Nemaju nijednu cjelovitu stazu

Biciklisti se bilježe kao krivci u 70 posto nesreća, a zbog loše infrastrukture kazne nema

Foto: Jurica Galoic/PIXSELL
Foto: Jurica Galoic/PIXSELL
26.01.2021.
u 10:27
U razdoblju od 2016. do 2020. godine zabilježeno je 1357 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti, od čega su u 962 slučaja bili krvi vozači na dva kotača. Pa što to, dakle, govori o biciklističkom prometu u hrvatskoj prijestolnice?
Pogledaj originalni članak

U gradu u kojemu ne postoji nijedna cjelovita legalna staza za vožnju na dva kotača, u razdoblju od 2016. do 2020. godine za 70 posto nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti krivima su proglašeni upravo oni. Tvrdi tako udruga Sindikat biciklista upozoravajući na loše stanje na cestama u metropoli, a porazne su podatke, ističu, dobili od Policijske uprave zagrebačke. Pitali smo ih i mi o kojim je brojkama točno riječ pa doznali da su u tom razdoblju zabilježili 1357 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti, od čega su u 962 slučaja bili krvi vozači na dva kotača. Pa što to, dakle, govori o biciklističkom prometu u hrvatskoj prijestolnici?

Kritično preko kolnika

Dobiveni podaci, upozoravaju iz Sindikata biciklista, predstavljaju problem iz više razloga. Policija u Zagrebu, tvrde, ne primjenjuje pravilno zakon na ljubitelje pedaliranja, a usto se ne sankcionira Grad zbog neadekvatne infrastrukture.

– Ovakvo nekritičko iznošenje statističkih podataka nije novost, a upitna je i njihova ispravnost s obzirom na (ne)znanje policije u primjeni zakona. I dok se po tom pitanju policija ne izjašnjava niti kažnjava Grad Zagreb za nepropisnu infrastrukturu, bicikliste nastavlja automatizmom proglašavati krivima u prometnim nesrećama – ističu u udruzi. Odgovornost je to i Grada i policije, napominju također, i problem koji što prije treba riješiti, a ne samo stalno prebacivati lopticu krivnje.

– Veliki broj nesreća za koje su nam se stanovnici Zagreba javili dogodile su se na označenom prijelazu biciklističke staze preko kolnika. Policija tumači da je u pitanju uključivanje u promet prilikom čega biciklist mora propustiti sva vozila i pješake koji se kreću cestom, odnosno prometnom površinom na koju se uključuje. Vožnja biciklom po biciklističkoj stazi je sama po sebi sudjelovanje u prometu, a članak zakon kaže da “vozač koji pri skretanju presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru.” Uzgred rečeno, biciklistički prijelazi kroz križanja grade se u suglasnosti s policijom te se konkretne nesreće na koje ukazujemo događaju na dijelovima biciklističke infrastrukture koji su povezani i cjeloviti i u tom slučaju se krivnja neopravdano prebacuje na Grad  – navode iz Sindikata biciklista pozivajući PU zagrebačku da dodatno educira svoje službenike kako bi odgovori poput “mi tako tumačimo zakon” postali stvar prošlosti.

– Nadamo se da će najavljene izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama ići u smjeru jasne i nedvosmislene definicije prava kretanja svih sudionika u prometu, s naglaskom na prava prednosti u kretanju raskrižjima imajući na umu sve postojeće prometne površine – zaključuju u udruzi.

A u Policijskoj upravi zagrebačkoj ističu kako je to problem u cijeloj metropoli za koji oni nisu krivi pa dodaju kako i sami djeluju koliko im god to njihove zakonske ovlasti dopuštaju.

– Problematika prometovanja biciklista prisutna na cijelom području Zagreba, a posljedica je nedostatka biciklističke infrastrukture – poručuju iz policije. Napominju i kako je broj kilometara biciklističkih staza i traka sve veći, ali problem je vezan uz njihovu nedovoljnu povezanost i umreženost.

Nadležan gradski ured

– Za taj dio problematike nadležan je pak gradski Ured za prostorno uređenje, graditeljstvo, komunalne poslove i promet. Policijska uprava zagrebačka uvijek je na raspolaganju u svakom savjetodavnom i po potrebi operativno provedbenom smislu, ali u skladu s predviđenim zakonskim ovlastima – zaključuju.

Pitali smo i u Gradu što se u budućnosti planira napraviti za bicikliste u metropoli, no odgovor još nismo dobili

 

Pravila u prometu za bicikliste

Razina opremljenosti: Bicikl bi trebao imati kočnicu za svaki kotač, trubu, jedno ili dva simetrična svjetla, a na svakoj pedali katadiopter.

Voziti po stazi ili traci: Ako pak nema toga, kao što to biva u manjim mjestima, treba se voziti uz desni rub kolnika.

Jedan iza drugog: Ne smiju se skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za druga vozila, vući ili gurati velike predmete, a ako se vozi u skupini biciklista, treba se kretati jedan iza drugog.

U slučaju loše vidljivosti: Vozač bicikla dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom, odjećom ili drugom oznakom.

Tko nosi kacigu? Radi vlastite sigurnosti preporučuje se svima, ali obavezno je, prema zakonu, moraju nositi samo mlađi od 16 godina. Kazna je u suprotnom 300 kuna.

Ako piješ, odustani Kaznu od 500 kuna dobit će pak onaj tko sjedne na bicikl, a u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg ili je pod utjecajem droga. 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

GE
geler203
11:28 26.01.2021.

Dok voze desnom stranom ceste meni ne smetaju.

KO
Kokoiduhovi
06:05 27.01.2021.

Bandić, koji je čak posjećivao Beč kako bi vidio i prikupio iskustva o organizaciji, među ostalim, i gradskog prometa, mogao je tamo vidjeti kako se odlično, uredno, praktično ii nedvosmisleno uređuje promet biciklističkim stazama,. I nema dilema tako kada smije preko zebre, tko ima prednost, gdje se kreće i td.

ME
MediciKM
12:59 26.01.2021.

Svaka čast izuzecima ali biciklisti ne ježe živu silu na cesti...slušalice na uši, ni lijevo ni desno, pored staze za bicikliste voze kolnikom...bez kacige. Zebre ne postoje...to sve kažnjavati kao i vozače koji se ne drže propisa. Očito treba uvesti i školu Kako pravilno voziti bicikl u gradu.