Krpanje rupa

Köln jednak Zagrebu, ali ima učinkovitiji javni prijevoz

Foto: PIXSELL
Köln jednak Zagrebu, ali ima učinkovitiji javni prijevoz
10.03.2012.
u 12:00
U Kölnu prijevoz ima više vozila, a manje zaposlenih, čak za 1308 djelantika, u usporedbi za ZET-om.
Pogledaj originalni članak

Više od 4300 zaposlenih, 182 tramvaja i 279 autobusa svakodnevno na ulicama metropole na ukupno 131 autobusnoj liniji i 15 tramvajskih. Ukratko, ZET je svakako najveći, a danas i najmoderniji javni prijevoznik u Hrvatskoj, ali i najveći gubitaš Zagrebačkog holdinga te se procjenjuje da je vodstvo te podružnice tramvajce dovelo u dubioze od 367 milijuna kuna.

Neracionalno trošenje

Promašene investicije, neracionalno trošenje i katastrofalno financijsko stanje sada plaćaju građani. Cijena javnog prijevoza skočila je 30 posto (u prosjeku) te ZET sada računa na dodatne prihode i smatra kako će deficit tvrtke za 2012. moći smanjiti na ukupno 94,7 milijuna kuna, odnosno 270 milijuna manje nego u prethodnoj godini. Ipak, najveći problem podružnice jest neracionalno trošenje sredstava i subvencija Grada. Naime, samo na plaće 4308 zaposlenih u 2011. potrošeno je oko 360 milijuna kuna. Prosječna neto plaća u ZET-u iznosi oko sedam tisuća kuna. U bitki s kolektivnim ugovorima, koji na pozicijama drže 2000 vozača, 333 zaposlena u administraciji, radnike u radionicama, čistačice, sindikati se neće predati.

Da nije sve u višku zaposlenika te da velik dio odgovornosti snosi isključivo vodstvo ZET-a i Holdinga dokazuju primjeri kao što su propadanje nadzornog sustava Atron za koji je ZET platio 10 milijuna eura, nabava autobusa na plin za 5,5 milijuna eura koje nema gdje puniti, preplaćeni rezervni dijelovi, velike leasing rate... Za usporedbu, u njemačkom Kölnu, u kojemu živi malo manje od milijun stanovnika, javni gradski prijevoz zapošljava 3000 radnika, odnosno 1308 djelatnika manje nego ZET. Iako imaju manje zaposlenih, imaju više vozila, a na godinu prevezu gotovo jednak broj putnika.

Kako je moguće da se u drugim sredinama, očito i s manjim kapacitetima, uspijeva odraditi posao i zašto je potrebno povisiti cijene prijevoza umjesto da se štednja započne u vlastitom dvorištu, pitali smo glasnogovornika Holdinga Dušana Viru.

– Ne znam odgovore na ta pitanja. Baričević (Dubravko Baričević, voditelj podružnice ZET, op.a.) prava je osoba za ta pitanja – kratko je odgovorio.

Međutim, na kraju odgovori ionako više ništa neće promijeniti. Gradonačelnik Milan Bandić odobrio je cijene, građani od 1. ožujka moraju, umjesto 290, platiti 360 kuna za mjesečni pokaz, odnosno 12 umjesto 8 kuna za jednokratnu vožnju.

Koliko je manji minus?

Ali kako to obično biva, povećanje cijena i smanjenje duga potpuno su različito ocijenili Holding i Gradski ured za gospodarstvo. Naime, kao što smo istaknuli, ZET smatra da će poskupljenjima minus smanjiti na 94,7 milijuna kuna, a Grad smatra da minus neće biti manji od 175 milijuna.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 69

DM
Dragi moji bregi
12:03 10.03.2012.

Köln jednak Zagrebu, ... **************************** A u čemu to?

OB
-obrisani-
12:08 10.03.2012.

Nije valjda?

HS
Hrvatski sin
17:39 10.03.2012.

znači moraš zampiti da bi bio pravednik,tu je kvaka. pravDA