Palite cigaretu i sjedate u svoj, prema hrvatskom prosjeku, 15 godina star dizelski automobili te na putu do omiljenog fast fooda gdje ćete pojesti masni burger i zaliti ga gaziranim pićem primjećujete neobičnu pojavu na nebu i zaključujete: "Truju nas! Počelo je. Pametnom dosta."
Ova situacija, bez sumnje, dogodila se jučer čak u više navrata jer je nebo nad središnjom Hrvatskom bilo ispunjeno bijelim prugama iza kojih počiva jedna od najraširenijih teorija zavjere posljednjih desetljeća. Prema studiji, predstavljenoj u časopisu Environmental Research Letters, čak 17 posto ljudi u svijetu vjeruje u to da ih netko planski i sistemski truje i manipulira atmosferom tragovima aviona zvanim "chemtrails" što je kovanica od engleskih riječi "chem" kao kemijski i "trail" što znači trag.
Teorija je počela kružiti 1966. godine kada su Zračne snage Sjedinjenih Država (USAF) optužene da su prskale američko stanovništvo tajnim tvarima zrakoplovima koji za sobom ostavljaju neobične uzorke. No teorija počiva na krivo protumačenom citatu iz strateškog dokumenta Sveučilišta Ratnog zrakoplovstva „Vrijeme kao multiplikator snage: Posjedovanje vremenskih prilika 2025.“ koji je sastavljen kao odgovor na vojnu direktivu koja ističe američko strateško djelovanje u svrhu zadržavanja vojne moći do 2025. godine.
Pokojni pjevač Prince bio je zagovaratelj teorije, glumac Chuck Norris među istaknutim je osobama koji govore o kemijskim tragovima, a iako točni podaci za Hrvatsku ne postoje čak je i naša bivša političarka Mirela Holy 2010. uputila službeni dopis Vladi i premijerki Jadranski Kosor u kojem je tražila očitovanje oko chemtraila.
No, što je to onda prošaralo nebo jučer iznad središnje Hrvatske, ako nije chemtrails koji nas truje. Riječ je slična, naime radi se o CON-trailsima, pojednostavljeno kondenzacijskim tragovima zrakoplova koji nastaju pod određenim klimatskim uvjetima. Još pojednostavljenije, i vaš automobil zimi kada je ujutro hladno kada ga upalite iz auspuha ispušta bijeli dim u većoj ili manjoj količini.
Doduše, zrakoplov i automobil nisu baš usporedivi. Naime, u slučaju leta na 30+ tisuća stopa, odnosno visinama od oko 10 kilometara, što je uobičajena visina na kojoj zrakoplov "krstari" nebom temperatura se kreće između -40 i -60 Celzijevih stupnjeva. Contrailsi nastaju kada motori zrakoplova ispuštaju vruću vodenu paru koja se u naglom susretu s tako hladnim zrakom kondenzira stvarajući malene kapljice ili čak kristale.
Taj trag ne samo da podsjeća na vrstu oblaka "cirrus" već to i otprilike jest. Iz motora zrakoplova izlazi vodena para iz koje izlaze i ispušni plinovi s nepotpuno sagorjelim česticama čađe i dima, što dakako, nije najsretnije rješenje za okoliš, zbog čega, uostalom zeleni aktivisti traže restrikcije avioprometa, iako je prema nekim istraživanjima on odgovoran za tek 3-4 posto globalnog zagađenja.
No, vratimo se na temu. Ako su to uobičajeni procesi, zašto ih ne vidimo svaki dan, za vrijeme svakog leta koji nam prolazi nad glavama. Znanost je i tu pronašla odgovor. Jer ako je zrak oko zrakoplova vrlo suh, contrails oblak će nestati čim se formira, jer se voda raspršuje u hladnom zraku.
POVEZANI ČLANCI:
Zato je ponekad iza aviona kratak, širok trag ili ga uopće nema. Međutim, ako je zrak oko mlažnjaka koji leti na velikoj visini već prilično vlažan, iza aviona će biti sve duži i duži rep koji će se protezati s jednog kraja neba na drugi. U vlažnom zraku, mlazni oblak može trajati satima, nošen vjetrovima poput bilo kojeg drugog pahuljastog cirusnog oblaka.
Naposljetku, veća je tako vjerojatnost da ste se zagađenim zrakom, odnosno smogom kojim Zagreb obiluje posljednjih dana, više "otrovali" nego što su to učinili bijeli tragovi vodene pare.
VIDEO Molitelji i prosvjednici okupili se na Trgu bana Josipa Jelačića
U benzin od automobila se ulijeva isto kemikalija koja pomaze da ljudi postaju produktivniji.