U nešto više od jednog sata, usred dana, 515 ljudi prešlo je Aveniju Dubrovnik, uz Balokovićevu ulicu i Barčev trg. No, njih je čak 245 tu dionicu, na kojoj se vozači ne libe jače stisnuti gas, prehodalo izvan pješačkog prijelaza, jedva se i obazirući na jureće automobile, kao kamikaze.
– Često se govori da je za prometne nesreće kriva vozačka nekultura, no ovdje je riječ o pješačkoj nekulturi – objašnjava Damir Novak, voditelj Odjela prometne preventive i edukacije u HAK-u, koji je sa suradnicima proveo mini istraživanje o ponašanju pješaka u Zagrebu, u sklopu Globalnog tjedna cestovne sigurnosti UN-a, ove godine posvećenog sigurnosti pješaka.
I biciklisti griješe
Uz Aveniju Dubrovnik, tik uz HAK, “snimili” su i križanje te avenije i Ulice Ivana Šibla, križanje Praške, Tesline i Zrinjevca te lokaciju u Savskoj uza Studentski centar, te zaključili kako i pješaci i biciklisti čine prometne prekršaje, prolaze na crveno svjetlo, ometaju jedni duge na nogostupu i prebrzo voze.
– Pješaci kao da to rade svjesno, a najčešće je riječ o starijima koji prekrcani namirnicama s tržnice Utrine umjesto da idu kroz pothodnik, pretrčavaju osam trakova i tramvajske kolosijeke. Slabijih su refleksa i sporiji, loše vide pa su i najranjiviji – upozorava Novak, spominjući tragičnu statistiku prema kojoj je u 2012. na zagrebačkim prometnicama poginulo 15 pješaka. U 2011. bilo ih je 11, a ove godine već troje. Crni trendovi se ne smanjuju, ali ni “svojeglavost” građana koji, reći će u HAK-u pozivajući se i na policijske brojke, samo u 20 posto slučajeva plate kaznu za prekršaj ako ih policija i uhvati.
Nemaju gdje stati
No, i mjesta na kojima policija nema potrebe često intervenirati slove kao opasna – prema Eurotestu križanje Trga žrtava fašizma i Zvonimirove je najlošije u gradu.
– Nemamo gdje stati ako naiđe tramvaj pa moramo i trčati – kaže studentica Ivana, a Ranko ističe kako krivci nisu pješaci nego automobili koji prebrzo izlaze iz kružnog toka. Problem je, misli Novak, nedostatak pješačkog otoka.
Pročelnik Gradskog ureda za promet Davor Jelavić kaže da se Grad ravna prema istraživanjima prometnih stručnjaka i policije.
– Tamo se mogu postaviti ograde kao u Vukovarskoj koje bi spriječile da pješaci odu pod vozila ili se uvesti dodatni semafori – rekao je Jelavić ne navodeći kad će se to i realizirati.
>>Pješaci su u Zagrebu - kamikaze! Pogledajte kako prelaze cestu