SMANJEN PROMET

Turističke agencije najavljuju otpuštanja

19.10.2001.
u 00:00
* Croatia airlines je za sanaciju poslovanja dobila 50 milijuna kuna, a agencije ni lipe
Pogledaj originalni članak

Domaće putničke agencije od napada na World Trade Center bilježe velike gubitke. Samo na prodaji aviokarata u rujnu izgubljeno je 17 miljuna maraka, a kako se zadnjih dana uvelike otkazuju aranžmani za dalekoistočne i bliskoistočne zemlje, večina će agencija, tvrde njihovi čelnici, za najviše mjesec dana morati otpustiti značajan broj radnika. Osim toga, agencije zbog lošijeg poslovanja više gotovo uopće ne ulažu novac u marketing, što će, kažu upućeni, rezultirati mnogo lošijom turističkom sezonom u Hrvatskoj.

- Agencijama neizbježno prijeti skoro otpuštanje radnika i na to smo upozorili Ministarstvo turizma, jer posljedice za turističku sezonu mogle bi biti katastrofalne. Croatia airlines dobila je za sanaciju poslovanja 50 miljuna kuna od Ministarstva, a agencije nisu dobile ni lipe. Predviđam da će većina agencija izdržati još oko mjesec dana, a nakon toga slijede masovna otpuštanja - veli predsjednik Udruge putničkih agencija i direktor agencije Kompas Ivan Pukšar.

Odustali od Egipta

U agenciji Atlas Airtours vele da su ove godine odustali od organiziranja putovanja u Egipat, iako je to trebala biti udarna destinacija. U zadnjem tromjesječju agencija je zabilježila ukupan pad prometa - 30 posto u odnosu na prošlu godinu.

- Loše je, pad posla je osjetan, a gubici su veliki. Pokušavamo se orijentirati na prodaju zimovanja u europskim zemljama i u tom segmentu bilježimo porast prometa, no sve u svemu situacija je doista teška. U sljedećih mjesec dana nećemo otpuštati radnike, no ako se situacija uskoro bitno ne popravi, to će biti nužno - kaže direktor Atlasa Airtoursa Krešimir Rešetar i dodaje kako će agencija prije otpuštanja posegnuti za svim drugim humanim rješenjima za izlazak iz krize.

Austobusom umjesto avionom

Iako je, prema riječima Ivana Pukšara, situacija kritična u gotovo svim agencijama, a pogotovo u onim koje su orijentirane na prodaju aviokarata, u Globtouru i Generalturistu tvrde da kod njih velikih potresa nije bilo, te da unatoč globalnoj krizi posluju uobičajeno. U Generalturistu čak kažu da su nedavno zaposlili nekoliko novih djelatnika, da upravo kupuju nove autobuse te da je pad prodaje aviokarata i aranžmana neznatan.

- Istina, pao je interes za daleka putovanja, no nadoknađujemo to dobrom prodajom autobusnih aranžmana. Generalturist je i do sada bio najjači na našem tržištu što se tiče prodaje autobusnih aranžmana, a sada je potražnja udvostručena. Uz to, prema očekivanjima prodajemo i skijaški program, pa se može reći da poslujemo uobičajeno i stabilno - kaže pomoćnica direktora za marketing Generalturista Tatjana Samarđija i dodaje kako kod njih nije bilo niti previše otkazivanja letova za Indoneziju i Bali usprkos naputku Ministarstva vanjskih poslova da su to nesigurne zemlje.

Kako bi ublažili posljedice pada prodaje aviokarata i agencija Kompas preorijentirala se na forsiranje autobusnih aranžmana i skijaške sezone. Ipak, budući da se masovno otkazuju letovi za Ameriku, Indoneziju, Bali, Izrael i Egipat - gubici se ne mogu pokriti.

- Hrvatske agencije preživjele su deset godina rata i različite potrese, pa u ovim stresnim vremenima bolje funkcioniraju nego strane. Nakon 11. rujna i početnog šoka situacija u avioprometu malo se normalizirala, no i prijevoznici i agencije dalje bilježe značajne gubitke, pa je pitanje vremena kada će se početi otpuštati radnici - rekao je Ivan Pukšar.

Lari Lulić

Pogledajte na vecernji.hr