovi su bas vidljivo neprofinjeni. Ima i sofisticiranijih: gola zenska tijela dobro kotiraju na trzistu, mi zelimo prodati svoj turisticki proizvod, dakle golo zensko tijelo je svrhovito u spotu HTZ. Spot je dobar jer na njega nema primjedbi CNN, dakle svi placeni oglasi koji se prikazuju na CNN su dobri. Buduci da Jadranka Kosor nema mjere protiv nezaposlenosti, njezino misljenje o tome da je spot seksisticki je potpuno bezvrijedno. Jos je k tome, zamisli, na promociji spota odlucila progovoriti o spotu, a ne nezaposlenosti, braniteljima i ekonomskoj strategiji. Sve ove logicke falacije koje su napunile novinske stupce i gigabajte na portalima, nacin je na koji se u javnom prostoru barata zenskim tvrdnjama i argumentima. I na koji se nacin s njima barata na trzistu rada. Zene je jednostavno slistiti argumentima tipa veliko dupe. Zbog kojeg su frustrirane jer ih nitko nece. Ili su pak droljaste i stoga nevjerodostojne. Imaju dlakave noge i/li brkove i/li neprivlacnu straznjicu. Njihova iskoristivost moguca je jedino na kutijama za secer kako bi odvratile djecu od nezdrave hrane, kako nadahnuto citatelji argumentiraju prisutnost (i ostanak) lijepe straznjice u promidzbenom spotu hrvatskog turizma. Toliko o logici navodne javne rasprave. Sama diskusija koja je uslijedila nakon premijerkine opaske u cijelosti je seksisticka, bas kao i nepotrebni prikaz obezglavljene mlade studentice prava u funkciji «afirmiranja hrvatskih ljepota» (Bajs). Optuziti kriticare za strah od tjelesnosti, zazor od erosa i ljubomoru na zivotni elan i mladenacku ljepotu posve je promasen pristup i pokazuje posvemasnje nepoznavanje pojma seksizma i diskriminacije temeljem spola. Je li pitanje seksizma politicko pitanje? Koliko je vazno? Je li to posao premijerke (ili je ona odlutala na marginalno podrucje jer u onome pravome nema sto rec)i? Politicki je korektno reci da jest – jest vazno, jest politicko, jest u domenu i interesu vlade. Toliko zeljena Europa namece nam standarde, imamo zakon, imamo institucionalne mehanizme, nije jednostavno vise u trendu biti neosjetljiv i patrijarhalan i vulgarno i javno marginalizirati zene. Pa se zato i mi – hrvatska svekolika javnost - pretvaramo da smo eto shvatili i usvojili sto je to seksizam. Ali ipak ovo je drustvo u kojemu se zene naziva ljepsim spolom, naglasava se tko je gospodja a tko gospodjica, muskarci isticu da oni obozavaju zene, dakle nisu seksisti. Vole gledati golisave mlade djevojke, ali to je tako imanentno muski! Objavljuju njihove nage prikaze u svim mogucim prigodama, pretvaraju ih u robu, nagradjuju ih divljenjem i kolajnama za najljepsa tijela i dijelove tijela, honoriraju njihovu prirodnu obdarenost. U obrazovnom procesu kondicioniraju djevojcice za uloge usluznih ljepotica, na natjecajima za gole straznjice traze zene (ovo samo pretpostavljam temeljem objavljene informacije o tristo kandidiranih mladih zenskih guza). Priznajmo, sve ovo dosad ne cini nam se ni sablaznjivim ni kaznjivim, nego vrlo uobicajenim, dakle normalnim. A i zene uzivaju u tome. To je tako imanentno zenski! Pa dobro. Recimo da su pojava (golisava guza) i posljedice (ogroman medijski prostor) u potpunom nesrazmjeru, koji je proizveden samo zbog vaznosti osobe koja je to uvela u javni prostor. Slozimo se da su nezaposlenost i pad standarda prioritetne politicke teme. Afirmacija hrvatskih ljepota i hrvatskog turizma ima dimenziju koja je u neposrednoj vezi sa nezaposlenoscu i padom standarda. Zena. Jer ih se vrednuje prema izgledu, jer su im namijenjene uloge ukrasa ili dijelova tijela. Tako se hrvatska zrakoplovna kompanija jos nedavno hvalila da su njihove stjuardese najljepse medju svim kompanijama. Nije im palo na pamet da se danas civilizirane kompanije hvale time da imaju zaposlene pedesetgodisnjakinje (koje tesko da vise mogu uci u konkurenciju najljepsih), te da zaposlene zene u tim kompanijama vise ne strepe da ce zbog dva poroda iza sebe ostati nezaposlene i prestarjeti za zaposljavanje. U Porecu jos jedna znakovita veza izmedju turizma, ljepote i diskriminacije zena: turisticka tvrtka narucila je uniforme za zene do maksimalnog broja 40. One vece, sire i starije nisu pozeljne na trzistu rada. Jer ne promoviraju i afirmiraju hrvatske ljepote, jer njihov izgled ne poziva na seks, a seks prodaje, a prodaja je osnovni kriterij, ne ravnopravnost. U Porecu zene koje nisu bas posve prestarjele mahnito odlaze u teretane i primjenjuju radikalne dijete ne bi li povratile proporcije iz rane mladosti, radi borbe za goli opstanak i sanse za zaposljavanje. I tako dalje, i tako dalje. Tek kad udjete u trgovinu ili kafic u Svedskoj ili Njemackoj opazite ono cega kod nas vise nema i nismo niti primijetili kada je nestalo - sredovjecne zene koje jos uvijek imaju radna mjesta. Nije, dakle, problem u nedostatku cednosti ili vulgarnosti, u zazoru od erosa i mladenacke prposnosti i ljepote, nego je problem u tome da je zena tretirana i zeljena samo kao mlado meso direktan link do nezaposlenosti i pada standarda. Sto je, slozili su se svi kritizirajuci premijerku, najvaznije politicko pitanje u Hrvatskoj. Sto je suprotnost spotu sa mladom straznjicom u malom bikiniju? Suprotnost nije spot bez toga. Suprotnost je istinsko provodjenje politike ravnopravnosti, a ne dekorativno spoticanje preko prazne politicke korektnosti. Zato podrzavam premijerku. Neka da istraziti da li je, tko je i u suprotnosti sa kojim zakonom i politikom na racun javnog novca pozvao, okupio i pregledao tristo straznjica mladih nezaposlenih djevojaka. Podrzavam premijerku u tome da poduzme stvarne korake prema ravnopravnosti spolova. Da preispita sto to u hrvatskom zakonodavstvu i hrvatskoj praksi postojano povecava jaz izmedju zenskih i muskih placa, izmedju zenske i muske nezaposlenosti, izmedju deklarativnog i stvarnog polozaja. http://www.zamirzine.net/spip.php?article9189

BA
Bandopoly
11:53 14.04.2010.

Svi smo mi Ivo Sanader