Ivo Čović nedavno je dobio novi mandat na čelnom mjestu Zagrebačkog holdinga, gradske komunalne tvrtke s oko 12 tisuća zaposlenih i oko četiri milijarde kuna prihoda. Kad mu je Gradska skupština potvrdila novi mandat, tvrtka je bila u minusu od 352 milijuna kuna, a Čovićev prvi mandat ostat će upamćen po lošim odnosima s gradonačelnikom Milanom Bandićem.
Kako ocjenjujete svoj rad u protekle četiri godine?
Zadovoljan sam jer nije bilo bitnih problema ili zastoja ni u jednoj od brojnih usluga koje pružamo građanima i gospodarstvu Zagreba. Vidljiv je napredak u odnosu prema kupcima, no ipak tim segmentom poslovanja još nisam zadovoljan. Svijest da je zadaća i smisao postojanja Holdinga biti na najbolji mogući način na usluzi građanima još nije dovoljno prisutna kod dijela kolega.
>> Velesajam kao novi ZG kvart: Imat će tržnicu, školu, knjižnicu...
Minus 352 mil. kuna
Spominje se da se za vaš drugi mandat zauzeo predsjednik Vlade Zoran Milanović, dok vam ga navodno SDP-ova većina u Skupštini grada nije željela dati. Kakav je vaš odnos s političarima i kakav utjecaj ima politika na Holding?
Moj odnos sa svima je profesionalan i korektan. Načelno smatram da treba minimizirati utjecaj politike na rad menadžmenta. Smatram da se politika treba udaljiti iz Holdinga po uzoru na München, ondje su sve stranke u gradu složne o radu njihova holdinga. Utjecaji političkih događaja u Gradu uvelike su obilježili naše poslovanje u proteklom razdoblju. Direktno i indirektno to je znatno utjecalo na efikasnost poslovanja tvrtke. Svjedoci smo neuobičajeno velikog broja personalnih promjena u organima Društva – Skupštini, NO-u i upravi, što je znatno otežavalo upravljanje i usporavalo odlučivanje.
Nedavno je SDP u Gradskoj skupštini raspustio Skupštinu Holdinga koju je činilo 11 zastupnika, uključujući i oporbene, i formirao novu od samo tri osobe. Je li to izravni pokušaj stavljanja Holdinga pod SDP-ov nadzor?
Podržavam nastojanja Gradske skupštine u smjeru depolitizacije Društva. Stručni profili predloženih kandidata daju mi za pravo nadati se da će ovom promjenom rad Skupštine biti efikasniji. Ipak, nisam do sada pa neću ni dalje komentirati meni nadređene organe Društva kao što je novoizabrana Skupština Društva.
Dobili ste novi mandat unatoč minusu od čak 352 milijuna kuna. Je li Holding u financijskim problemima?
U najvećem dijelu sustava financijski poslujemo dobro. Većina naših podružnica ostvaruje dobit i nije zadužena ni za jednu kunu. Uspjeli smo postići da su ukupni poslovni prihodi veći od poslovnih rashoda, ali samo 30 milijuna kuna u 2011. Na žalost, ukupni financijski rashodi, a njih čine uglavnom kamate na kredite, obveznice i leasing te negativne tečajne razlike, znatno su veći od financijskih prihoda. Ta je razlika 2011. iznosila više od 385 milijuna kuna. Pojednostavnjeno, to znači da smo prošlih godina uložili velik novac u projekte koji ne daju dovoljan, a neki zasad i nikakav povrat. Ne želim da to zvuči kao alibi, ali sve te krupne odluke, vrijednosti gotovo 7-8 milijardi kuna, o investiranju u nekretnine, građevinske projekte i vozni park ZET-a, donesene su prije mog dolaska.
Dodvoravanje biračima
Što namjeravate učiniti s tim u vezi?
Lani smo troškove osoblja smanjili za 100 milijuna kuna. Slično namjeravamo i u ovoj godini. Također planiramo povećanje prihoda boljim nadzorom naplate postojećih usluga – eliminacija vožnji bez plaćene karte, ilegalna potrošnje vode i dr. – proširenjem opsega pojedinih usluga i uvođenjem novih, npr. optičke mreže, te komercijalizacijom dijela imovine – Zagrepčanka, Gredelj itd. Da bismo smanjili financijske rashode, radimo i na restrukturiranju ugovora o leasingu tramvaja i autobusa.
Kad spominjete smanjenje troškova zaposlenih, najavljujete li otkaze?
Imamo ozbiljnu namjeru smanjivati sve troškove pa i troškove osoblja. Da bi se to ostvarilo, umjereno smanjenje nekih prava zaposlenika neizbježno je. Stalno tražimo od voditelja podružnica da u svom sektoru maksimalno reduciraju troškove poslovanja i povećaju efikasnost, sa što manjim brojem zaposlenika. Taj proces uskoro će biti dodatno intenziviran pa očekujem da će nove organizacije podružnica koje planiramo za početak 2013. rezultirati sa 300 do 400 prekobrojnih koji će otići uz odgovarajuće otpremnine. Želimo osigurati stabilno poslovanje bez povećanja cijena usluga i bez drastičnih otpuštanja radnika.
Ipak, gradonačelnik Bandić kaže da vam je dao mnoge skupe igračke s kojima se ne znate igrati?
Poštujem instituciju gradonačelnika, a poštujem i gospodina Bandića osobno i ne želim s njim polemizirati ili mu se suprotstavljati na političkoj osnovi i razini. Njegove riječi, a i riječi drugih političara treba sagledavati u političkom kontekstu i u kontekstu dodvoravanja biračima. To u pravilu znači – hvali sebe, a kritiziraj druge. A točno je \"da nam je dao skupe igračke\". Na žalost, preskupe! Sve što imamo, Grad Zagreb i Holding, mogli smo imati, ali puno jeftinije, da se drukčije radilo prije četiri-pet godina.
zagreb ima najskuplje komunalije u zemlji i regiji ! razlog je gradska uprava koja je neprofesionalna, korumpirana i stranacki uvjetovana. aktualna gradska uprava cak naplacuje usluge koje ne cini. npr. otpad se naplacuje po kvadratu stana, a ne po kolicini sto bi bilo pravedno i kako se naplacuje u svim normalnim zemljama. aktualna gradska uprava nije u stanju provesti takav logicni i pravedni model jer su nesposobni. ima li itko tko smatra ovog covica sposobnim za posao koji obavlja? a da ne govorimo o vojski uhljebljenih SDP-ovaca za kojima u holdingu nema apsolutno nikakve potrebe, ali ih je stranka uhljebila da za placu ne rade nista. zagreb je na dnu dna, a to svi placamo.