Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević sa suradnicima stisnuo je veliki crveni gumb i sljemenska žičara u Gračanima gotovo dvije i pol godine nakon početka gradnje napokon je krenula u pogon. Bilo je to 23. veljače, a toga dana do vrha Medvednice provozali su se gradski i državni vrh, članovi gračanskih kulturno-umjetničkih društava i oni pozvani na svečanost. No već sutradan, kao i nadolazećih mjeseci, sljemenska žičara bila je glavna atrakcija u gradu. Pred njezina ulazna vrata znali bi se "parkirati" izletnici i sat vremena prije otvorenja kako bi što prije kupili kartu, a gondole ispunjene putnicima od donje do gornje postaje vrtjele su se u krug od jutra do mraka.
Gužve se više ne mogu vidjeti
Prošlo je od otvaranja gotovo punih šest mjeseci, a u tom je razdoblju, prema podacima ZET-a, žičarom prevezeno nešto više od 260 tisuća putnika. Zbog dodatnih radova na smanjenju buke, kao i redovnih servisnih pregleda, gondole nisu bile u funkciji 21 dan, dodaju, a još tri dana žičara nije radila zbog, kako kažu, "izvanrednih okolnosti poput vremenskih neprilika ili tehničkih poteškoća". Svi se sjećaju kako je 30. lipnja najednom stala s radom i na dvadesetak minuta ostavila putnike u zraku, a u dva navrata prije toga nije mogla prometovati zbog jakog zimskog vjetra.
Jednostavnom matematikom dolazimo do 163 dana, koliko je žičara bila u funkciji, a podijelimo li taj broj s brojem prevezenih putnika, ispada da se dosad dnevno prosječno njome vozilo njih nešto manje od 1600, odnosno 1595. Koliko je to ljudi na sat? Radno vrijeme od veljače do danas mijenjalo se zbog noćnog skijanja i toplijeg proljetnog vremena, a različito prometuje preko tjedna i vikendom. No dnevno je radila prosječno oko 10 sati, što znači da se na sat žičarom dosad "prođiralo" nešto manje od 160 putnika, a to je mnogo manje od 1500, što je maksimalni kapacitet žičare.
Prije nekoliko mjeseci žičara je bila zanimljiva svima, no tko se danas proveze po Markuševečkoj i Gračanskoj cesti prema Mihaljevcu, neće više vidjeti prizore gužve, osim vikendom za posebno lijepog vremena. I prije početka godišnjih odmora sredinom lipnja promet je počeo opadati pa su tako dio prošlosti postale gužve pred blagajnom, puni tramvaji na liniji 15 i prometni čepovi u smjeru Gračanskog Dolja. A dok je pržilo sunce i temeprature se dizale iznad 35 stupnjeva, kažu stanovnici Dolja, gondole su se mahom vrtjele prazne, a oni Zagrepčani koji nisu otišli na more radije su se hladili na Jarunu ili pod upaljenim klimama u domovima. Sljemenska žičara, rekli bi neki, izgubila je svoju čar, a prvenstveni razlog vide u cijenama koje su i za promotivnog razdoblja za neke bile visoke. Odrasla osoba s područja Zagreba koja nema ZET-ov pokaz od 2. svibnja za put do Sljemena i natrag mora izdvojiti 70 kuna, za mlade od 15 do 24 godine cijena karte je 40, a jedino se djeca mogu voziti besplatno. Oni koji ne žive u Zagrebu i nemaju pokaz vožnju će platiti 125 kuna za odrasle, a 75 je karta za mlade i umirovljenike. Treba platiti i za djecu, i to 30 kuna. To znači da će četveročlana obitelj đir do vrha Medvednice i nazad morati platiti najmanje 310 kuna.
Problem je i nedostatak sadržaja na samom vrhu Medvednice. Okoliš je mahom neuređen, tek je nekoliko ugostiteljskih objekata, nema ni javnog zahoda, a predstoji vidjeti hoće li prometu pomoći to što je sljemenska žičara jedna od lokacija na ovogodišnjem Adventu.
Cifra za prvih sedam mjeseci
Govorio je gradonačelnik Tomašević od prvog dana da je sljemenska žičara, projekt vrijedan više od pola milijarde kune, nešto što se nikad neće moći isplatiti. No zanimalo nas je koliko se uprihodilo, a koliko potrošilo na njezin rad u prvih pola godine.
– Ostvaren je prihod u iznosu od 4,7 milijuna kuna. Troškovi održavanja žičare te plaće djelatnika za prvih sedam mjeseci 2022. iznose 8,4 milijuna kuna – kažu nam u ZET-u. To znači da im se vratilo tek nešto više od pola iznosa, odnosno 55 posto troškova koji su u ovom razdoblju napravili. •
Ma užas od zeta i grada, pa za kaj senf ne veli kakvi je to radno vrijeme žičare, pa ona počinje vozit u 10 ujutro. Pa kaj do tad rade. Ljudi po vrućini bi možda i išli gore, ali ko će čekat 10 sati