Dok se svijet bori s gorućim ekološkim izazovima, važnost održivog razvoja ne samo kao bitnog koncepta nego i društvenog i poslovnog prioriteta, tim je očitija. I ne radi se samo o odgovornosti nekih, već apsolutno svakog od nas – pojedinca, malih tvrtki, srednje velikih poduzetnika i velikih korporacija. Neki od ovih aktera dosad nisu imali obavezu izvještavanja o svojim utjecajima i pozitivnom djelovanju na okoliši niti o svojim doprinosima održivosti. No „ne morati izvještavati“ nikako ne smije značiti i „ne činiti“, jer težiti održivosti više je od popularne fraze – težiti održivosti znači preuzeti odgovornost za sebe i svoje djelovanje.
Upravljanje utjecajem na okoliš
Poslovni i korporativni uspjeh ne mora doći nauštrb okoliša, dapače, on podrazumijeva oboje i zato odgovorne kompanije uz svoje poslovne i financijske ciljeve imaju zacrtane, jednako važne ekološke ciljeve. Hrvatski Telekom već 19. godinu u raznim formama objavljuje svoje izvješće održivosti, a svoj pristup temelji na trima ključnim područjima djelovanja: klimatskim promjenama, resursnoj učinkovitosti i digitalnoj uključivosti.
Tako već više od dvije godine koristi 100% električne energije iz obnovljivih izvora, čime je i prije zacrtanog roka ispunio jedan od glavnih ciljeva. Ostali ciljevi kojima se aktivno upravlja su: postizanje neto nulte stope emisija stakleničkih plinova za izravnu i neizravnu potrošnju energije unutar organizacije do 2025. godine, smanjenje emisija stakleničkih plinova u lancu vrijednosti za 55% do 2030. godine u usporedbi sa 2020. godinom te neto nulta stopa emisija stakleničkih plinova u lancu vrijednosti do 2040. godine.
Društvena odgovornost
Osim utjecaja na okoliš, velike tvrtke imaju društvenu odgovornost prema zajednicama u kojima posluju. Održive prakse mogu pozitivno utjecati na lokalna gospodarstva, poboljšati dobrobit zaposlenika i kvalitetu života okolnih zajednica. Ulaganjem u obnovljive izvore energije, provođenjem filantropskih inicijativa, fokusirajući se na zadovoljstvo zaposlenika i korisnike, ove tvrtke postaju nositelji pozitivnih promjena i pridonose napretku društva.
Digitalna uključivost važan je aspekt društvenog djelovanja Hrvatskog Telekoma. Putem programa Generacija NOW, HT je dosad uložio gotovo 650 tisuća eura u STEM obrazovanje djece i mladih, a u programu je već sudjelovalo više od 360 obrazovnih ustanova, od čega više od 140 samo u 2022. godini, dok je nacionalni program digitalne edukacije Generacije zajedno proširen i obuhvaća više od 54 doma za starije i nemoćne osobe diljem Hrvatske.
Ekonomske prednosti
Suprotno uvriježenom mišljenju, održivost nije samo moralni imperativ, također ima dobar poslovni potencijal. Kompanije, koje primjenjuju održive prakse, često imaju ekonomske prednosti. Smanjenjem otpada, optimizacijom potrošnje energije i implementacijom inovativnih tehnologija mogu smanjiti troškove, povećati učinkovitost i povećati profitabilnost. I to ne samo za sebe nego unutar cijelog svog, pa i šireg ekosustava. Pametni su gradovi odličan primjer, gdje primjena modernih digitalnih rješenja omogućava veću kvalitetu života njihovim stanovnicima. Osim toga, ekološki osviješteni potrošači danas traže da kompanije s kojima surađuju, brendovi koje koriste, dijele njihove poglede na očuvanje okoliša. Ignorirati nužnost djelovanja po pitanju zaštite okoliša i gorućih društvenih pitanja izravno i neminovno utječe na skraćenje „roka trajanja“ takvih kompanija.
Ugled i imidž tvrtke
U današnjem, međusobno povezanom svijetu, ugled i imidž tvrtke i proizvoda najvažniji su za uspjeh na tržištu. Potrošači sve više zahtijevaju transparentnost, etičke prakse i održive proizvode. Velike tvrtke, kojima je održivost prioritet, stječu povjerenje i lojalnost svojih korisnika, čime se razlikuju od konkurencije. Usklađujući svoje vrijednosti s onima društveno i ekološki osviještenih potrošača, one mogu izgraditi pozitivan imidž brenda i njegovati dugoročne odnose sa svojom ciljanom publikom.
Koncept kružnoga gospodarstva privukao je značajnu pažnju posljednjih godina kao održiva alternativa tradicionalnom linearnom modelu "uzmi-napravi-baci u smeće". U kružnom gospodarstvu resursi se koriste što je dulje moguće, a otpad i onečišćenje svedeni su na minimum kroz regeneraciju i ponovnu upotrebu materijala. Ovaj pristup ima posebnu važnost za velike tvrtke jer one imaju velik utjecaj na potrošnju resursa, stvaranje otpada i onečišćenje te eksploataciju okoliša.
Hrvatski Telekom ima odgovoran pristup korištenju resursa i primjeni načela kružnoga gospodarstva. U skladu s time, samo tijekom 2022. godine prikupljeno je rekordnih više od 330.000 elektroničkih uređaja koji su odgovorno zbrinuti, a bitno je povećan postotak vraćenih mobilnih uređaja u odnosu na prodane te su postavljeni i još ambiciozniji ciljevi za naredne godine. Osim toga, HT-ov tehnološki otpad u potpunosti je zbrinut, a uvedeno je i održivo pakiranje za gotovo sve HT-ove proizvode.
Kako su nam napomenuli iz Hrvatskog Telekoma, održivost je za njih generalno više od ostvarivanja ambicioznih ESG ciljeva – “Održivost je stvaranje mogućnosti za gospodarski razvoj i društveni napredak te naše opredjeljenje i doprinos u izgradnji održive budućnosti za sve”.
Ne može se precijeniti važnost održivosti za velike tvrtke, ne samo kod nas u Hrvatskoj nego i u svijetu. Kao ključni igrači u gospodarstvu, ove korporacije posjeduju moć pokretanja značajnih promjena i oblikovanja budućnosti našeg planeta. Prihvaćanjem održivosti mogu postati predvodnici očuvanja okoliša, ispuniti svoju društvenu odgovornost, ostvariti ekonomski korist i ojačati imidž svoje tvrtke. Štoviše, njihova predanost suradnji i sustavnim promjenama utire put održivijem svijetu za sve nas.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom