Druga strana hitne

Zovu ih i samo radi prijevoza do bolnice!

Foto: Dominik Grgurić/PIXSELL
hitna01_PXL_kar_080713
Foto: Dominik Grgurić/Pixsell
hitna2
Foto: Dominik Grgurić/Pixsell
hitna4
Foto: Dominik Grgurić/Pixsell
hitna
Foto: Dominik Grgurić/Pixsell
hitna5
09.07.2013.
u 11:00
U Donjem Pokupju čovjek se žalio na bolove, a imao je nož u leđima, napadali su ih psi, jedan pacijent ih je dočekao s uperenom puškom
Pogledaj originalni članak

Vrijeđa ih se i prijeti im se, a izgrizu ih i psi. S time se suočavaju oni koji su život posvetili zdravlju drugih.

 Hitna medicinska pomoć je kritizirana zbog zaključanih prostora u Umagu i naplate usluga u pojedinim sredinama. Zamjenik ravnatelja Zavoda za hitnu medicinu Karlovačke županije Mario Vrabac priča da dnevno u Karlovcu znaju imati oko 20 intervencija, a na razini županije i do 40 hitnih slučajeva.

Pozivatelji gube strpljenje

U Karlovcu na prijemnom odjelu rade medicinski tehničar Predrag Vuletić i Ivona Balon, prvostupnica sestrinstva. Primaju pozive, daju savjete, šalju timove. Računalo prikazuje brojeve telefona i položaje timova koji ljeti pokrivaju i autocestu od Jastrebarskog do tunela Mala Kapela.

Tehničarima na prijamnom odjelu pomažu i priručnici. Ukoliko se netko požali na vrtoglavicu, kazalo će vas uputiti na stranicu knjige u kojoj piše koja pitanja postaviti pozivatelju. Pitanja u trima grupama. Ako se na pitanje u prvoj skupini, recimo, odgovori pozitivno, tada znači da se radi o prvom stupnju hitnosti i da tim, kojeg čine liječnik, tehničar i vozač, mora odmah izaći na teren. Tada je izravno ugrožen život ili je teško narušeno zdravlje. Ali, pozivatelji brzo gube strpljenje.

 – Moramo postavljati pitanja, ali već nakon trećeg nam poručuju da prestanemo ispitivati i da dođemo, a mi smo već možda i poslali kola – dodaje Ivona.

 Pribranost pozivatelja često spašava živote. Dispečer mora imati osjećaj za ljude, prepoznati problem i u intonaciji glasa. Mnogi pozivatelji jednostavno zafrkavaju. Neki zaobilaze običan postupak koji kreće od liječnika opće medicine.

 – Obiteljski liječnik je najupućeniji u zdravstveno stanje i mora biti obaviješten – napominje liječnica Jasna Pletikosa.

 Vuletić se prisjeća par ‘ludih’ primjera.

 – Oko pet sati ujutro idemo u udaljenije selo zbog dojave o bolovima u prsima. No, dočekao nas je djed u odijelu, isti koji nas je pozvao. “Sad ćemo popiti kaficu, malo meznuti, a onda u bolnicu”, reče. On je samo trebao prijevoz – kaže Vuletić. Bilo je i suprotnih slučajeva.

 – Dobijemo dojavu o jakim bolovima u leđima u Donjem Pokuplju. Dođemo i vidimo da čovjek, zapravo ima nož u leđima – dodaje Vuletić. Lažne dojave su u nekim zemljama, čak i kazneno djelo.

 – Ne znaju svi je li njihov slučaj hitan. Lažnjaci su drugo i treba ih naplatiti – smatra liječnica Gordana Kranjec.

 U iskusnom je timu s tehničar Memsudom Muhedinovićem i vozačem Ivanom Vrtarićem.

 – I dalje me iznenađuje neosjetljivost. Svatko je sebi najvažniji i najhitniji problem. Previše nas napadaju zbog brzine dolazaka, a ne uzimaju se u obzir argumenti. Čak nam se i prijeti poznanstvima s političarima – otkriva G. Kranjec.

 Muhedinović priča da često djelatnike ‘hitne’ izgrizu psi, a Vrtarić kako ih često na cesti ne žele propustiti.

 – Imali smo i fizičkih napada, a jednom smo bili na nišanu puške – prijeća se G. Kranjec.

 Posao s posljedicama

 Posao liječnika ‘hitne’ je vrlo dinamičan i privlačan, pa i 28-godišnjem liječniku Daliboru Lavrnji.

 – Svaka intervencija je nešto novo i to me uvijek zanimalo više od obiteljske medicine – kaže Lavrnja.

 Dinamika nosi i posljedice.

 – Tijelo se brzo troši, posebice kosti i zglobovi. Neki stoga napuste službu s 50 godina – ističe G. Kranjec.

 Brzo se radi, pa je mogućnost pogreške češća.

 – Ostalim liječnicima zamjeramo odnos kod primopredaje pacijenta. Nemamo svu tehnologiju i svo vrijeme. Najteže nam je kad se prevarimo u procjeni – kaže G. Kranjec.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.