Prvi je koji je građen da se sa sjeverne na južnu obalu Save može i automobilom. Prošlo je nekoliko mjeseci otkako je proslavio svoj 60. rođendan. A sad će konačno i u obnovu, nakon godina najava, kao i upozoravanja na njegovo derutno stanje. Padali su s njega kameni blokovi teški nekoliko stotina kilograma, pucala je ograda i letjeli su rubnjaci, a čelični lukovi koji drže most svakim su danom sve više korodirali. Vjerojatno su oni razlog, kaže prometni stručnjak Goran Husinec, koji je godinama radio i u Hrvatskim cestama, pa je tako pregledao i mnoge mostove, zašto se na obnovi inzistira baš u vrijeme dok traju radovi na rotoru malo zapadnije od Mosta slobode.
U dobrom je stanju
– Očito su utvrdili već velike nedostatke kad se ide “pod mus” u obnovu. Kad se mostovi pregledavaju, najopasnija je upravo korozija, koja se pojavljuje na željeznoj konstrukciji – kaže Goran Husinec. No Dinko Bilić, pročelnik Gradskog ureda za izgradnju grada i promet, uvjerava da je čelična nosiva konstrukcija u relativno dobrom stanju. Uz napomenu – s obzirom na starost mosta. Korozivni dijelovi na lukovima sanirat će se tek u trećoj fazi obnove, a u prvoj, koja počinje idući mjesec, a trajat će do rujna, obnovit će se nogostup, vijenac i ograda mosta.
– Sanacija je dogovorena s tvrtkama Spegra i Spegra Inženjering. Trenutačno se priprema prijedlog privremene organizacije i regulacije prometa za trajanja radova. Radovi će se odvijati pod prometom, a uvjet je da se, uz minimalna ograničenja, promet odvija prema postojećoj podjeli korisne kolne površine. O točnom datumu početka radova te grafičkom prikazu regulacije prometa javnost će biti obaviještena nakon završetka Rješenja o privremenoj regulaciji prometa – kazao je Dinko Bilić. Prema neslužbenim najavama, vožnja će se odvijati u sva četiri traka, ali će biti uži. Da se taj scenarij i ostvari, veće gužve onima koji prelaze preko mosta, kaže Goran Husinec, ne ginu.
– Most slobode već je sad u jutarnjim satima, kad Zagrepčani odlaze na posao, krcat automobilima. Stanovnici će, kad obnova konačno počne, samoinicijativno odlaziti na Most mladosti, pa će se opterećenje stvarati na toj strani grada – kaže Husinec. Novi Zagreb će tako praktički ostati napola presječen upravo zbog radova na rotoru, no ključ za koliko-toliko manje gužve, smatra umirovljeni dekan Fakulteta prometnih znanosti Ivan Dadić, jest ostavljanje velikih raskrižja prije i poslije Mosta slobode onakvima kakvi su sada. Odnosno, bitno je njih ne dirati za nove regulacije.
Potrebna još dva mosta
– Prometa će nešto više biti na Mostu mladosti i Savskoj cesti. Zasad promet na rotoru funkcionira bolje nego dok se rotorom vozilo samo zato što se sad prometni tokovi ne presijecaju, kao što je to bilo dok je rotor “radio”, već se spajaju – govori profesor Dadić. Pohvalno je, dodaje Dadić, što Most slobode konačno ide u obnovu, no da bi se riješio problem zagušenih mostova, potrebno je sagraditi barem još dva.
– Jednim sa zapadne i jednim s istočne strane Jaruna, koji su i najavljivani, smanjio bi se promet u rotoru za trećinu – kaže profesor Dadić. Projekt druge faze sanacije mosta, ističe Dinko Bilić, koji podrazumijeva zamjenu prijelaznih naprava dovršen je, a radovi će početi nakon završetka nadmetanja za izvođača. Za treću fazu raspisan je natječaj, a projektna dokumentacija tek se treba izraditi.
– Planirana dokumentacija, a u konačnici i radovi, vodit će se u koordiniranom radu s Vodovodom i odvodnjom. Pristupni vijadukti mosta trebali bi ući u sanaciju u završnoj, 4. fazi – kaže Dinko Bilić dodajući da su se odlučili na radove u fazama kako bi se promet mogao odvijati. Jer, kada bi se radovi radili odjednom, most bi potpuno trebalo zatvoriti.
Biće para za rodjake i kumove