Skupe su i njihova gradnja dugo traje, ali podzemne garaže jedino su pravo rješenje za problem parkiranja u centru grada. Stručnjaci imaju različite stavove o nedavno uvedenom modelu blokova i produljenju vremena naplate parkiranja u prvoj zoni, no slažu se u tome da su ti, kao i bilo kakvi budući slični pokušaji rasterećenja prometa u mirovanju bez garaža samo stavljanje flastera na duboku ranu.
Čeka se i proširenje Gredelja
A gradska je vlast prije mjesec dana kao jedan od velikih infrastrukturnih projekata najavila i gradnju garaže ispod Trga dr. Franje Tuđmana na Črnomercu. – Trenutačno je u izradi program za provedbu javnog natječaja za uređenje trga, koji će uključivati i planiranje gradnje javne podzemne garaže. S obzirom na to da njezina konačna lokacija još nije definirana, u ovoj fazi nije moguće precizno odrediti broj garažnih mjesta – odgovorili su nam iz Grada kada smo zatražili više detalja o projektu.
Planovi za taj pothvat postoje već više od dva desetljeća. Bivši je gradonačelnik Milan Bandić još 2014. predstavio projekt uređenja trga koji bi, uz kip prvog predsjednika, parkovni paviljon i igralište, imao i podzemnu garažu s 450 parkirnih mjesta. Projektant je bio arhitekt Neven Fabijanić, koji je idejno rješenje za lokaciju izradio još 1998. S radovima se trebalo početi 2015., no to se nije dogodilo, a nekoliko godina poslije predstavljena je i nova ideja, prema kojoj bi se ispod trga gradila garaža s 400 mjesta te dva tunela do Ulice grada Mainza. I od toga se odustalo, a 2022. se počelo ponovno planirati uređenje Tuđmanca s garažom, iako još, dakle, nije poznato koliko bi mjesta u njoj trebalo biti.
Planira se i gradnja garaže ispod dvorišta i igrališta V. gimnazije u Klaićevoj ulici. Bit će na tri etaže i imat će 800 mjesta, a osim stanarima u centru, posebno je važna i roditeljima pacijenata Klinike za dječje bolesti. Trenutačno je u fazi projektiranja, za što je u rujnu odabrana tvrtka koja će posao odraditi za 375 tisuća eura, a vrijednost cijeloga pothvata procijenjena je na oko 30 milijuna eura. Rok za izradu dokumentacije je devet mjeseci, nakon čega se može raspisati i natječaj za izvođača radova, a njihov početak predviđen je za jesen 2025. Dovršetak se očekuje krajem 2026.
Nova se garaža planira i u sklopu gradnje centra Paromlin, vrijedne 94,5 milijuna eura, a na toj je lokaciji, podsjetimo, bilo veliko parkiralište s 450 mjesta koje je uklonjeno zbog radova. Po njihovu dovršetku u ljeto 2026. vozači bi trebali dobiti garažu na dvije etaže s oko 350 mjesta, a dodatnih 400 stvorit će se proširenjem parkirališta u sklopu kompleksa Gredelj. Za radove vrijedne 2,25 milijuna eura bez PDV-a na natječaju je odabrana tvrtka Pedom asfalti, no stigla je i žalba Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave pa je odluka poništena. Povjerenstvo stoga treba ponoviti odabir, a kako je rok za izvedbu 45 dana od uvođenja u posao, prošireno parkiralište trebalo bi biti dovršeno tijekom iduće godine.
Imamo ih deset za 3327 auta
Gradnjom garaža u Klaićevoj i Paromlinu, dakle, dobit će se 1150 parkirnih mjesta, no to se neće dogoditi prije 2026., a s proširenim kapacitetima u Gredelju broj se penje na 1550. A računa li se i oko 400 mjesta na Tuđmancu, kao što se planiralo prije, to znači da bi metropola u idućim godinama trebala dobiti gotovo 2000 novih parkirnih mjesta, od čega 1550 pod zemljom. Trenutačno, podsjetimo, ima deset garaža s 3327 parkirnih mjesta, a u onima u centru, na Tuškancu, Langovu trgu i u Petrinjskoj, sat parkiranja stoji kao u prvoj zoni, odnosno 1,60 eura.
Par mjeseci pred izbore Senf bi gradio ko veliki. A smeće još nije riješio.