Ponedjeljak, 18. ožujka – dan je to početka radova na Mostu slobode. Sve je spremno, kažu nam u tvrtki Spegra, koja će prvu fazu rekonstrukcije prijelaza preko Save starog gotovo 60 godina napraviti za 16 milijuna kuna.
Trebalo početi prošlog ljeta
– Radit će se pješačke staze, ograde i vijenci mosta, i to prvo jedna strana pa druga – objašnjava inženjer Tomislav Elpeza iz Spegre pa dodaje kako će cijelo vrijeme radova, koji bi trebali trajati pet mjeseci, normalno funkcionirati sva četiri kolnička traka. Možda će se, kaže, zatvarati po jedan trak uz rub kad opterećenje prometom na mostu ne bude veliko, ali to, govori, zasad ne zna točno.
GALERIJA Pogledajte stanje mostova u Zagrebu!
– Još ćemo vidjeti kako će ići radovi. Nismo dobili dozvolu policije da paralelno radimo jednu i drugu stranu mosta jer onda njime ne mogu prolaziti pješaci, a kako ćemo se baviti prvo jednom stranom pa drugom, ne bi se trebale stvarati nikakve gužve – kaže Tomislav Elpeza pa dodaje da se posebno mislilo na protočnost prometa jer je rotor zatvoren, a ovaj je most najprometniji spoj “starog” i Novog Zagreba.
Hoće li se odmah nakon prve faze krenuti na drugu, pa onda na treću i četvrtu, koliko ih se mora odraditi da bi most potpuno bio saniran, još se ne zna, ali taj se scenarij vrlo vjerojatno neće dogoditi. Projektiranje druge faze sanacije završeno je lani i sad se čeka da završi natječaj za izvođača radova, dok se za treću fazu tek radi dokumentacija. Taj dio radova podrazumijeva sanaciju čeličnog dijela mosta i upornjačkih prostorija, što je najvažnije za samu sigurnost mosta.
Za posljednju, četvrtu fazu još nisu obavljeni ni istražni radovi. Ali pomalo, drže se izgleda te teze u Gradu jer i za pokretanje prve faze trebala im je gotovo godina i pol. Natječaj za radove koji će startati za deset dana, podsjetimo, raspisan je još krajem 2017., a iz gradske su uprave lani uvjeravali kako će se s rekonstrukcijom Mosta slobode početi na ljeto.
Kako se ništa nije događalo, istekla je valjanost ponude izvođača radova zbog odugovlačenja procesa, pa su u Spegri morali slati novu lani u rujnu, a onda je zbog rekonstrukcije zatvoren remetinečki rotor pa je stigla zima.
Upola jeftinije od žičare
– Morali smo vidjeti kako će funkcionirati nova regulacija na rotoru i hoće li biti gužvi, a nismo se mogli upustiti u radove na mostu jer nismo znali kakva će biti zima – kažu nam u Gradu, kojem je građevinska inspekcija još 2016. naredila hitnu sanaciju Mosta slobode.
Da bi se svi zagrebački prijelazi preko rijeke potpuno obnovili, u njih, još u kolovozu lani rekao nam je pročelnik Gradskog ureda za prostorno uređenje Dinko Bilić, treba uložiti 257 milijuna kuna. To je 30 milijuna manje od iznosa koji se daje za obnovu rotora, a otprilike dvostruko više koštat će sljemenska žičara.
Da bi se Most slobode, koji će u rujnu proslaviti 60. rođendan, potpuno rekonstruirao, na njega bi trebalo potrošiti 43,2 milijuna kuna. Kako je pokazala analiza instituta IGH, koji provodi šestogodišnji pregled mostova, sjeverni prilazni vijadukt i upornjačka prostorija stajat će 14,2, lučni most iznad Save 15,7 i južni prilazni vijadukt te upornjačka prostorija 13,3 milijuna kuna.
Stanje Mosta slobode
javno jeste li ispunili sve uvjete iz natjecaja i da li je natjecaj uopce raspisan?