Stravična nesreća u zgradi u Ulici Frane Bulića u kojoj je teško stradao šestogodišnji dječak kojemu je dizalo nagnječilo glavu i trup te je zadobio za život opasne ozljede otvorila je pitanje njihove sigurnosti. Posebno su problematična dizala u centru grada jer su u prosjeku stara oko 40 i više godina, kažu nam stručnjaci, a nedjeljni slučaj nije prvi put da je lift teško ozlijedio dijete – u posljednja tri desetljeća zabilježene su još dvije slične nesreće. Prije 25 godina stradao je dječak iz Ulice kneza Mislava kojemu je dizalo nalik na ovo u zgradi u Bulićevoj prikliještilo nogu. A prije dvije godine u Vlaškoj je zarobilo nogu jednogodišnjem dječaku.
Bez dvostrukih vrata
U zagrebačkoj Javnoj vatrogasnoj postrojbi kažu da godišnje u prosjeku imaju 65 intervencija spašavanja povezanih s nezgodama u dizalima. Ove ih godine pak broje 79, lani su zabilježili 74, a najčešće je bila riječ o zastojima u dizalu. I dok policija utvrđuje okolnosti događaja koji je zgranuo cijelu Hrvatsku, naši sugovornici ističu kako su dizala u centru Zagreba i na Medveščaku stara, nedovoljno održavana i opasna.
– Problem je u tome što tvrtke koje ih održavaju ne mogu staviti dizalo izvan funkcije u objektima koji su u privatnom vlasništvu pa se ona koriste na vlastitu odgovornost. A smatram da bi se sva ona bez dvostrukih vrata morala staviti izvan funkcije – govori jedan projektant dizala. I pita se kako je moguće da se ovakvo nešto dogodi u dizalu koje je, kako je pročitao u medijima, nedavno servisirano.
Prema pravilniku o sigurnosti dizala u uporabi, na svakom se jednom godišnje mora obaviti redovit pregled, a jednom mjesečno redovito održavanje. U pravilniku stoji i da se svako dizalo kojemu se utvrde nepravilnosti mora staviti izvan funkcije.
Odluka na suvlasnicima
– Pravilnik se uglavnom poštuje, ali ima iznimaka – kažu nam u Zavodu za integralnu kontrolu koji se bavi održavanjem dizala u Zagrebu. Njegov direktor dipl. ing. Vinko Vukadinović potvrđuje nam da se na dizalu iz Bulićeve uredno obavlja mjesečno održavanje i godišnja inspekcija sigurnosti.
– Dizala su privatno vlasništvo suvlasnika zgrade i na njima je odluka do koje će razine povećati sigurnost – ističe Vukadinović. Profesor na zagrebačkom Strojarskom fakultetu dipl. ing. Milan Kostelac smatra pak da se odgovori na pitanja što je pošlo po zlu nalaze u dokumentima održavanja spornog dizala.
– U fotokopiji knjige održavanja moralo bi pisati tko je obavio inspekciju. Problem je i u tome što prilikom odabira izvođača tih radova prolazi najjeftinija, a ne najbolja ponuda – zaključuje.
sad ste se sjetili pisati o liftovima