Na prvoj ovogodišnjoj plenarnoj sjednici Europskog parlamenta u Strasbourgu je ogromnom većinom usvojeno moje izvješće "Uloga preventivne diplomacije u rješavanju zamrznutih sukoba diljem svijeta – propuštena prilika ili promjena za budućnost". Izvješće se bavi analizom dosadašnjeg preventivnog djelovanja Unije i daje preporuke za osnaživanje alata EU-a za preventivnu diplomaciju. S ruskom agresijom protiv Ukrajine našli smo se u ratu koji prijeti našim granicama. Ukrajina zadnjih deset godina skupo plaća zbog svojih europskih težnji, ali je povratkom politike proširenja na dnevni red Europske unije, ubrzano dobila kandidatski status uz Moldaviju i Gruziju. Zahvaljujući aktivnostima predsjednikaVlade RH Plenkovića i predsjedateljice Vijeće Ministara BiH Krišto, Bosna i Hercegovina je također dobila priliku da nakon kandidatskog statusa otvori pregovore. Trenutno svjedočimo i najnovijem djelovanju premijera Plenkovića u dovođenju predsjednice Europske komisije von der Leyen u Sarajevo kako bi se iskoristio ovaj značajni trenutak za mir, sigurnost i otvaranje pristupnih pregovora EU-a s BiH. Zbog toga je izuzetno bitno spomenuti kako sam u izvješće o preventivnoj diplomaciji uključila i plenarni amandman kojim sam pozvala Bosnu i Hercegovinu da žurno postigne zajednički politički sporazum radi otvaranja pregovora o pristupanju prije ožujka ove godine. Kroz Odbor za vanjske poslove sam obišla mnoga mjesta diljem svijeta gdje postoji zamrznuti sukob i napetosti. Ovo stanje je potaknulo druge igrače da iskoriste naš nedostatak interesa i preuzmu nimalo dobronamjernu ulogu u našem dvorištu. Svjedoci smo kako se vidljivost Europske unije u proteklim godinama smanjila, a naša ulaganja ostala bez opipljivih ishoda. Razmislite samo o zapadnom Balkanu, Africi, Južnom Kavkazu, Cipru, Sjevernoj Irskoj, Afganistanu, Bliskom istoku, Moldaviji i Ukrajini.
Razumijevanje lokalnog i kulturnog konteksta
Preventivna diplomacija zahtijeva duboko razumijevanje lokalnih, kulturnih, povijesnih i drugih konteksta. Diversifikacija diplomatskog zbora i uključivanje manjina ključni su kako bi se odrazila demografska raznolikost u diplomaciji. Jedan od učinkovitih primjera je obnova Starog mosta u Mostaru i Višegradskog mosta te tri vjerska objekta u BiH koji su postali svjetski simboli pomirenja i međureligijskog dijaloga tijekom moje diplomatske karijere. Jednako tako, kao stalna izvjestiteljica EP-a za Azerbajdžan, kontinuirano sam pozivala da se sačuva povijesna i kulturna baština Armenaca u Gorskom Karabahu. S obzirom na moj rad za međukulturni i međuvjerski dijalog, osobito mi je drago što sam u izvješću pozvala na važnost priznavanja vjerskih organizacija kao važnih partnera u rješavanju sukoba i posredovanju i da se osude napadi na vjerske subjekte, posebno zatvaranje brojnih biskupa i svećenika u Nikaragvi, uključujući i finalista Nagrade Saharov, i mog osobnog kandidata mons. Álvareza kojeg smatram mučenikom poput onih kojima smo svjedočili za vrijeme komunizma u bivšoj Jugoslaviji, kardinala Stepinca i mostarskog biskupa Čule.
Sustav EU-a za rano upozoravanje na sukobe i uloga posebnih predstavnika i posebnih izaslanika u preventivnoj diplomaciji
Izvješćem također navodim kako sustav EU-a za rano upozoravanje na sukobe treba biti osnažen za učinkovitije prepoznavanje faktora rizika. Aktivno uključivanje EU-ovih delegacija u praćenje situacije na terenu i podrška humanitarnoj pomoći su u tome ključni. Transparentnost i parlamentarni nadzor posebnih predstavnika i izaslanika EU-a doprinose njihovoj učinkovitosti te je njihova uloga presudna za ostvarivanje održivog mira. Isto tako, bitan je i pažljiv odabir predstavnika Europske unije koji trebaju duboko razumjeti lokalni kontekst i posjedovati potrebne vještine za svrhovito djelovanje. To nam potvrđuje i primjer iz Sahela i Roga Afrike gdje je djelovanje EU-a nažalost duboko kompromitirano, uključujući i hibridnom kampanjom i gdje su Europljani izgubili utjecaj u koji su kroz razvojnu pomoć najviše uložili. Činjenica je da iz tih krajeva dolazi najviše migrantskih valova, što sam i navela prilikom rada na izvješću o sigurnosnoj suradnji EU-a i Afrike u Sahelu, zapadnoj Africi i Rogu Afrike prije nekoliko godina.
Stečena iskustva iz rješavanja sukoba
Analiza prethodnih iskustava EU-a u rješavanju sukoba pruža važne pouke, ističući potrebu za poboljšanjem alata za preventivnu diplomaciju. Važno je uspostaviti snažna partnerstva s međunarodnim, regionalnim i podregionalnim igračima kako bi se postigao dugoročni mir. U izgradnji mira, ključno je uspostaviti snažna partnerstva s međunarodnim organizacijama poput UN-a, OESS-a i Afričke unije te primijeniti multilateralni pristup ranoj detekciji sukoba. Drago mi je što sam tu uspjela uključiti i UN-ovu Komisiju za izgradnju mira, a koja je trenutno pod hrvatskim predsjedanjem i koja se zalaže za snažniju ulogu u preventivnoj diplomaciji.
Preventivno djelovanje umjesto kriznog upravljanja
U svom dugogodišnjem radu u europskoj politici sam se bavila nizom vanjskopolitičkih tema te sam na temelju svog zalaganja izabrana za potpredsjednicu Odbora za vanjske poslove Europskog parlamenta. Zahvaljujući aktivnom radu, također sam u dva navrata bila u ime Europske unije imenovana od strane Visokog predstavnika Unije za vanjske poslove i sigurnosnu politiku za šeficu promatračke misije za izbore u Nepalu, a zatim i u Hondurasu gdje sam vodila timove od preko 100 ljudi i gdje sam dobila priliku vidjeti diplomaciju na djelu za demokratizaciju društva kroz nepristrane i pravedne izbore. Sudjelovala sam i na promatranju izbora u Keniji, Zimbabveu te u Paragvaju. Grupa za podršku demokraciji i koordinaciji izbora unutar Odbora za vanjske poslove i Odbora za razvoj u EP-u za demokratizaciju pomaže društvima u postkonfliktnim zemljama i zemljama u razvoju da provedbom pravednih izbora omoguće ravnotežu i kontrole u demokratskom sustavu i predstavljaju sve zajednice i građane. Moje djelovanje omogućilo mi je da svjedočim razvitku društava koja su dobila pravedne izborne zakone i provela izbore u skladu s lokalnim i međunarodnim pravilima. To predstavlja značajnu naučenu lekciju za zagovor rješenja Izbornog zakona u BiH za koji smatram da je temelj napretka i stabilizacije unutarnjih odnosa Bosne i Hercegovine u ovom strateškom trenutku.
Europska unija iz ovog izvješća može izvući pouke i upute za daljnje djelovanje. Važnost učenja iz prošlih iskustava je izuzetno značajna, posebno onih sa zapadnog Balkana, Afrike, Južnog Kavkaza, Cipra, Sjeverne Irske, Afganistana i Bliskog istoka. Posebno smo naglasili važnost prilagođenih intervencija koje uzimaju u obzir kulturni, povijesni i politički kontekst zemalja s kojima surađujemo i jačanje ranih sustava upozorenja EU-a i proaktivne analize rizika. Jednako tako, pažljiv odabir posebnih predstavnika i izaslanika EU-a, uzimajući u obzir lokalne kontekste je presudan za njihovu veću učinkovitost i ulogu nepristranih posrednika.
Diplomacija ne smije biti jednosmjerna ulica, a Europska unija sa svojom povijesti suradnje i dijaloga mora preuzeti vodeću ulogu u promicanju preventivnih napora i stvoriti sigurnu budućnost za sve njezine građane, kao i na globalnom planu. Vatru sukoba lako je ponovno zapaliti ako se preostali plamen mržnje ne zamijeni sjemenom nade. Ponovna izgradnja mostova i pronalaženje rješenja za zamrznute sukobe i nezaliječena nezadovoljstva predstavlja sjeme za sprječavanje budućih ratova i tragedija.
Ovaj članak napisan je u suradnji s Klubom zastupnika EPP-a u Europskom parlamentu