U gradu u kojemu ne postoji nijedna cjelovita legalna staza za vožnju na dva kotača, u razdoblju od 2016. do 2020. godine za 70 posto nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti krivima su proglašeni upravo oni. Tvrdi tako udruga Sindikat biciklista upozoravajući na loše stanje na cestama u metropoli, a porazne su podatke, ističu, dobili od Policijske uprave zagrebačke. Pitali smo ih i mi o kojim je brojkama točno riječ pa doznali da su u tom razdoblju zabilježili 1357 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti, od čega su u 962 slučaja bili krvi vozači na dva kotača. Pa što to, dakle, govori o biciklističkom prometu u hrvatskoj prijestolnici?
Kritično preko kolnika
Dobiveni podaci, upozoravaju iz Sindikata biciklista, predstavljaju problem iz više razloga. Policija u Zagrebu, tvrde, ne primjenjuje pravilno zakon na ljubitelje pedaliranja, a usto se ne sankcionira Grad zbog neadekvatne infrastrukture.
– Ovakvo nekritičko iznošenje statističkih podataka nije novost, a upitna je i njihova ispravnost s obzirom na (ne)znanje policije u primjeni zakona. I dok se po tom pitanju policija ne izjašnjava niti kažnjava Grad Zagreb za nepropisnu infrastrukturu, bicikliste nastavlja automatizmom proglašavati krivima u prometnim nesrećama – ističu u udruzi. Odgovornost je to i Grada i policije, napominju također, i problem koji što prije treba riješiti, a ne samo stalno prebacivati lopticu krivnje.
– Veliki broj nesreća za koje su nam se stanovnici Zagreba javili dogodile su se na označenom prijelazu biciklističke staze preko kolnika. Policija tumači da je u pitanju uključivanje u promet prilikom čega biciklist mora propustiti sva vozila i pješake koji se kreću cestom, odnosno prometnom površinom na koju se uključuje. Vožnja biciklom po biciklističkoj stazi je sama po sebi sudjelovanje u prometu, a članak zakon kaže da “vozač koji pri skretanju presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru.” Uzgred rečeno, biciklistički prijelazi kroz križanja grade se u suglasnosti s policijom te se konkretne nesreće na koje ukazujemo događaju na dijelovima biciklističke infrastrukture koji su povezani i cjeloviti i u tom slučaju se krivnja neopravdano prebacuje na Grad – navode iz Sindikata biciklista pozivajući PU zagrebačku da dodatno educira svoje službenike kako bi odgovori poput “mi tako tumačimo zakon” postali stvar prošlosti.
– Nadamo se da će najavljene izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama ići u smjeru jasne i nedvosmislene definicije prava kretanja svih sudionika u prometu, s naglaskom na prava prednosti u kretanju raskrižjima imajući na umu sve postojeće prometne površine – zaključuju u udruzi.
A u Policijskoj upravi zagrebačkoj ističu kako je to problem u cijeloj metropoli za koji oni nisu krivi pa dodaju kako i sami djeluju koliko im god to njihove zakonske ovlasti dopuštaju.
– Problematika prometovanja biciklista prisutna na cijelom području Zagreba, a posljedica je nedostatka biciklističke infrastrukture – poručuju iz policije. Napominju i kako je broj kilometara biciklističkih staza i traka sve veći, ali problem je vezan uz njihovu nedovoljnu povezanost i umreženost.
Nadležan gradski ured
– Za taj dio problematike nadležan je pak gradski Ured za prostorno uređenje, graditeljstvo, komunalne poslove i promet. Policijska uprava zagrebačka uvijek je na raspolaganju u svakom savjetodavnom i po potrebi operativno provedbenom smislu, ali u skladu s predviđenim zakonskim ovlastima – zaključuju.
Pitali smo i u Gradu što se u budućnosti planira napraviti za bicikliste u metropoli, no odgovor još nismo dobili
Dok voze desnom stranom ceste meni ne smetaju.