Kolumna

Životi pilota na kocki da bi političari pokrili svoje loše odluke

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
selak
Foto: Željko Lukunić/PIXSELL
'29.10.2012., Zagreb - Mig 21 HRZ polijece s piste Zracne luke Zagreb. Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL'
14.12.2014.
u 11:56
S jednim ispravnim borbenim mig-om hrvatska ne može nadzirati svoj zračni prostor
Pogledaj originalni članak

Hrvatska trenutačno nije sposobna zračno nadzirati svoj teritorij. Naime, sredinom prosinca operativan je samo jedan borbeni MiG-21 s naoružanjem i radarom, a minimum su dva operativna lovca. Lete još tri MiG-a Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ), no to su dvosjedi namijenjeni obuci pilota.

Prema pravilima NATO-a, Hrvatska bi trebala prijaviti nesposobnost nadzora vlastita zračnog prostora, a onda bi NATO pokrenuo mehanizme kojima bi “zakrpao” tu sigurnosnu rupu koja se pojavila na našem teritoriju. Dva su načina za takvo “krpanje” – baltičke zemlje stalno čuva pola eskadrile (šest zrakoplova) neke od članica NATO-a, a izmjenjuju se svakih šest mjeseci. Drugi je, vjerojatno primjereniji za naš slučaj, da tzv. air policing osigura neka od susjednih država članica, kao u slučaju Slovenije kojoj je to isprva radila Italija, a sada Mađarska svojim gripenima.

U slučaju Hrvatske, ako bi trajno izgubila zračni suverenitet, izgledno je da bi trebalo uključiti, zbog geografskog oblika, ratna zrakoplovstva i Italije i Mađarske. Koliko bi nas takav nadzor na kraju godišnje stajao, tek bi trebalo izračunati. Vrlo je vjerojatno da Glavni stožer OSRH i MORH nisu još zatražili takvu pomoć NATO-a, premda je sigurno da su preliminarni razgovori o takvoj mogućnosti već obavljeni. Zna se to zbog propusta mađarskog ministra obrane koji je nedavno javno kazao da će mađarski gripeni preuzeti nadzor hrvatskog zračnog prostora. Kada je službeni Zagreb reagirao, Mađari su demantirali svog ministra. Čini se da je prerano “zakukurikao”. Premda bi bilo dobro da u takvoj vijesti ima istine, jer bi to značilo da su najodgovornije osobe HRZ-a i OS-a ipak svjesne da Hrvatska nema borbenog zrakoplovstva.

Poboljša li se situacija pa 2015. bude osposobljeno pet-šest MiG-ova za službu, to će samo dati alibi našima da ne proglase gubitak sposobnosti zračnog nadzora. A to što i ti MiG-ovi koji lete nisu potpuno u operativnom stanju, nije važno, na papiru će stajati da su potpuno operativni. Natječaj za remont jest bio transparentan, ali što to vrijedi kad su zrakoplovi vraćeni u lošem stanju. Svakih nekoliko mjeseci na vidjelo ipak izađe istina o kvaliteti remontiranih MiG-ova. Za sada, tijekom tih incidenata nije nitko poginuo.

Činjenica je, međutim, da naši piloti, a posebice naš trenutačno jedini probni pilot brigadir Ivan Selak, na gotovo svakom letu nose glavu u torbi. Selak, kojemu ne pada na pamet da kuka u javnosti, nego, kao legenda, i dalje štiti svoje ratno zrakoplovstvo, kaže da ionako nosi glavu u torbi i da u tome nema ničega izvanrednog. No, budući da ostali naši piloti uglavnom nemaju ni desetinu Selakovih naleta, ima li smisla letjeti zrakoplovima koje, kad se dogodi kvar, samo on uspije prizemljiti? Pa Selak i odgađa odlazak u mirovinu baš zato što se pilotski svijet nada da će ostaci ostataka nekad moćnog HRZ-a (50-ak letjelica u vrijeme Domovinskog rata) ipak “proraditi”. Najgore bi bilo da odgovorni u zapovjednom lancu i lancu politike, zbog čuvanja svojih glava (odgovornost za loš remont), svjesno nastave slati pilote na let. Koje, izgleda, još samo Bog čuva.

Odluku o očuvanju ili ukidanju borbene komponente HRZ-a treba donijeti brzo. Guranje pod tepih više ne dolazi u obzir. Jer, na kraju će netko ipak stradati.

>>‘Ukleti’ MiG-ovi, treći incident u 5 mjeseci

>>'Remont MiG-ova u Ukrajini obavljen transparentno i po zakonu'

>>Legendarni pilot Ivan Selak čudom spasio MIG i život

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 18

FI
fiberglas
13:44 14.12.2014.

Antunovićka je imala jajca sjesti u mig i provozati se do Virovitice i nazad. Josipoviću, imaš li i ti isto pa da se provozaš ( važi i za ´´Kotrmanovća´´).Pa da vidimo javno koliko vjeruješ u sigurnost hrvatskoga neba. Da razriješimo to pitanje jednom za svagda! Tko god ima prste u slabljenju obrambene moći HV-a, treba izvesti pred sud i da mu se sudi za ve_l_eizd-aju. (na slavnom forumu VL ova riječ je nedopuštena !!!!! HeeeeeJ!!!! n-e-d-o-p-u-š-t-e-n-a!!!! ) Kim jong un baca drkicu kad čuje da ima sljedbenika u tamo nekoj Hrvatskoj) ccc...

Avatar zgdomorodac
zgdomorodac
12:30 14.12.2014.

Divim se ovih hrabrim pilotima jer zaista treba hrabrosti sjesti u kabinu jako opasan zadatak cista kocka i dragi bog da ih cuva

DU
Deleted user
12:42 14.12.2014.

Zamislite koji zvocing bi dobio Josipović da ženi pokuša staviti u kuhinju štednjak tog godišta odnosno neki ljudi, koji nemaju teh. znanja i (pred)osjećaja jednostavno ne mogu procijeniti što je definitivno zastarjelo, a što nije... Ti MIG 21 su krntije za zabetonirati kraj aerodromske piste. Nisu valjali ni kao novi jer imaju vrlo loš akcijski radijus, od milja ih piloti zovu let lampe. Nemamo s njima, ni kad bi bili savršeno ispravni, mogućnost braniti nebo noću - što je nezamislivo u modernoj avijaciji...