Naknada za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji vozila za autobuse, kamione i priključna vozila bit će od 20 do 40 posto jeftinija od 1. siječnja 2016. Ukupno će vlasnici autobusa i kamiona na račun toga uštedjeti 99,5 milijuna kuna godišnje.
No istodobno će bez tih 99,5 milijuna kuna ostati županijske uprave za ceste (ŽUC) koje se financiraju iz naknade za uporabu javnih cesta. U Udruzi ŽUC-ova Hrvatske kažu da će se smanjenje prihoda za održavanje 18.700 kilometara županijskih i lokalnih cesta odraziti na sigurnost prometa na njima, koja je ionako ugrožena jer i dosad ŽUC-ovi nisu imali dovoljno novca za održavanje minimalnih standarda sigurnosti na tim prometnicama. Nino Vela, predsjednik Udruge ŽUC-ova, kaže da je za održavanje minimalnog standarda na županijskim i lokalnim cestama potrebno 1,45 milijardi kuna godišnje, a da će s manjim naknadama koje predviđa novi pravilnik ŽUC-ovi na raspolaganju imati svega 730 milijuna kuna godišnje.
– Županijske i lokalne ceste svi mi koristimo za pristup autocestama i državnim cestama. A te su pristupne ceste pune rupa. I bez ovog smanjenja prihoda već dvije godine upozoravamo resorno ministarstvo da je sustav financiranja ŽUC-ova na ovaj način neodrživ. Današnja vozila puno su naprednija nego ona od prije 30 godina, no ceste se vraćaju na razinu od prije 30 godina – upozorava Vela. ŽUC-ovi su 2003. imali prihod od 1,25 milijardi kuna iz naknade za uporabu javnih cesta, trošarine na goriva i iz ostalih prihoda. No u međuvremenu su se ti prihodi gotovo prepolovili. Vela ističe da ŽUC-ovi ukupno zapošljavaju 195 ljudi, odnosno da imaju jednog zaposlenog na 100 kilometara cesta.
>> Državne tvrtke troškove plaća u dvije godine srezale za 680 milijuna kuna
Ne plašite vozače nego se primite lopate. Radno vrijeme počinje u 7h na gradilištu, a ne dolaskom u bazu ili firmu.