Čak 51 posto đaka osmaša te 85 posto učenika prvih i drugih razreda
srednje škole već je kušalo alkoholna pića te ih bez problema kupovalo
u trgovinama, kioscima, kafićima ili benzinskim crpkama.
Globa i do 50.000 kuna
Rezultati su to ispitivanja koje su lani u studenome u trima osnovnim i
srednjim školama proveli PU zagrebačka te gradski uredi za obrazovanje
i zdravstvo s ciljem prevencije zloporabe alkohola kod djece i mladih.
Rezultati ispitivanja, priznao je u utorak pri njegovu predstavljanju
načelnik PUZ-a Branko Peran, poražavajući su.
Ispitani učenici najčešće kupuju alkoholna pića kod prodavačica.
Priznalo je to više od 51 posto osmaša i 65 posto srednjoškolaca.
– Alkohol mogu mladi kupiti na svakom koraku unatoč svim zakonskim
zabranama, a stariji samo gledaju na to kako da zarade – dodao je šef
zagrebačke policije.
Mladi su tijekom ispitivanja otkrili da najčešće kupuju pivo i vino, a
81 posto ispitanih srednjoškolaca te 75 posto osmaša nitko od prodavača
pri kupnji nije pitao za godine. U slučaju da su ih prodavači i pitali
jesu li punoljetni, ispitanici su se koristili raznim trikovima kako bi
došli do alkohola. Tako je više od 78 posto osmaša odgovorilo da piće
kupuje ocu, a 30 posto srednjoškolaca slagalo je prodavačima da je
punoljetno.
Čini se da mladi kupci i prodavači svjesno krše Zakon o trgovini prema
kojem na svim prodajnim mjestima alkoholnih pića mora stajati vidljiva
oznaka o zabrani prodaje mlađima od 18 godina. Kaznom od pet do 10
tisuća kuna može biti kažnjen prodavač koji proda alkohol
maloljetnicima, dok će zbog tog prekršaja pravna osoba morati platiti
od 10 do 50 tisuća kuna.
No za opijanje mladih nisu odgovorni samo trgovci.
Opijanje prije izlaska
– Primijetili smo da koliko god radili na prevenciji zloporabe
alkohola, rezultati su sve gori jer je alkoholiziranje postalo
društveno prihvatljivo ponašanje, a mladi prva iskustva s pićem stječu
u obitelji – kazala je Sanja Ožić, savjetnica pročelnika za zdravstvo i
socijalnu skrb.
- Među mladima je također trend - dodala je Ožić - da prije noćnog
izlaska redovito svrate do trgovine te ondje kupe alkoholna pića kako
bi se dodatno “zagrijali” za provod.
No, da bi se loše navike u društvu ispravile, ponajprije suzbijanje
prodaje alkohola i cigareta maloljetnicima, PU zagrebačka pokrenula je
u utorak akciju dijeljenja letaka u trgovinama, kafićima, kioscima i na
benzinskim crpkama kojima upozorava prodavače da su dužni poštovati
zakon.
Prve su letke policajci u utorak podijelili na Trešnjevci, a akcija se nastavlja sljedećih dana i u ostalim gradskim četvrtima.
Čak 75 posto osmaša kupilo 'cugu', a nisu ih pitali za dob
Taylor Swift postaje hrvatska snaha? Doznali smo po kome Travis Kelce ima naše korijene
Kelceova prabaka Marie bila je kći hrvatskih roditelja, Georgea Stajduhara i Mary Jurkovich. Travisova baka po majčinoj strani bila je Ina Marie Petranek, kći Franka Petraneka i Marie Stajduhar – rekao nam je Steve Rukavina
'Ovo što radi Milanović u kampanji dovodi Primorca u veliki problem'
Zoran Milanović, smatraju analitičari, nema potrebe mijenjati retoriku niti skretati s utabane staze jer ga ona vodi do pobjede
Novi strah iz Kine: Misteriozni virus hara zemljom, kruže snimke prepunih bolnica
WHO ovu situaciju nije označila kao hitnu, ali porast broja slučajeva potaknuo je vlasti da ojačaju sustave praćenja
Je li ovakva ambalaža put prema čišćoj budućnosti?
U svijetu koji se suočava s rastućim izazovima klimatskih promjena, briga o okolišu postala je ne samo odgovornost nego i ključni imperativ za tvrtke.
Stakleni stropovi i ljepljivi podovi: kako nevidljive prepreke koče napredak žena
Metafore poput "staklenog stropa", "ljepljivog poda" i "potrgane prečke" već su dugo prisutne u jeziku kada se govori o rodnoj neravnopravnosti u poslovnim strukturama.