Kapetan Zvonko Šitum i kopilot Ivan Ivanković iz Zagreba junaci su Croatije Airlinesa! Taj dvojac upravljao je avionom hrvatske zračne kompanije koji je, unatoč tome što je zakazao prednji kotač, u petak navečer uspješno na nos sletio u Švicarskoj. “Odličan posao, Croatia 464!” s pravom ih je pohvalio švicarski kontrolor leta koji je scenu gledao iz tornja. Zvonka Šituma i Ivana Ivankovića proslavila je smirenost i koncentriranost u kritičnom trenutku kada su shvatili da ne mogu sletjeti na pistu zrakoplovne luke Kloten u švicarskom Zürichu budući da se kotač, iz nekog razloga, nije mogao izvući.
Ivan Ivanković kontroloru leta tada prisebnim glasom govori “da mogu nastaviti letjeti, ali ne mogu i sletjeti”. Hrvatski dvojac nije svladala panika. Postupili su hladnokrvno i profesionalno prema već unaprijed zadanom protokolu za takve situacije i sretno se prizemljili na trupu. Nitko od ukupno šezdeset putnika na letu i četiri člana posade pritom nije ozlijeđen, a snimka slavnog slijetanja vrlo je brzo objavljena na YouTubeu.
Vatrogasci su stigli na pistu, a nakon svega pilotu je napomenuto da će ga na tlu dočekati istražitelji kojima će morati objasniti što se u zraku dogodilo. Što je uzrokovalo kvar na zrakoplovu Dash 8-Q400, koji je u flotu Croatije Airlinesa uključen 2009., još uvijek nije poznato. Iz Croatije Airlinesa jučer tijekom prijepodnevnih sati odbili su išta komentirati, a potvrdili su samo da je letjelica redovito održavana te da s njom nikad nije bilo problema. Naravno, zbog tehničkog pregleda ostala je u Švicarskoj.
Zlatko Širac, član uprave Croatije Airlinesa, nakon nezgode rekao je: – Prilikom slijetanja posada je uočila da je nosni kotač blokiran. Potom su otišli u krug čekanja gdje su dogovorili i pripremili aerodromske službe i kontrolu leta kako bi se izvelo prisilno slijetanje. Pokušali su alternativnim metodama aktivirati nosnu nogu, nisu uspjeli i onda je slijetanje obavljeno sukladno proceduri razrađenoj za te situacije – kazao je Širac, dodajući da su slijetanje i reakcija osoblja bili izvrsni. Ovo je prvi put u povijesti Croatije Airlinesa da se dogodio ovakav incident. Uprava CA iz nekog je razloga svim svojim zaposlenicima zabranila razgovarati s medijima o nezgodi uključujući i dvojicu heroja koji se jučer nisu javljali na telefon. I tako, umjesto da se pohvale odličnim zaposlenicima, čelnici CA danas su odlučili šutjeti!
O Šitumu i Ivankoviću poznato je da imaju diplomu Prometnog fakulteta te da obojica već godinama rade u CA s time da ondje nisu prešli iz vojske, nego kao civili. Ivan Ivanković, odrastao u zagrebačkom naselju Maksimir, to nije ni mogao jer je za vrijeme rata bio daleko od punoljetnosti. U CA radi od 2006.
Piloti dobro reagirali
Snimka svjedoči i o smirenosti i dobroj reakciji pilota, ali i kontrolora leta koji se nisu prepustili panici zbog potencijalne opasnosti koju je izazvao kvar na kotaču.
Pilot: Ovdje Croatia 464, imamo problem...
Kontrolor leta: Croatia 464, ok..Možete li nastaviti?
Pilot: Možemo nastaviti, ali nemožemo sletjeti
...
Kontrolor leta: Croatia 464 možete sletjeti... Vatrogasci su spremni...
Pilot: Hvala toranj...
...
Kontrolor leta: Croatia 464, vatrogasci vam poručuju da je sve pod kontrolom i da možete polakozapočeti s iskrcavanjem putnika.
Pilot: Hvala, gasimo motore. Hoćete li nas odvući s piste ili...
...
Kontrolor leta: Odličan posao, Croatia 464!
Pilot: Hvala!