– Najbolji auto na svijetu za mene je žaba! I to ne zbog toga što je to Picassova ideja, već zato što je bila 20 godina ispred svih! – rekao nam je proslavljeni naš trener Miroslav Ćiro Blažević, jedan od, uz Mišu Kovača, najpoznatijih vozača citroëna DS, popularne žabe u nas.
Puno prostora
– Bila je najsvrsishodnije vozilo. Imala je prostora toliko da je troje moje djece moglo u njoj spavati bez guranja – kazao je Ćiro kada smo ga nazvali u povodu priče uz 60. obljetnicu tog u ono doba tehnološki najnaprednijeg automobila. U Muzeju Ferdinand Budicki izložili su stoga četiri očuvane žabe u voznom stanju, jednu iz Karlovca i tri iz Zagreba.
– Ukupno ih u Hrvatskoj još ima 50-ak, no 20-ak je u boljem, voznom stanju. Ove nije bio problem pronaći – kaže Valentin Valjak, ravnatelj Muzeja.
Svoj je DS izložio i Robert Rebernak, akademski slikar kojemu je žaba bila jedan od prvih auta.
Za cestovno krstarenje
– Nakon faksa nije bilo love. Gledao sam da kupim auto koji ima dušu a da me ne stoji puno. I na kraju sam 1993. kupio žabu '71. godišta. Vozio sam je do 1999., a sada je imam kao starodobno vozilo – kaže Rebernak koji ističe kako je imati automobil poput citroëna DS ipak zahtjevno i skupo.
– Dijelove sam nabavljao preko sestre iz Amsterdama, sada je sve dobavljivo preko interneta. Žaba je kultni automobil, dijelovi se i danas proizvode pa ih više nije problem nabaviti – kaže Robert koji svoju žabu drži u garaži. Dijelove netko treba i montirati, a ispalo je kako u nas ima za to vještih majstora.
– Žabu vozim Marku u Zagrebu, a u Splitu radi još jedan Marko. Specijalizirani su za popravljanje DS-a – govori Rebernak koji dobro zna kakav je osjećaj voziti taj auto.
– Žaba nudi potpuno drukčiji filing, motori nisu jaki pa se i ne možete 'ganjati', nego je to cestovno krstarenje. No, ima to i svoju cijenu, u gradu 'popije' i 15 litara – govori vlasnik te ne skriva da mu se stalno javljaju potencijalni kupci, ali odgovor se uvijek zna – nije na prodaju.
– Jednom me čak i policija zaustavila samo da vide auto! – prisjeća se, a mi primjećujemo kako na žabi nedostaje jedan kotač.
– Pa to je jasno. Kada je Šakal izvršio atentat na De Gaullea, francuskog je predsjednika spasilo upravo to što je žaba zbog svojeg inovativnog ovjesa mogla voziti i na samo tri kotača – podučava nas Robert Rebernak.
Prava cestovna krstarica