Dio članova uprave Zagrebačkog holdinga drži da bi Zagreb trebao slijediti praksu gradova poput Rijeke, Varaždina ili Karlovca te Zagrebparking, odnosno parkiranje u gradu, dati u koncesiju.
Višemilijunska dobit
Riječ je o jednoj od rijetkih podružnica, odnosno tvrtki transformiranoj iz podružnice, koja se može nazvati “zlatnom kokom” s obzirom na to da posluje s višemilijunskom dobiti. Sudbina Zagrebparkinga još nije došla na dnevni red uprave, no ljudi bliski gradonačelniku Milanu Bandiću drže da bi bilo šteta privatniku prepustiti uspješan monopol.
– Svi žele Zagrebparking, a ono što svi žele ima potencijala pa to želim i ja – moto je utjecajnog Bandićeva suradnika.
No u Holdingu su pod pritiskom lobista koji bi željeli zagristi u “zlatnu koku”, a pritom je dio članova uprave sklon komercijalizaciji parkiranja. Samo u Hrvatskoj parking udruzi ima više od 60 tvrtki koje se bave naplatom parkiranja. A što u praksi znači parkirališna koncesija, objasnio je Tomo Ježovita, vlasnik tvrtke Crtorad koja je u Varaždinu koncesionar već 17 godina.
– Ima više modela koncesije koje ovise o postavljenim uvjetima. Primjerice, može se dovesti konkurencija Zagrebparkingu ili se može Zagrebparking predati privatniku. No Zagrebparking je velik, ima puno ljudi i to se ne može preko noći. Treba barem godinu dana pripreme. Grad i koncesionar potpisali bi ugovor o zonama, cijenama, broju parkirališnih mjesta... i to se može mijenjati samo dogovorom – kaže Ježovita. Uspoređuje tvrtke u vlasništvu grada i privatnika.
– Iskustvo pokazuje da je najbolja usluga i uređenje parkirališnih mjesta kod koncesionara, ali i da neki gradovi veličine Varaždina kojima parkiranje održava gradska tvrtka imaju dvostruko više zaposlenih od privatnika. Dečki rade isti posao, no moj radi za upola manju plaću. Ne kažem da je to dobro, ali to je tržište. A u gradskim tvrtkama zbrinjavaju se ljudi po stranačkim linijama – kaže Ježovita.
Pohvale Mati Kraljeviću
Za Zagrebparking u postojećem obliku ima riječi hvale. Procjenjuje da je riječ o “jako dobro posloženoj tvrtki” i hvali bivšeg direktora Zagrebparkinga Matu Kraljevića koji ga je vodio više od 20 godina.
– Kraljević je imao viziju, pratio je svjetske trendove. Varaždin i Zagreb bili su prvi u SMS naplati karata, prvi su imali aparate – zaključuje Ježovita.
Davanje privatniku javnog poduzeća koji je monopolist i stvara profit gradu zove se PLJAČKA javnih dobara.