Stambeni upravitelji

Najteže nam je ljudima objasniti da zgradu u kojoj žive treba i održavati

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Drazen Pomper, upravitelj zgrada
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Elvira Sunar, upraviteljica zgrada
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Andrija Mihic, upravitelj zgrada
24.10.2016.
u 11:00
Tvrtka Monela Dražena Pompera upravlja s oko četiri tisuće stambenih prostora. Građani su, kaže, prezaposleni, za zgradu nemaju vremena
Pogledaj originalni članak

Iako je njihov posao osigurati da stambene zgrade funkcioniraju, mnogi stanari i ne znaju da oni postoje. Oni su, kažu, za građane “netko“ tko se pojavi kada treba popraviti fasadu, zamijeniti napuknutu cijev ili oličiti stubište, a bilo bi im puno lakše raditi kada bi svi znali tko su i što rade – upravitelji zagrebačkih višestambenih zgrada. Najveći je u Zagrebu GSKG, bivša Holdingova podružnica Gradsko stambeno-komunalno gospodarstvo, no u posljednjih su 20-ak godina, od kada im zakon to dopušta, na tržištu i privatnici. U Zagrebu ih djeluje stotinjak, što pravnih što fizičkih osoba.

Nezainteresirani

– Mnogi ne znaju kako zgrade funkcioniraju, ne shvaćaju da nije samo stan u njihovu vlasništvu. Oni su suvlasnici cijele zgrade i suodgovorni su za nju. Često to shvate tek kada se odlomi dio fasade pa saznaju da ih netko može tužiti ako strada – objašnjava Dražen Pomper, šef tvrtke Monel, koja se upravljanjem zgrada bavi od 1997. te trenutačno upravlja s više od 4000 stanova. On često stanarima ostavlja letke za informiranje da je upravo upravitelji taj “netko” tko se brine za zgradu s obzirom na to da bi stanari s njime trebali redovito komunicirati te donositi plan i program na što će se trošiti novac koji uplaćuju kao pričuvu. Upravitelj upravo od tih sredstava ima dužnost održavati zajedničke dijelove zgrade poput krova, stubišta, pročelja... Također, u slučaju nepredviđenih kvarova, među kojima su najbrojnija puknuća cijevi i začepljenje kanalizacijskih odvoda, moraju osigurati službu za hitne intervencije te općenito se brinuti o osiguranju zgrade.

– Mi bismo trebali biti servis za ispunjavanje želja stanara, no oni su često prezaposleni i nezainteresirani za zgradu, pa sve ostaje na nama – napominje Pomper te dodaje da ima i jako puno iznimaka, odnosno stanara koji se redovito sastaju i odlučuju. Uspjeh, kaže, ne ovisi o veličini zgrade, jer ima onih sa 100 stanara koje odlično funkcioniraju, ali i onih s njih troje koji se ne mogu dogovoriti. A nije problem samo dogovoriti plan nego i visinu pričuve koja iznosi, u prosjeku, do 10 kuna po kvadratu stana.

– Minimalna pričuva mora pokriti osnovne troškovi zgrade, ali mi savjetujemo ljudima da dodaju koju kunu više da bi mogli s vremena na vrijeme urediti zgradu te izbjeći kvarove i hitne intervencije, koji su skupi. Ipak, mnogi samo gledaju kako da što manje plate pa nedostaje novaca u blagajni – govori pak Andrija Mihić iz tvrtke Graditelj svratišta. Zgradama upravlja od 2006. godine, a smatra da su ljudi spremniji plaćati ako postoji dobar odnos između njih i upravitelja te ako znaju da će njihov novac biti dobro iskorišten.

Tužba i ovrha

Ipak, upravitelji upozoravaju da građani često traže prava, ali zanemaruju svoje obveze, pa su tako problem i oni koji pričuvu uopće ne žele plaćati.

– Ima zgrada u kojima svi plaćaju, no u pravilu uvijek ima od 5 do 10 posto stanara koji su problematični i na kraju se najviše njima bavimo – ističe pak Elvira Sunar iz tvrtke Stambeni ZG, koja ima već gotovo 20 godina iskustva u upravljanju zgradama. Onima koji ne plaćaju slijedi tužba i ovrha, no upravitelji se slažu da je dobro prvo razgovarati sa stanarima i pokušati im pomoći jer se ponekad netko nađe u situaciji da uistinu platiti ne može.•

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 16

DU
Deleted user
12:41 24.10.2016.

Zakon koji definira suvlasnike, predstavnika i upravitelja, kao i ureba koja popisuje što se sve iz pričuve može održavati, su demode. Napisani su zbrda, zdola 1997. kad je završena prodaja stanarskog prava i održavanje zgrada prebačeno na brigu suvlasnika. Jer su oni svi građevinsko-ekonomsko-pravni i ini stručnjaci pa se razumiju u troškove, ponude..... Počevši o famozne 100% suglasnosti koja je neostvariva, do 50% suglasnosti za sve i svašta, sve do godišnjeg izvješća o troškovima koje se mora dati suvlasncima do lipnja sljedeće godine - sve je zrelo za promjenu. Alo, sad je 2016., računala su na sve strane. Suvlasnici često padnu u šape svog predstavnika, koji onda zajedno s upraviteljem troši novac kako mu padne na pamet, uglavnom za svoje i potrebe svoje klike. Već se godinama traži izmjena i modernizacija zakona, ali svi ostaju gluhi. Jer se i tu pljačka narod s nebuloznim cijenama radova.

LU
lukarak
11:18 24.10.2016.

Imas uvijek pametnjakovica, neki renta neki drlog stan i uopce ga ne zanima sto na zgradi treba sanirati dimnjake, ugraditi nove bojlere s vanjskim dovodom zraka npr. I jos onako bezobrazno u facu, necu ja nist platiti. A kad mu se zatvori dimnjak jer nije ispravan, onda ce kukat kako su svi protiv njega.

ZD
zdepar
17:01 24.10.2016.

biznis kao i kod nekadašnjih nadstojnika, ljudi kojima su stanari zgrade kupili stan, davali plaću, a oni samo ubirali proviziju i za sve radove unajmljivali najskuplje izvođače, tako i danas imamo "upravitelja zgrade" i "predstavnika stanara" koji ponekad raspolažu sretstvima od više stotina tisuća kuna, da bi ujnajmljivali bespotrebne najskuplje izvođače radova, nabavljali, kako su naglašavali, obvezna protupožarna sretstva, koja su odmah drugi dan nestajala, pa ponovno nabavljala i nestajala, i sada je zgrada bez toga....