Vožnja bez karte u javnom zagrebačkom prijevozu uskoro će se kažnjavati još strože. Naime, vozači autobusa i tramvaja odsad će zbog svakog putnika bez karte, a koji ne želi pokazati osobnu iskaznicu kontroloru, zaustavljati vozilo. I stajat će tako sve do dolaska policije koja će slijepog putnika preuzeti.
Zadnja je Bandićeva
Ovaj prijedlog vozača ZET-a potvrdila je i uprava podružnice, a za njegovu primjenu još se čeka blagoslov gradonačelnika Milana Bandića.
– Dosad vozači nisu imali pismenu odluku što napraviti u situaciji kad imaju slijepog putnika koji ne želi kupiti kartu ni dati osobnu iskaznicu kako bi mu kontrolori naplatili kaznu. Svaki vozač radio je po vlastitoj procjeni – kazao je Ante Jelić, predsjednik Sindikata vozača ZET-a.
Ovakve rigorozne kazne naučit će putnike da se vožnja bez karte ne isplati jer će novčana kazna biti veća od one koja se naplaćuje za vožnju bez karte
Sindikat vozača ZET-a, predsjednik
Sada će pak vozači imati jasnu zadaću što učiniti u takvim situacijama.
– Zaustavljat će vozilo na prvom stajalištu i neće se micati do dolaska policije. Svi ostali putnici moći će izići iz vozila, a ako putnik bez karte ode, policija će ga pokušati pronaći uz pomoć videonadzora koji imaju gotovo sva vozila – objasnio je Jelić.
Protiv “švercera” ZET će potom podnijeti prijavu zbog nedostatka putne karte, ali i zahtjev za isplatu štete tvrtki nastale zbog stajanja vozila i izlaska putnika.
Veći prihod za ZET
Jelić smatra da će ovakve rigorozne kazne naučiti putnike da se vožnja bez karte ne isplati jer će novčana kazna biti veća od one koja se naplaćuje za vožnju bez karte u iznosu od 250 kuna. Na ovaj način u ZET-u očekuju i povećanje prihoda jer se i dalje mnogi putnici voze bez karte.
Foto: Davor Javorović/Pixsell
Kako bi tome stali na kraj, vozači su odnedavno dobili naputak da putnike puštaju u autobus samo na prednja vrata. U tome će im povremeno pomagati i kontrolori koji će onemogućiti ulazak putnika na stražnja vrata pri izlasku putnika iz autobusa i tramvaja.
Takav je princip u Osijeku u praksi već osam godina, a u posljednjih je mjesec dana samo 12 putnika uhvaćeno bez karte.
– Kod nas su se putnici već naviknuli ulaziti na prednja vrata i pokazati kartu. Ako se nekoga uhvati bez karte, naplaćuje mu se kazna. Ili mu se oduzima pokaz koristi li tuđi. Kao i u Zagrebu, ako putnik ne želi pokazati osobnu iskaznicu, zovemo policiju da preuzme slučaj – kazao je Ivan Kozić, voditelj kontrole nadzora putnika Gradskog prijevoza putnika.
U Zagrebu, uz vozače, karte svaki dan provjerava i 68 kontrolora. ZET već godinama iskušava razne načine kako bi onemogućio švercanje, pa su ukinuli i mogućnost kupnje karte mobitelom, a zadnje su korigirali cijenu vožnje s dvanaest na deset kuna. Otada se broj putnika bez karte, pokazuju podaci iz prosinca 2013. godine, smanjio sa 60 na 40 posto. Radi usporedbe, ta je brojka u Rimu 15 posto, a u Madridu i Portu samo tri posto.
Zanimljivo je kako ti sindikati sada ''prijete'' putnicima provođenjem zakona. Gdje su bili i koliko su glasni bili kada su se kupovali autobusi 2008. godine po debelo preplaćenim cijenama? Gdje su bili kada je Bradonja za potrebe svoje predizborne kampanje velikodušno omogućio besplatan prijevoz praktički svima? Prema tome, neka šute sad, jer ste i onda šutili kao pi... Neka Uskok posjeti to leglo nerada i uhljebljivanja jer vam neće pomoći niti 100% naplaćenih karata koliko ste nesposobni i koliko novaca potrošite na sve osim na ono što je potrebno.