U svakoj generaciji školaraca nalazi se nekoliko potencijalnih genijalca. Iako su još djeca, njihove kognitivne sposobnosti na razini su odraslih, a možda i bolje. Tvrdi tako psihologinja iz Osnovne škole Ivana Cankara Melanija Slaviček koja je posljednju 21 godinu posvetila radu s nadarenom djecom.
– Nadarena djeca su, kao i djeca s poteškoćama u razvoju, djeca s posebnim potrebama. Ipak, javnost je senzibilizirana po pitanju teškoća jer ima empatiju prema slabijima, ali nema razumijevanja za nadarenu djecu jer su iznadprosječna – rekla je psihologinja koja jedina u Zagrebu provodi kontinuiran program s nadarenom djecom.
Test iz Cambridgea
– Iako postoje pojedinačni programi pojedinih profesora i psihologa u nekim školama, sustavni rad s nadarenom djecom kod nas ne postoji iako nema prepreka za to – rekla je Melanija Slaviček te napomenula kako Hrvatska, prema procjenama stručnjaka, u skrbi za darovite kasni četrdesetak godina za razvijenim državama. Kako kaže, potrebno je napraviti jedinstveni program koji bi se provodio u svim školama. A ona u svom programu u svakoj generaciji trećih razreda provodi test kojim se identificiraju potencijalno nadarena djeca. Radi se o testu s jasnim normama kreiranim na Cambridgeu.
– Inače se darovitim smatra 5 posto najinteligentnijih, no kad su djeca u pitanju, uzimamo 10 posto najboljih jer bolje da ih više uđe u program nego da nekoga izostavimo – rekla je Slaviček te napomenula da se djeca s kojom se ne radi najčešće izgube u masi. Naime, kaže kako ljudi imaju veću želju biti što sličniji okolini nego biti bolji.
– Problem je i što živimo u svijetu iskrivljenih vrijednosti u kojem se više cijeni popularnost nego inteligencija. Stoga ne čudi da su nadarena djeca najčešće žrtve vršnjačkog nasilja, odmah nakon djeca s poteškoćama u razvoju – objašnjava stručnjakinja koja je i članica stručne radne skupine za izradu novog hrvatskog školskog kurikuluma.
Sastanak s roditeljima
Nakon što se nadarena djeca identificiraju, slijedi sastanak s njihovim roditeljima, a onda od 4. do 8. razreda djeca jednom tjedno pohađaju radionice na kojima razvijaju sposobnosti. Od 435 učenika OŠ Ivana Cankara, 35 ih ide na program za nadarene. Među njima su i osmaši Jan Matić, Bruno Bajan i Hana Srna.
– Na radionicama govorimo o životu i samopouzdanju. Tamo smo dobili znanje koje ne bismo dobili na redovnoj nastavi – govori trojac koji od 4. razreda ide na radionice koje pohađaju sva djeca zajedno, bez obzira na dob, da bi razvijali društvenost.
– Kada nova generacija dođe na radionicu, brzo se vidi njihov napredak. Nisu više sramežljivi te zajedno demokratski raspravljamo – kaže Bruno Bajan te ističe kako učenicima program pomaže da postanu zreliji i stvore novi pogled na svijet. Programom za nadarene zadovoljna je i ravnateljica Silvana Svetličić.
– Za školu jako puno znači da ima takav program koji prepoznaju i nadležni, ali i roditelji i djeca. Kod nas se, naime, upisuje i puno učenika iz drugih dijelova grada – rekla je Svetličić.
Čestitke svima a pogotovo mladoj dami koja će plijeniti i ljepotom, a ne samo inteligencijom