Kako je i najavljeno, u petak je u metropolu stiglo 'zahlađenje'. S upornih 38 Celzija koliko je znalo biti prethodnih dana, u popodnevnim satima temperatura se spustila na 'ugodnih' 34. Pakleno je već danima i u prometalima ZET-a na što se nedavno požalio i njihov sindikat koji je od uprave zatražio da se iz vožnje povuku svi neklimatizirani tramvaji i autobusi te zamijene onima s rashladnim uređajima.
Kakvi klimatski uvjeti vladaju u ZET-ovim vozilima provjerili smo i mi. U našu vruću avanturu krenuli smo oko 12.30 s Cibone. Iako je temperatura u Zagrebu prema podacima Državnog hidrometeorološkog zavoda bila 32 stupnja Celzija, naš je termometar u hladu lipa na tramvajskoj stanici kraj tornja izmjerio začudnih 29, vrijednost koja je ovih dana bila rijetkost.
Ukrcali smo potom se u 'novi tramvaj', prepoznatljivi niskopodni model TMK 2200, najzastupljeniji u ZET-ovom voznom parku. Začudio nas je broj linije. Pisalo je 13, a trinaestice vrlo rijetko možemo vidjeti u ovom izdanju pa nam se činilo da je uprava poslušala ZET-ove vozače i zamijenila male, limene saune u kakvima se inače voze putnici na linijama 13 i 9 s onim niskopodnima.
Maske na pola koplja
Nova trinaestica bila je skoro prazna, tek poneki putnik. Jedna gospođa nije nosila masku, a ostali su ih nosili 'na pola koplja', odnosno ispod nosa, kako bi mogli što lakše disati po ovim nesnosnim vrućinama. Izvadili smo termometar, odnosno mobilnu aplikaciju koja ga glumi. Temperatura u tramvaju bila je 31 stupanj, dva stupnja više nego u hladu Cibone.
Porasla je zato na 34 stupnja kada smo se iskrcali na glavnom zagrebačkom trgu. Ondje smo u ranim poslijepodnevnim satima zatekli više ugostiteljskih kućica nego prolaznika. Oni rijetki hladili su se lepezama i sklanjali u hlad kojega nije bilo baš previše na raspolaganju.
-Je l' mi vruće? Ma naravno da je vruće. Dišem na škrge. Svaki dan se vozim s Trešnjevke u centar jer ovdje radim. Iz godine u godinu, ove su vrućine sve neizdržljivije. U tramvajima nije ništa bolje. Ovi novi imaju klimu, ali ona malo radi, malo ne, u onim starijima jedva se diše, pogotovo ako je gužva - kazala nam je gospođa Ana koju smo zatekli na sjevernoj strani Jelačić- placa.
Na vrućinu se požalio i mladoliki ZET-ov 'kartodrapac'. Upoznat je s traženjima svog sindikata, a primijetio je da se dio neklimatiziranih vozila sklonio s tračnica.
-Trinaestice bez klime su izgleda maknute, vidim da voze nove - rekao nam je on.
Međutim, u sat vremena koliko smo proveli na Trgu, primijetili smo nekoliko 'starih' trinaestica, odnosno 'malih limenih sauna', modela Tatra KT4, koje još zovu i Katica pa izgleda da ih nisu sve uklonili. Na nekima od njih bile su iscrtane reklame, a mi smo se ukrcali u Katicu koja je nosila reklamu Zagrebačkog holdinga. Gužva je unutra bila umjerena, a temperatura 34, jednaka onoj na užarenom betonu Jelačićeva trga.
Na Glavnom kolodvoru zatekli smo pak devetku modela TMK 2100 (slična je novim tramvajima, ali visokopodna) u kvaru.
-Vozimo bez putnika, vrata se ne otvaraju - objasnila nam je vozačica ZET-a. Ta se vozila, dozjanemo, često kvare. Osim problema s vratima, u vrijeme velikih vrućina zbog čestog prodora vanjske topline kod otvaranja vrata, zna iskočiti osigurač što dovodi do toga da umjesto hladnog zraka puše onaj vrući.
Sindikat: Želimo sastanak s Tomaševićem
Na Cibonu smo se vratili ponovno uskočivši u Katicu. Usprkos tome što su svi prozori u tramvaju bili otvoreni, ondje smo izmjerili najvišu vrijednost, čak 35 stupnjeva pa se čini da ipak nisu povučeni svi neklimatizirani tramvaji.
Anto Jelić, predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika ZET-a, objasnio nam je kako su njihovi zahtjevi ispunjeni.
-Reagiralo se na vrijeme, na tračnicama više nema vozila bez klime u vozačkoj kabini. Na žalost, nemamo dovoljno vozila kako bi zamijenili i one bez klime u putničkom dijelu, no oni bez klime u prikolici su povučeni iz prometa - objasnio nam je Jelić te dodao da 36 autobusa još uvijek nema rashladne uređaje.
Usprkos udovoljenim sindikalnim zahtjevima, Jelić priželjkuje što skoriji sastanaka ZET-ovih sindikata s upravom tvrtke kao i novim gradonačelnikom Tomislavom Tomaševićem.
-Želimo s njim dogovoriti nabavak 50 buseva koje smo povukli preko EU fondova, ali i razgovarati s njim da se krene u klimatizaciju svih naših vozila kako bi ZET konačno ušao u 21. stoljeće. Nije normalno da svoje radnike , ali i putnike izlažemo riziku . Neki dan je čovjek umro jer mu je pozlilo od vrućine u tramvaju, a i klimatske promjene su učinile svoje - zaključuje Jelić, šef sindikata vozača i radnika ZET-a. Na žalost, za sada ne postoji sindikat koji bi i putnike zaštitio od pakla neklimatiziranih javnih prometala koja nerijetko uzimaju i ljudske žrtve.
Sjednite u kombajn sa jednim kombajnerom kojima je sada posao u punom jeku!