Što je u programima?

Evo kako bi Škoro i Tomašević riješili za pet glavnih zagrebačkih problema

Foto: Kolaž/Pixsell
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Ulica kralja Zvonimira u Zagrebu
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Ruševine nekadašnje tvornice Janko Gredelj snimljene iz zraka
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
25.05.2021.
u 12:04
Usporedili smo njihova rješenja za otpad, promet, stihijsku gradnju, glomaznu administraciju i poduzetništvo
Pogledaj originalni članak

Jedan je od tinejdžerskih dana član ekoloških inicijativa, a na području okoliša, društva i razvoja je i magistrirao te je velik dio aktivističke karijere izgradio na otpadu. Drugi je pak, osim kao glazbenik, poznat i kao poduzetnik koji je osnovao više trgovačkih društava. Tomislav Tomašević i Miroslav Škoro protivnici su u bitki za Zagreb, a mi smo sučelili i njihove programe. Osim “resora” po kojima su prepoznatljivi, usporedili smo i rješenja za probleme prometa, preglomazne gradske uprave te stihijskog prostornog planiranja. Pritom se u programima mogu naći mnoge podudarnosti, no u nekim se stvarima potpuno razlikuju, primjerice upravo kad je riječ o poduzetništvu.

1. ONE-stop shop, posebna “banka” i vlastiti kapaciteti

Škoro se u svom programu poduzetništvu posvetio puno podrobnije nego Tomašević, koji, kako je naglasio, smatra da bi se poslovi u Gradu trebali odrađivati uz korištenje vlastitih kapaciteta. Ekipa iz Domovinskog pokreta, među ostalim, gospodarski razvoj metropole misli ostvariti i digitalnim platformama za usluge važne za poslovanje poduzetnika. Kreirali bi i “one-stop shop” platformu prema načelu “osobnog bankara”, a u fokusu im je i smanjenje nezaposlenosti te povećanje poticaja za poduzetnike. Ideja im je i u izmjene GUP-a uvrstiti gradnju istraživačko-poslovno-industrijskih zona, osnovali bi i posebnu financijsku instituciju u obliku fonda ili banke koja bi financirala projekte poduzetnika i Grada, ali i osigurala kreditne linije za strateške gospodarske grane. Tomaševićev program nije toliko išao u dubinu, iako se, piše, zalažu za raznovrsne oblike poduzetništva. I ekipa iz Možemo! digitalizirala bi komunikaciju poduzetnika i Grada, ali i ojačala postojeće usluge poput Plavoga ureda i Zagrebačkog inovacijskog centra.

Foto: Robert Anic/PIXSELL

2. Slučaj Jakuševca, odvoz po količini i reciklažni centri

U DP-u tvrde da Zagreb može postati zelena EU metropola uspostavom cjelovitog ekološkog gospodarenja otpadom na principima kružne ekonomije, bez Jakuševca već u jednom mandatu. – Umjesto troškova smeća, u sinergiji s građanima stvorit ćemo sustav koji čuva vrijednosti otpadnih materijala i time generira dobit za grad i njegove stanovnike – kažu. U tu svrhu sagradili bi dva ili tri reciklažna centra sa sortirnicama, zatvorenim kompostištima te središtima za popravak i ponovnu uporabu glomaznog otpada. A to bi financirali prenamjenom novca planiranoga za centar za gospodarenje otpadom u Resniku. I u Možemo! obećavaju da će urediti sustav putem kružne ekonomije, ali i uvesti naplatu odvoza prema količini nerazvrstanog otpada. – Sagradit ćemo i novu te adaptirati postojeću infrastrukturu za sortiranje, reciklažu i kompostiranje te zaustaviti odlaganje miješanog komunalnog otpada na Jakuševec – ističu. Za učinkovitije razvrstavanje na kućnom pragu, smatraju, valja prilagoditi smetlarnike u zgradama te racionalizirati potrebe za spremnicima na ulici i zelenim otocima. Osigurat će i češći odvoz, uvesti podzemne spremnike te inzistirati na hitnom prelasku na zatvoreni tip kompostiranja.

Foto: Marko Prpic/PIXSELL

3. Tramvajska mreža, željeznica, parkiranje, biciklističke staze

Škorini bi, osim na tramvajskoj mreži, radili i na razvoju željezničkog gradskog prometa, a zračnu luku povezali bi postojećom trasom pruge. – Postoji koridor koji vodi od Zagreba prema Sisku. To je kvalitetnije rješenje od tramvajske pruge od Kvatrića jer bi zračna luka bila povezana s glavnim željezničkim kolodvorom, a blizu je i autobusni – rekao je Škoro. Pod zemlju bi stavili križanja na Slavonskoj – Zagrebačkoj – Ljubljanskoj aveniji, tramvajsku mrežu proširili do Španskog i Malešnice te sagradili Jarunski most. Sustav parkiranja, pak, unaprijedili bi gradnjom nadzemnih garaža, posebice u četvrtima. Ukinuli bi ulična parkirališna mjesta te uveli “park & ride” sustav. Takvo rješenje prometa u mirovanju vidi i Tomašević, a osobito važnim pravcima za proširenje tramvajske mreže drži dionice Zapruđe – Sarajevska – Vatikanska – Podbrežje, rotor – Lanište – Blato, Vukovarska – Ozaljska... Tramvajski promet ubrzali bi fizičkim odvajanjem koridora, a i platforma Možemo! ulagala bi u poboljšanje gradskog željezničkog prometa. Biciklističke bi staze pak povezali dugim magistralama, a usto usporili automobilski promet u gusto naseljenim blokovima te proširili pješačke zone.

Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Ulica kralja Zvonimira u Zagrebu

4. Novi GUP, kvartovski “Grad od 15 minuta”, Gredelj i Paromlin

Stihijsku gradnju oba bi kandidata, naravno, riješila izradom novog Generalnog urbanističkog plana. DP predlaže da Zavod za prostorno uređenje u tu svrhu osnuje i stručno povjerenstvo, a uz dobru organizaciju, smatraju, dovršiti se može za dvije godine. Zalažu se i za očuvanje zelenih površina te “popunjavanje” preskočenih ili zanemarenih gradskih područja, kao i za kvalitetno definiranje i realizaciju prostora Gredelja, klaonice, Paromlina i sl. Možemo! bi izradio i detaljne prostorne studije za pojedine dijelove metropole uz sudjelovanje građana te mjesne samouprave, a razvijali bi i centre, infrastrukturu i javne servise u kvartovima, odnosno tzv. “grad od 15 minuta”. S potencijalnim ulagačima, ističu, pregovarali bi iz pozicije interesa grada, a ne investitora.

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Ruševine nekadašnje tvornice Janko Gredelj snimljene iz zraka

5. Digitalizacija usluga, smanjenje ureda i recepti za Holding

DP bi decentralizirao gradsku upravu i financije te s pomoću dostupnih fondova EU-a digitalizirao javne usluge. – Transformacija poslovanja Holdinga omogućila bi i novi gospodarski zamašnjak za malo i srednje poduzetništvo – ističu. Racionalizacija, dodaju, ne podrazumijeva smanjenje broja zaposlenih, već pojednostavljivanje radnih procesa uz nove tehnologije i u konačnici pojeftinjenje javnih usluga. Možemo! bi pak stvorio mrežu Holdingovih tvrtki-kćeri na razini zagrebačkog prstena, što bi povećalo prihode, a kroz ekonomiju obujma smanjilo troškove uz održavanje jednake kvalitete usluge. Sistematizirali bi radna mjesta u partnerstvu sa sindikatima, postojećih 27 gradskih ureda žele smanjiti na 15-ak, a menadžment poduzeća birati na javnim natječajima.

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 7

IB
iva.begovic
07:03 27.05.2021.

Svi nabrojeni projekti iz programa od obje strane, samo su liste želja bez ozbiljnih prethodnih analiza. Te je želje, uz sav novac iz fondova, nemoguće ostvariti u petogodišnjem mandatu. Bilo bi dobro kada bi onaj koji dođe na vlast bio dovoljno sposoban racionalizirati i unaprijediti postojeće. To je već "fair enough". Jer za nove projekte niti je potrebe nit iskustva i kompetencija.

KA
kamenporedputa
15:18 25.05.2021.

Što kandidati misle o inicijativi "maknimo Milana sa Mirogoja"?

IB
iva.begovic
07:14 27.05.2021.

Zahvaljujući izdašnom priljevu novca iz inozemstva u različite udruge nevladinog sektora i činjenici da udruge ne moraju polagati račune, plaćati poreze te da vode jednostavno knjigovodstvo, udruge u nas silno su ojačale. I mnogim djelatnostima ispunile prostor koji je je inače reguliran i koji je trebao biti upravljan po utvrđenim pravilima od strane strukturiranih društvenih dionika. Kafić npr. možete otvoriti kao poduzetnik, tvrtka ili obrtnik ali i kao udruga. A porezna i ostala pravila su različita. Već na banalnom primjeru poduzetnik je diskriminiran u odnosu na udruge. Užasava me moć udruga jer to je najnetransparentniji dio društva koji polako grabi sve veću moć. Kao što se to može vidjeti i iz uspjeha MOŽEMO koji pitanje je da li su registrirani kao stranka ili su udruga koja se bavi politikom. Da smo Šveđani, pa ajde što je to tako, ali nismo Šveđani