preobražaj vile Lubienski

Derutnoj vili bogate povijesti vraća se nekadašnji sjaj

Foto: Robert Anić/PIXSELL
Vila Lubienski
Foto: Muzej grada Zagreba
Vila Lubienski
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Vila Lubienski
Vila Lubienski
Vila Lubienski
16.10.2014.
u 16:00
Trenutačno je objekt u vlasništvu poduzetničkog para Bračun, koji će kući dati gospodarsku namjenu
Pogledaj originalni članak

Zahrđala ulazna vrata opasana lancem i lokotom, koja su čuvala derutnu vilu u Jurjevskoj 27, prizor je koji prolaznici više neće gledati.

Skele su okruživale vilu Lubienski još od ožujka, no ovih dana radnici dovršavaju posljednje detalje u obnovi zdanja iz 1881.

Popularno okupljalište

Još tada podignuta je, prema projektu arhitekta Kune Waidmanna, kao jednokatni neorenesansni ljetnikovac za vladina predstojnika baruna Živkovića. Kuću i dvorište 1894. kupuje biskup Josip Juraj Strossmayer, a u njoj dugo živi i grofica Zlata Lubienski, Strossmayerova nikad priznata unuka, sa svojom rođakinjom, berlinskom glumicom Tillom Durieux, koja je u Njemačkoj i rodnoj Austriji ostvarila brojne kazališne i filmske uloge. Ipak, u Zagrebu, kamo je prebjegla s mužem Židovom, trgovcem umjetnina, Tilla nije ostvarila glumačku karijeru.

Foto: Robert Anić/PIXSELL

No sa sobom je ponijela zbirku vrijednih umjetnina koje su Lubienski i Durieux izložile u sklopu malog muzeja u kući, na kojem su visjela platna slikarskih velikana poput Marca Chagalla, Paula Kleea i umjetnika iz cijelog svijeta.

– Od tri Chagalla, jedan je doniran Muzeju grada Zagreba (MGZ), kada je '80-ih Tillina nasljednica Erika Danhoff dio njezine ostavštine donirala muzeju – kaže voditeljica Zbirke umjetnina Tille Durieux Vesna Vrabec. Tilla i Zlata uživale su u tome da mladi umjetnici i studenti razgledavaju njihovo blago, a samoj Tilli i njezinu životu u vili u MGZ-u je posvećena jedna soba.

Između dva rata kuća je bila okupljalište intelektualaca, industrijalaca i umjetnika, svih koji su bili u izravnoj vezi s kazalištem – glumac i redatelj Mato Grković, glumica Božena Kraljeva, Dubravko Dujšin... Najčešće se razgovaralo o teatru, umjetnosti, ulogama, listale se knjige, izvodili se recitali i kućni skečevi. Tilla je tamo napisala i kazališni komad "Zagreb 1945", svojevrsnu autobiografiju u kojoj je opisivala atmosferu u Jurjevskoj 27.

– Tilla u njoj prikazuje sebe kao staru tetu koja prikriva partizane – piše u katalogu o njezinu životu autor Slavko Šterk, prvi voditelj zbirke. Tilla Durieux se u Zagrebu od 1941. do 1945. druži s ljevičarima, ilegalno pomaže antifašistički pokret, a antifašističke materijale pohranjuje u boce i zakopava u vrtu ispred kuće. Tilla dobiva konspirativno ime Puma, a Zlata ime Crvena grofica.

Monografija o vili

Poslijeratno razdoblje Tillina života, pak, obilježeno je radom u Zemaljskom kazalištu lutaka, za koji je izrađivala lutke, najčešće na balkonu zagrebačke vile u kojoj je ostala živjeti gotovo 20 godina, nakon što joj muža ubijaju na putu u Izrael. Nakon njihove smrti vila je prepuštena devastaciji, a svojedobno je kuća bila u vlasništvu obitelji Hrvoja Petrača. Trenutačno je u vlasništvu poduzetničkog bračnog para Bračun.

– Obnovljena je prema svim zakonima jer je spomenik kulture, uz svakodnevne konzultacije s Gradskim zavodom za zaštitu spomenika kulture i prirode – kazala je Anita Bračun. Svojedobno je spominjala da bi namjena vile trebala biti gospodarska te dodala kako je u izradi i monografija o povijesti kuće, koju piše profesor s Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Dragan Damjanović.

– Manje je poznato da Kuno Waidmann nije jedini arhitekt zaslužan za izgled vile. On ju je projektirao u suradnji s Hermanom Bolléom – kaže Damjanović, koji je napisao knjigu o Bolléu. Informaciju je našao u članku Ise Kršnjavoga u dnevnom listu Pozor, kad se vila gradila. Monografija, koja još nema službeno ime, trebala bi u tisak nagodinu.

SIGURNOST GRAĐEVINA

Hrvatski građevinski inženjer: Zgrade izgrađene u ovom razdoblju su najkritičnije. Gradile su se bez adekvatnih projektnih obrada

"Zabrinjavajuće je da do ovog urušavanja nije došlo uslijed elementarne nepogode kao što smo imali potrese u Zagrebu i Petrinji niti obilnih oborina kao što je bio slučaj u Valenciji, Jablanici u BiH ili u Bologni. Nije bilo niti velikih oborina, snijega, niti jakog utjecaja vjetra ili temperature, a nadstrešnica se ipak urušila i izazvala veliku tragediju."

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.