Natjecatelj ili svi partneri u zajednici ponuditelja zajedno moraju dokazati prosječnu vrijednost kapitala u svakoj od posljednje tri poslovne godine od najmanje 150 milijuna eura ili ekvivalentan iznos u nekoj drugoj valuti – bio je jedan od uvjeta sudjelovanja u prvom krugu za izbor koncesionara za Zračnu luku Zagreb naveden u pozivu na sudjelovanje objavljenom 18. veljače 2011.
Nisu mogli proći dalje
U prvom krugu natječaja za koncesionara na Plesu javilo se ukupno 10 natjecatelja od kojih je šest zadovoljilo uvjete za prolazak u drugi krug. A dalje je prošao među ostalim i ZAIC – kompanija koju je u engleskom Leedsu osnovala francuska građevinska tvrtka Bouygues – koji je na kraju i dobio koncesiju na zagrebačkom aerodromu. A ZAIC je osnovan s kapitalom od samo jednog eura, o čemu je Večernjih list pisao u prošlu nedjelju.
No, u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture sad tvrde da u uvjetima natječaja nije bilo traženo da potencijalni koncesionar mora imati vrijednost kapitala od minimalno 150 milijuna eura! Naime, takav smo odgovor dobili iz Ministarstva na naš upit kako objašnjavaju temeljeni kapital ZAIC-a od jednog eura i uvjet od 150 milijuna eura.
Na naš ponovni upit u kojem smo im citirali navedeni uvjet, da nam ipak objasne kako je ZAIC mogao proći dalje, iz Ministarstva nisu ništa odgovorili, pravdajući se zauzetošću u prvom redu Krunoslava Šamsa koji vodi cijeli posao u vezi s koncesijama u Ministarstvu.
Ponudu za Pleso formalno je podnio ZAIC, čiji je jedini osnivač Bouygues, a ne zajednica ponuditelja te građevinske tvrtke i operatora pariških aerodroma Aeroports de Paris, kako se to u javnosti prezentiralo. A ZAIC je osnovan 2011. pa nije mogao ispuniti ni uvjet o revidiranim financijskim izvještajima u posljednje tri godine, a jedan od uvjeta za prolazak u drugi krug bio je i da je natjecatelj registriran za gradnja terminala i upravljanje zračnom lukom. Iz Ministarstva nisu odgovorili ni na pitanje kako je ZAIC zadovoljio i te uvjete s obzirom na to da je jedini osnivač građevinska tvrtka, a ne i operator aerodroma.
Unatoč svemu, ZAIC je dobio koncesiju, a do 11. travnja ove godine mora pak skupiti 365 milijuna eura kako bi mogao preuzeti Pleso na upravljanje. No iako je imao godinu dana vremena za to, ipak još uvijek skuplja potreban novac.
Državna jamstva
Francuzi namjeravaju 100 milijuna eura prikupiti od investitora, a 200 milijuna od banaka, dok na 65 milijuna eura računaju iz poslovanja zagrebačkog aerodroma. Europska investicija banka ovih je dana priopćila da je odobrila 120 milijuna eura zajma za proširenje Zračne luke Zagreb, no bez navođenja kome su točno odobrili taj kredit.
Na naše pitanje tko je korisnik tog kredita, iz EIB-a su odgovorili da nam zasad to ne mogu reći. A kao jedina institucija koja se navodi u EIB-ovim javno objavljenim dokumentima o kreditu za Pleso navodi se pak Ministarstvo prometa kao promotor tog kredita. U EIB-u nisu htjeli reći ni jesu li tražili neki oblik državnih jamstava za taj kredit. Prema informacijama Večernjeg lista, ta banka tražila je od Republike Hrvatske da se obveže da će u slučaju propasti koncesionara pronaći drugog ili sama preuzeti upravljanje Plesom pa bi time preuzela i otplatu kredita, a to je onda jedan oblik državnog jamstva. U Vladi sad očekuju službeni dopis iz EIB-a u kojem će vidjeti koji su uvjeti za taj kredit pa će tek onda odlučiti je li im to prihvatljivo ili ne.
Ovo je štetno za Hrvatsku, ako bi RH preuzela kredit u slučaju propasti koncesionara. I na kakav to novac iz poslovanja zračne luke Pleso oni računaju ? Ako su koncesionari neka izvole osigurati kapital do zadnje lipe, bez jamstava RH ili novca iz poslovanja ZLZ ! A taj koji je vodio postupak je sigurno to vodio, kako se vidi, vrlo "stručno" i "transparentno"...