Deep Dive Blue

Našu podmornicu žele i naftaši, a može “zaroniti” i do tisuću metara

Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Našu podmornicu žele i naftaši, a može “zaroniti” i do tisuću metara
05.01.2021.
u 11:05
Startup ekipa Deep Dive Blue ima rješenje za ekspedicije u duboke vode
Pogledaj originalni članak

Podvodno vozilo koje razvija ekipa iz tvrtke Deep Dive Blue potpuno je autonomno, zahtijevat će samo dva umjesto šest pilota, koliko ih je potrebno na nekim drugima, a bit će k tome i daleko manje i jeftinije od bilo čega što postoji u konkurenciji. I moći će, što je najvažnije, porinuti do čak tisuću metara dubine, pa i dublje.

Za pregled bušotina

– Podvodna vozila koja mogu zaroniti do 300 ili 500 metara rijetka su, a još su rjeđa ona koja zaranjaju i do tisuću metara dubine. Ako i postoje, onda su velika, nezgrapna, a cijena im je astronomska, mogu si ih priuštiti samo velike naftne korporacije ili svjetske organizacije. Mi radimo na podvodnom vozilu na daljinsko upravljanje, ili skraćeno ROV-u, koje može zaroniti mnogo dublje, a usto je manje, lakše i puno jeftinije – započinje priču Filip Tomašević, predstavnik ekipe koju čini šestero stručnjaka iz svih područja. On je ekonomist, bivši vaterpolist i arheolog koji radi marketing i PR za ekipu, a čine je elektroinženjer Ivan Pešić, inženjerka strojarstva Gordana Prutki-Pečnik, profesionalni ronilac i pilot podvodnih dronova Goran Rukavina, CGI i VFX modelator Marko Tomašević, 3D modelator Viktor Vito Tomić te ronilac i pilot podvodnih dronova Goran Rukavina.

Okupili su se da pokušaju zajednički ući u svijet poduzetništva i timskim radom uspjeli su razviti tehnologiju kojom će se ovo vozilo uspješno “oduprijeti” nevjerojatnoj razini tlaka koji pritišće pri dubini od tisuću metara.

– Tlak je sasvim sigurno najveća prepreka za odlazak u tako duboke vode. Na svakih deset metara pritisak raste za 1 bar. Sad zamislite o kojoj se brojci radi na tisuću metara. Zbog toga čak i najveće podmornice ne idu dublje od 300 metara. A kako smo fizikom uspjeli riješiti problem stlačivosti? Ne možemo vam reći jer bi vam tako otkrili ono što nas čini posebnima, a to je poslovna tajna. Ali reći ću da ne možemo vjerovati da se nitko drugi još toga nije sjetio – kaže Filipović, također strastveni ljubitelj podvodnih dronova i ronjenja.

Osim problema tlaka, potrebno je bilo riješiti i problem same veličine, koja automatski utječe i na samu cijenu. Većina postojećih ROV-ova teška je oko 900 kilograma, a potreban je cijeli jedan mali tim ljudi da bi se njima uspješno upravljalo. Njihovo vozilo bit će daleko manje i lakše i stoga jednostavnije za manevriranje. A savršena primjena bila bi, osim istraživanja dubokih voda, i u naftnoj industriji, gdje bi se njihovo vozilo moglo koristiti za pregled bušotina. Dodatna prilika stvara se i za one koji bi htjeli u tako iznimnim atmosferskim uvjetima testirati neki proizvod.

Pozivi iz Engleske, Švedske...

– Stvar je u tome što se ljude ne može poslati na takvu dubinu, i to opet zbog pritiska. Zamislite da morate položiti 60 kilometara nekog voda koji zatim treba prekontrolirati. Ljudi koji rade na takvim dubinama ne mogu biti ondje dugo, a kasnije moraju provesti neko vrijeme u dekompresiji, ponekad i dva tjedna. Provjera takvih kabela standardnim načinom potrajala bi mjesecima, a to nitko nema vremena. Korištenjem automatiziranog vozila ne bi se riskirali ljudski životi i zdravlje, uklonio bi se potencijal ljudske pogreške. I svi pobjeđuju – objašnjava Tomašević.

Da ova ideja ima itekako potencijala, dodaje, dokazuje interes velikih inozemnih tvrtki za njihov proizvod, koji je trenutačno u fazi razvoja.

Ekipa iz Deep Dive Bluea trenutačno je u pregovorima s potencijalnim kupcima iz Engleske i Švedske koji rade u naftnoj i plinskoj industriji, a razgovarali su i s hrvatskom Civilnom zaštitom.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.