Prišuljali su mu se u Dubravi, zaskočili ga s leđa i pretukli. Vozač ZET-ova autobusa izgubio je svijest i zamalo završio u komi, kako nam je rekao predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika ZET-a Ante Jelić, a od studenog prošle godine na bolovanju se oporavlja od posljedica napada. Počinitelj je poznat i treba se suočiti sa zakonom, a prema staroj bi regulativi napadači na ZET-ove radnike, bilo vozače ili kontrolore, dobili tek novčanu kaznu od 500 do nekoliko tisuća kuna. Od 1. siječnja, pak, na snazi su nove izmjene zakona pa zbog fizičkog, ali i verbalnog napada te prijetnji iza rešetaka mogu odležati od šest mjeseci do pet godina.
Zaskoči ih grupa huligana
Takvi su konflikti s vozačima i kontrolorima, kazao je Jelić, česti, a prošle godine ih je prijavljeno 16. Od toga su broja četiri bili teški slučajevi u kojima su zaposlenici ZET-a zadobili ozbiljne tjelesne ozljede poput prijeloma lubanje i čeljusti.
– Vrijeđanja i psovki ima na dnevnoj bazi, a za više od 70 posto ozbiljnijih slučajeva se i ne zna jer ih ZET-ovi službenici ne prijavljuju. Prošle su godine morali to rješavati putem privatnih tužbi ako su htjeli istjerati kakvu pravdu, a po novim je regulativama policija dužna podnijeti prijavu – rekao je Jelić.
Od svih slučajeva napada, najviše je onih u kojima su žrtve muškarci jer, kako je objasnio, zaposlenih žena ima manje, a i postoji tendencija da ih se smatra “slabijim spolom” pa im je to svojevrsna zaštita.
– Jako se rijetko događa da su u pitanju naše vozačice ili kontrolorke, a to je zato što ih je malo. Zanimljivo je i kako su najkritičnije linije, gdje je najviše napada, one koje prolaze pokraj noćnih klubova – kazao je Jelić.
Huligani, dodaje, noću kada se vraćaju iz izlaska u alkoholiziranom stanju nerijetko udruže svoje snage pa cijela grupa iz zasjede zaskoči ZET-ovce ili na licu mjesta, u tramvaju ili autobusu, izazove sukob. Po novim regulativama, pak, bilo da je riječ o šakama, rukama, nogama ili oružju i oruđu, ako se kontrolora ili ZET-ovog vozača ozlijedi, u zatvor se ide od šest mjeseci do pet godina. Onaj tko pak pokuša silom spriječiti kontrolora da mu provjeri kartu ili vozača da vozi autobus ili tramvaj, odnosno ako im prijeti, u zatvoru može završiti i do tri godine. Visina zakonske kazne određuje se, kazao je odvjetnik Veljko Miljević, ovisno o težini žrtvine ozljede ili o tome, primjerice, je li počinitelj pobjegao s mjesta nesreće.
– Ljudi ne shvaćaju da takvim sukobima i izazivanjem ugrožavaju sebe, naše djelatnike i ostale putnike jer vozači, primjerice, ne mogu na miru i s punom koncentracijom obavljati svoj posao – rekao je Jelić.
Ako su krivi, otkaz
S druge strane, ako je putnik taj koji je žrtva napada nekog od ZET-ovih zaposlenika, može podići jedino privatnu tužbu. Od novih se kazni počinitelj pak može osloboditi jedino ako se dokaže da su ZET-ovi djelatnici izazvali sukob, odnosno ako su se ponašali, kako stoji u zakonu, “bezobzirno, protuzakonito ili grubo”.
– Ispostavi li se da je bilo koji od naših zaposlenika kriv za napad, snosit će ozbiljne posljedice – objasnio je Jelić te dodao kako s njihove strane oprosta nema i sankcija je momentalni otkaz.
U protekla dva tjedna, otkako su zakonske izmjene na snazi, novih napada nije bilo, a nadaju se, zaključio je sindikalist Jelić, da i neće
>>>Policija razoružala muškarca u ZET-ovom busu
Zašto onda otkaz ne dobije vozač autobusa poznat kao Shrek koji svaki dan uredno prolazi kroz raskrižja na crveno šeretski se smijući dok to radi i pričajući na mobitel u vožnji