A zašto? I kaj je to? Pitali su oni koji su se jučer vozili na dva kotača, a članovi udruge Sindikat biciklista u ranojutarnjim su ih satima zaustavljali na križanju Savske i Vukovarske te nagradili simboličnim poklonom. Prvo su bili zbunjeni i pomalo skeptični, ali kad su čuli da je to nagrada zato što biciklom idu na posao i po hladnoći, odmah su se ozarili.
Unatrag nekoliko godina akcija je postala tradicija udruge čiji je volonteri provode na Međunarodni dan zimskog bicikliranja na posao. A dobitnica biciklističkog doručka, odnosno jogurta, keksića, ali i majice i naljepnica, bila je i autorica ovih redova koja se također uključila u akciju.
Zaustavili 70-ak ljudi
Unatoč hladnoći, u pola sata prošlo je tridesetak biciklista, a u udruzi kažu kako ih je prijašnjih godina znalo biti i više. Reakcija je ljudi, dodaju, neprocjenjiva, a mnogi se kasnije znaju javiti preko društvenih mreža i poručiti da im je to uljepšalo dan.
– Lokacija na kojoj dijelimo nagrade uvijek je tajna da iznenadimo vozače, ali i budemo sigurni da se nitko ne "šverca". Prijašnjih godina smo znali nagraditi i više od 100 biciklista, odnosno dok god nismo podijelili sve što smo pripremili. Ove ih je godine bilo oko 70 – govori Tena Šarić Rukavina iz Sindikata biciklista.
Već je poprilično samo po sebi jasno zašto je pedaliranje na dva kotača bolja alternativa prijevoza u svim pogledima, složili su se biciklisti, a neki od razloga su očuvanje fizičkog i mentalnog zdravlja, smanjenje zagađenja, gužve i buke, rasterećenje tramvaja i autobusa, ušteđen novac, lakše parkiranje... I naša metropola razvija biciklističku infrastrukturu, ocjenjuje Tena Šarić Rukavina, ali još ima mnogo stvari koje je nužno poboljšati.
– Treba promijeniti prometnu politiku, odnosno destimulirati osobni prijevoz automobilom. To uključuje osiguravanje boljih uvjeta za bicikliste pa da ljudi požele auto ostaviti kod kuće, poput uvođenja više biciklističkih staza i traka, usporavanja toka prometa u manjim ulicama, više natkrivenih parkirališta... – nabraja.
Nedostaje, dodaje, i kvalitetnih takozvanih klamerica za parkiranje bicikla. Bivša ih je vlast, kaže, postavila kod tržnica, što je pohvalno, ali je problem u tome što ih, primjerice, na Kvaternikovu trgu ima previše, a kod Trešnjevačkog placa premalo.
Radna skupina za planiranje
– Što se tiče predizbornog programa sadašnje vlasti, bio je obećavajući, ali još se ništa iz tog programa nije počelo raditi. Ima kratkoročnih i dugoročnih rješenja, a moći ćemo više komentirati kad se nešto konkretno učini – kaže Tena Šarić Rukavina.
Zasad su imali dva sastanka Zagreb Cycle Unita. Radna je to skupina osnovana 2014. s ciljem planiranja razvoja i implementacije biciklističkog prometa i cikloturizma na području grada, a stoji iza nekih velikih projekata poput "Greenway" državne rute br. 2 i "Biciklom na autobus".
Među problemima čije je rješavanje prioritet je i proširenje pješačke zone, primarno Masarykove, u kojoj su još prije nekoliko godina proveli anketu među stanarima i utvrdili da nemaju ništa protiv da i to bude zona bez automobila.
– Ali da, naravno, na kraju ne bude kao Teslina, gdje se od terasa ne može prolaziti – kažu volonteri Sindikata biciklista. Treba nam više staza, kvalitetnih "klamerica" za parkiranje, zona bez automobila, ističe Tena Šarić Rukavina